Hlavní obsah

Výroba se letos přiblíží předcovidové úrovni, věří šéf nákupu Škoda Auto

Foto: Škoda Auto

Karsten Schnake, člen představenstva Škody Auto za oblast nákupu.

Nedostatkové čipy a polovodiče pro koncern Volkswagenu nově řeší speciální expertní skupina. Tu řídí šéf nákupu Škoda Auto Karsten Schnake – sám přitom věří, že v druhé polovině letošního roku už bude čipů dostatek.

Článek

Karsten Schnake začínal kariéru v pekárně svých rodičů, dnes má na starosti nákup pro Škoda Auto a nově usedl i do čela expertní skupiny COMPASS koncernu Volkswagen, která má na starost strategické zajištění dodávek nedostatkových polovodičů.

„Nejde jen o jednání s dodavateli. Jde mimo jiné také o to vytvořit více alternativ v dodání. My máme například na různých trzích – pro určitý region – různé sekundární dodavatele. Chceme systém těchto sekundárních dodavatelů využít takzvaně křížem a rychleji,“ vysvětlil na setkání s novináři Schnake s tím, že kvůli vyřešení nedostatku čipů se teď v koncernu mění i zaběhnuté procesy, zrychluje komunikace a rozhodování.

Čipů bude potřeba víc a víc

„Je to iniciativa, do které jsou zapojeny všechny oblasti koncernu. Nejen nákup. Musíme si totiž i nadefinovat, jak budou naše vozy vypadat a jaké čipy budou potřeba v budoucnu. Spolupracujeme tak i s kolegy z vývoje,“ dodává.

Právě od vybavení vozu či jeho elektrifikace se totiž odvíjí počet potřebných čipů. Zatímco pro některé automobily stačí dva až tři tisíce čipů, vysoce vybavená vozidla jich mají kolem osmi tisíc. Elektromobilita pak poptávku ještě výrazně navýší.

Důležitou roli v nové platformě zastává i Praha, kde vznikl takzvaný „Forenzní polovodičový tým“, který analyzuje trh s polovodiči, spolupracuje s partnery na straně výrobců a dodavatelů, společně s kolegy a experty vyhledávají potenciální nové partnery a monitorují riziko tak, aby se mu dalo včas předejít. Ani to ale pozici české automobilky při přerozdělování nedostatkových komponentů nevylepší. Nadále se bude rozdělovat stejným klíčem.

Některé firmy se předzásobily. Teď čipy pouští.

Právě i díky intenzivnímu jednání s dodavateli je teď automobilka lépe informovaná o dostupnosti požadovaných komponentů. „ U velkého množství polovodičů a čipů vidíme, že se navyšují kapacity. To se projeví v letech 2022–2023,“ dodává Schnake s tím, že situace s dodávkami by se měla stabilizovat už v druhé polovině letošního roku.

„Vidíme také to, že i některé společnosti ve velkém polovodiče spekulativně nakoupily, ale jen někde uskladnily a neměly pro ně využití. Teď se ale kvůli tomu dané firmy dostaly do potíží s likviditou a čipy opět vrací na trh,“ dodává Schnake.

Za leden Škoda Auto ve svých tuzemských závodech vyrobila 62 352 aut, tedy meziročně o 13 procent méně. Schnake si přesto myslí, že už letos se výroba opět začne přibližovat k objemu před koronavirovou krizí. V minulých letech přitom výroba spadla na 750 tisíc v roce 2020 a 800 tisíc v roce 2021. Aktuálně je kvůli nedostatkovým čipům, ale i výpadku dodávek dílů po požáru jednoho z dodavatelů zhruba 10 tisíc vozů nekompletních.

Začali jsme s vývojem vlastního layoutu čipů.
Karsten Schnake, šéf nákupu Škoda Auto

Volkswagen sice neplánuje vyrábět vlastní čipy, ale bude je vyvíjet. „Začali jsme s vývojem vlastního layoutu čipů, takže v architektuře budoucích vozidel budou čipy, které jsme si nadesignovali sami. A není tajemstvím, že intenzivně jednáme s výrobci, kteří námi nadesignované čipy budou vyrábět,“ dodává Schnake .

Karsten Schnake je už druhým manažerem z Boleslavi, kterého povolala centrála koncernu. Od července se šéfem značky Volkswagen stane současný šéf české automobilky Thomas Schäfer. Narozdíl od něj Schnake Škodu Auto neopouští a bude zastávat obě pozice zároveň.

Doporučované