Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dvojka na trhu v „hotovkách“ do krabičky Zdravé stravování má ambice výrazně navýšit výrobu i prodej dietní a zdravé stravy, která boduje především u lidí, žijících ve větších městech.
„S novou expanzí se chceme v České republice stát jedničkou na trhu,“ líčí Lukáš Drlík, majitel firmy Zdravé stravování, která denně prodá okolo 35 tisíců krabiček s pestrou stravou. Neskromný cíl ale znamená předstihnout lídra trhu, potravinářský koncern z Norska Orkla.
Zdravé stravování na trhu a konkurence
Lukáš Drlík je majitelem skupiny 2D Group, kam patří několik společností z oblasti gastronomie včetně Zdravého stravování, akvaponické farmy inGreen, výrobce prémiových krmiv pro domácí zvířata Barf a také autopůjčovna chladírenských dodávek. Firmy ve skupině letos cílí na obrat kolem 600 milionů korun, hrubý provozní zisk EBITDA se dostane na hodnoty mezi 40 a 50 miliony Kč.
Kvůli chystané expanzi v hotových jídlech ale nyní Drlík přistoupil k zásadnímu strategickému kroku. Společnost Zdravé stravování převedl do nově vzniklého investičního fondu CCD Food Sicav, kde figurují také dva spoluzakladatelé fondu Czech Capital Fund SICAV a investiční skupiny KHYPO Miloš Vančura a Riccard Pastore.
„Do fondu vkládáme vlastní finanční prostředky, ale i prostředky investorů. V prvním kroku to znamená převod Zdravého stravování do fondu a ve druhém akvizice a následný rozvoj dalších firem a projektů. O nových projektech už nyní vyjednáváme,“ popsal Drlík pro SZ Byznys.
Nový fond usiluje o koupi menších potravinářských provozů s podobným zaměřením na gastronomii a zdravou výživu, tedy například hotová jídla, dochucovadla a věci, které se používají k přípravě jídel. „Vidíme například možné synergie v nákupu, naopak mohu říct, že nemáme v úmyslu kupovat např. výrobce nápojů,“ dodal podnikatel.
Do nového fondu by se měly postupně přesunout některé další společnosti z Drlíkovy skupiny 2D Group. K chystané expanzi, která má posílit Zdravé stravování na trzích v Německu, Itálii a Švýcarsku, chce fond v první fázi získat 160 milionů korun, následně dalších sto milionů. Část prostředků již od investorů vybral.
„Peníze použijeme na rozšíření výrobní kapacity stávajících závodů, ale také obchodní expanzi v ČR i v zahraničí, kam už nyní v menší míře dodáváme. Výhledově chceme navýšit kapacitu výroby na dvojnásobek,“ říká Drlík.
Stávající výrobní areál ve Strážnici na Moravě by se tak měl rozšířit z osmi tisíc metrů čtverečních o novou halu s rozlohou šest tisíc metrů čtverečních.
Kromě zmíněných zemí dnes již firma dodává menší objemy do Rakouska, Maďarska a na Slovensko. Momentálně má připravenou zkušební dodávku do Německa. Jádro byznysu má v České republice.
„Prostor pro růst je. Když se podíváte do Itálie, v tamním supermarketu máte deset metrů dlouhé regály s hotovkami a to samé ve Francii. Lidé mají méně a méně času a trh s hotovkami roste,“ dodal Drlík.
Zákazníci chtějí kvalitu
Zájem lidí o jídlo v krabičkách roste několik let. Tempo akcelerovala pandemie koronaviru, která zpopularizovala práci z domova.
„Počet lidí, kteří si kupují hotová jídla místo návštěvy restaurace, roste přímo úměrně zdražování v gastru. Hotovky stále častěji nahrazují například obědy v kancelářích, jen na příští rok odhadujeme další skoro dvacetiprocentní růst zájmu,“ potvrzuje mluvčí e-shopu Košík.cz František Brož.
Podle něj se navíc zvyšuje náročnost zákazníků, kteří vyžadují stále větší kvalitu a chutnější receptury. „Hotovka už je zkrátka brána jako plnohodnotné jídlo a podle toho musí chutnat a vypadat,“ dodal.