Článek
Mlékárenská divize skupiny Interlacto Ondřeje Gojiše se loni potýkala s doznívající energetickou krizí a vysokou inflací, která zvýšila většinu vstupních nákladů. Skupina působí v potravinářství, výrobě dětské výživy, zemědělství i zdravotnictví.
Mlékárny Interlacto patří mezi nejvíce exportně orientované hráče na trhu. Produkty vyváží do Asie, na Blízký východ, do balkánských států, Jižní Ameriky a zemí Evropské unie. Skupinu více než dvou desítek firem vystavěl postupně od začátku 90. let podnikatel Oldřich Gojiš. Na začátku roku 2021 majetek i exekutivu předal synovi Ondřejovi, který je lékařem.
Společnost Bohemilk, která do skupiny patří a vyrábí Opočenskou zmrzlinu, sýr Niva i jogurty, v tržbách loni meziročně rostla z 1,48 miliardy korun na 1,59 miliardy Kč. Zisk se snížil ze 48,8 milionu korun na 14,4 milionu Kč.
Nepříznivý dopad měla především drahá základní surovina a ceny energií, které se nepodařilo promítnout do prodejních cen.
Vedení připouští, že rok byl velmi složitý v mnoha oblastech ekonomiky. „Nepříznivý dopad na hospodaření roku 2023 měla především drahá základní surovina a ceny energií, které se nepodařilo promítnout do prodejních cen mléčných výrobků, především trvanlivého a sušeného mléka,“ stojí ve výroční zprávě.
Cena surového mléka se na začátku roku 2023 dostala na historicky nejvyšší úroveň až k 13,41 koruny. Nyní mlékárny za litr mléka platí v průměru 11,20 Kč.
Jednou z vlajkových lodí mlékárny v Opočně je zmrzlina. V tomto segmentu se vypracovala mezi lídry trhu a úspěšně konkuruje mlékárně Hlinsko ze skupiny Agrofert (Tatra zmrzka). Silnou stopu má i v gastro byznysu, kam dodává mléka a smetany.
O tom, že je Bohemilk silnou značkou, vypovídá i letos oznámené sjednocení mlékárenské výroby ze čtyř závodů v Opočně, Olešnici, Jihlavě a Dolní Přími pod jedinou značkou Bohemilk Opočno. Dosud se mléčné výrobky těchto mlékáren prodávaly samostatně především pod dvěma značkami – Moravia a Bohemilk. Podobnou strategii prodeje výrobků různých mlékáren pod jednou značkou má například tuzemská jednička Madeta.
Srovnání cen v řetězcích
Vliv skupiny na trhu v posledních letech roste také díky výrobě sýru Niva ze závodu Dolní Přím, který skupina koupila v roce 2020. Modrý sýr exportuje také na Slovensko.
Výsledky oznámila také společnost Moravia Lacto, kam v rámci skupiny Interlacto spadají mlékárny v Olešnici a v Jihlavě. Výrobce sýrů Herold, mléka, smetany, másel i tvarohů loni v tržbách rostl z 1,88 miliardy korun na 1,99 miliardy Kč. Ze zisku 24,7 milionu Kč se dostaly do ztráty 20,3 milionu Kč.
Firma zhodnotila minulý rok kvůli bezprecedentnímu růstu cen elektřiny a plynu jako jeden z nejnáročnějších v novodobé historii. „Z tohoto důvodu byla posunuta většina investičních projektů a realizována dodatečná úsporná opatření v provozu,“ zmínila výroční zpráva. Postupně však snižuje zadlužení u bank a letos už čeká kladný výsledek.
Náklady Moravia Lacto za spotřebu energií v roce 2023 vzrostly o 118 milionů korun a osobní náklady o více než devět milionů.
Pohoršila si také Madeta
Mlékárenský provoz je obecně velmi energeticky náročný kvůli zpracování včetně tepelného ošetřování, chlazení i skladování. Ceny energií loni oproti roku 2022 klesly, ale stále jsou nad úrovní před začátkem ruské agrese na Ukrajině.
V loňském roce si pohoršila také největší mlékárna Madeta. Tržby meziročně klesly o pět procent na 6,88 miliardy korun, čistý zisk propadl o 63,7 procenta na 77,26 milionu korun. Mlékárně Olma ze skupina Agrofert se dařilo lépe. Rostla v obou ukazatelích a zisk navýšila z 215 na 282 milionů korun.
Podle předsedy Českomoravského svazu mlékárenského Jiřího Kopáčka loni postupně nastal pozitivní obrat ve spotřebě zákazníků, kteří během roku 2022 pod vlivem vysoké inflace na mléčných výrobcích šetřili. „V roce 2022 přestali nakupovat, například místo tří jogurtů si koupili jen dva, ale teď už se poptávka stabilizuje,“ řekl.