Hlavní obsah

České Aero získala do zástavy Orbánova státní banka, kvůli půjčce majitele

Foto: Aero

Výroba cvičného vojenského letounu L-39NG je klíčovou součástí produkce Aera Vodochody.

Českého výrobce cvičných vojenských letadel Aero Vodochody má v zástavě MFB Hungarian Development Bank. To je státní rozvojová banka Maďarska. Financovala letošní převzetí podniku maďarskou firmou HSC Aerojet.

Článek

Maďarská státní banka MFB Hungarian Development Bank získala do zástavy českého výrobce vojenských letadel Aero Vodochody. Stalo se to krátce poté, co podnik letos v září převzala maďarská společnost HSC Aerojet. Státní peněžní ústav na transakci půjčil 150 milionů eur. Informaci o zástavě potvrdil mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.

Znamená to, že kdyby maďarský většinový majitel Aera nezvládl půjčku splácet, jeho podíl ve firmě připadne zmíněné rozvojové bance.

Souhlas banky je třeba pouze k určitým finančním transakcím, jak je v podobných případech obvyklé.
Tobiáš Tvrdík, mluvčí Aera Vodochody

„MFB nebude nijak kontrolovat činnost Aera Vodochody v obchodním smyslu, nebude mít například vliv na uzavírání smluv se zákazníky anebo dodavateli. Souhlas banky je třeba pouze k určitým finančním transakcím, jak je v podobných případech obvyklé,“ sdělil Tvrdík z Aera.

Většinovým majitelem HSC Aerojet je od letošního září byznysmen Kristóf Szalay-Bobrovniczky, který má blízko k maďarskému premiérovi Viktoru Orbánovi. Minoritu má nově tuzemská zbrojařská společnost Omnipol. Prodávajícím Aera byla investiční skupina Penta.

Vojenský program, a hlavně vývoj a výroba cvičného letounu nové generace L-39NG, je strategickým pilířem byznysu Aera Vodochody. Jedná se o začlenění letadla do výzbroje české armády. Letoun byl na testech i v Maďarsku. Zájem o L-39NG je též v zemích typu Vietnamu nebo Ghany.

Z menší části tvoří výrobní program Aera Vodochody dodávky dílů například výrobcům letadel Airbus A220 nebo Embraer C-390.

Součástí prodeje středočeského leteckého podniku bylo i letiště Vodochody, které využívá hlavně tamní letecká výroba. Penta původně v areálu plánovala výstavbu mezinárodního civilního letiště. Z plánů ale nakonec kvůli odporu okolních obcí sešlo. Ani nový majitel s obnovením plánů na nový letecký přístav nepočítá, uvedla aktuálně agentura ČTK.

Doporučované