Článek
Na jihu Čech od srpna přistávají velká civilní letadla. Z Jihočeského letiště v Českých Budějovicích se oficiálně stalo šesté mezinárodní letiště v zemi. Jeho šéf předpokládá, že letos na něm začne svoji dovolenou okolo deseti tisíc turistů.
„První, kdo nám věřil, byla cestovní kancelář Čedok, teď už se ozývají další,“ řekl ředitel letiště Ivan Trhlík. „Příští sezónu už chceme létat tradičně od května do konce října, ten následující bychom chtěli pokrýt i zimní období a destinace jako Kapverdy, Kanárské ostrovy, Egypt nebo Izrael,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys s tím, že momentálně vyjednávají s několika dalšími cestovkami včetně dvou zahraničních.
Plány jdou ale ještě dál, mimo jiné proto, že letiště patří Jihočeskému kraji a také jej dotuje. Jen vybudování dráhy, terminálu a úprava okolí stály přes dvě miliardy korun. Jeho vedení hledá cesty, jak se dostat do zisku a překonat tradiční hendikep regionálních letišt, kterým je dlouhodobá vysoká ztrátovost. „Mluvit o zisku je velmi předčasné, nám nejprve půjde o ekonomicky udržitelný model.“
„Momentálně nás hlavně živí poplatky za osobní leteckou přepravu, největší výnos máme z odletové taxy. Nicméně letiště je velmi specifická oblast byznysu a najít fungující ekonomický model není nic jednoduchého,“ popisuje Trhlík, který v minulosti řídil například podstatně větší letiště v Bratislavě.
Ivan Trhlík
- Absolvent ČVUT se civilnímu letectví profesně věnuje od roku 1986.
- Významnou část kariéry strávil u ČSA, kde působil jako technik, výkonný letec, viceprezident pro letový provoz, předseda dozorčí rady nebo ředitel zahraničního zastoupení.
- Zastával pozici generálního ředitele a předsedy představenstva Letiště Bratislava.
- Od března 2023 je předsedou představenstva Jihočeského letiště České Budějovice.
„Třetí rok po zahájení provozu pak budeme uvažovat o zavedení pravidelné letecké dopravy. Vyhodnotíme jednotlivé destinace v Evropě a budeme se snažit dohodnout i s tradičními leteckými společnostmi,“ říká šéf letiště s tím, že tým kolem jihočeského hejtmana zvažuje i varianty, jak využít rozsáhlé pozemky, které k areálu patří.
Právě výnosy z využití areálu by totiž letiště mohlo dostat do ekonomicky udržitelného hospodaření.
„Naší snahou je začít s cargo přepravou, mám několik nabídek na investice do menších opravárenských a dílenských hangárů, to znamená, že bychom mohli v našem areálu opravovat letadla menší tonáže, dejme tomu do 40 tun. K tomu máme řadu nabídek na investice do spedice jako takové,“ doplnil Trhlík.
Celý rozhovor najdete v úvodním videu.