Článek
Donald Trump už před volbami hrozil celní válkou – především vůči Číně, ale nešetřil ani sousedy na sever a na jih od amerických hranic a také Evropskou unii.
Konkrétně Bruselu slibuje šéf Bílého domu 20procentní přirážku. Unie by v takovém případě zřejmě odpověděla recipročně a je jisté, že zásah do mezinárodního obchodu by dopadl i na českou ekonomiku, která je hodně exportní.
Svět nyní s napětím očekává, co přijde. Americký prezident totiž dokáže reagovat velmi rychle a k odložení 25% cel proti Kanadě a Mexiku o měsíc stačily dva telefonáty a ústupky obou států týkající se například ochrany hranic.
„Ze zavedení cel na Mexiko a Kanadu koukají problémy. Tarify utrpí automobilové a další průmyslové závody, které mají evropské firmy v Mexiku. Horší výsledky mohou vést k nižší investiční aktivitě, nižšímu růstu mezd zaměstnanců – což by se podepsalo negativně na spotřebě,“ uvedl včera pro SZ Byznys hlavní ekonom XTB Pavel Peterka.
Výroky unijních diplomatů nasvědčují, že se budou snažit obchodní válce s USA vyhnout. K tomu by mohlo posloužit navýšení nákupu amerických výrobků, jako je zkapalněný zemní plyn, a snížení obchodního deficitu, který Trump pravidelně kritizuje.
„Donald Trump se na své prezidentství připravil, jedná razantně a rychle. Ale také to vypadá, že cla slouží jako nátlak k dalšímu jednání,“ říká v Agendě SZ Byznys viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Dodal, že výhodou EU může být, že je „až čtvrtá v pořadí“ a myslí tím pořadí, v jakém Trump postupně své hrozby cel plánuje a uskutečňuje.
Podle něj se Brusel na případné obchodní bariéry chystá, ale nechtěl být konkrétní. Nicméně se domnívá, že pokud se bude EU snažit s USA dohodnout a vyjít jim vstříc například tím, že bude odebírat víc energií nebo zvýšením obranných výdajů v rámci NATO, tak nemusí na cla dojít – nebo minimálně ne v nejhorším scénáři.
„Evropa by měla zůstat jednotná, rozděl a panuj pořád funguje a pokud se necháte, tak taháte za kratší konec provazu. EU je pro USA jeden z nejdůležitějších, pokud ne vůbec nejdůležitější partner. Pokud zůstaneme jednotní jako půlmiliardový blok, tak budeme silnější, než kdyby vyjednávaly třeba Francie nebo Německo samostatně,“ podotkl Špicar.
A navrhuje, že by se s USA mohlo jednat o nějaké dohodě o volném obchodu, byť by se týkala jen některých oborů, nebyla by tak komplexní. Například by mohlo narovnat cla na osobní auta – EU nyní platí v USA 2,5 procenta, zatímco USA do Evropy 10 procent. U nákladních aut je to obráceně, podotkl Špicar.
Špicar doufá, že se zavedení cel podaří odvrátit. Jejich uvalení by podle něj totiž bylo nešťastné – a vyjmenoval hned několik oborů, které by to zasáhlo nejvíc. Jde o výrobu zdravotnické techniky, zbrojovky, stroje, kolejová vozidla a IT služby.
„Jsme schopni tam vyvážet zboží s vysokou přidanou hodnotou a vyšší marží. Kdyby měly firmy o americké trhy zase přijít, tak by to pro ně byl obrovský zásah,“ varoval viceprezident Svazu průmyslu.
Pokud by ke spuštění cel nakonec došlo, tak by firmy podle Špicara musely pozorně počítat, kdy se jim vyplatí výrobu do USA přenést, od určité výše by totiž stěhování mohlo být nezbytné. Zvlášť i kvůli tomu, že ceny energií v USA jsou poloviční než v Evropě. Pokud by k přenášení výroby došlo, tak by to pro Česko mohlo být nepříjemné, protože by mizela pracovní místa a s nim spojené odvody do státního rozpočtu.
„Obě strany Atlantiku mají svých starostí dost. Všechny mocnosti, které západnímu světu nepřejí, nechtějí nic jiného, než abychom válčili mezi sebou,“ řekl Špicar. A varoval také před deglobalizací, která podle něj probíhá velmi rychle. Je proto nutné o to víc obchodovat s přáteli.
V obtížné situaci se nachází zejména evropský automobilový průmysl, už nyní ho Brusel chrání před čínskou konkurencí cly a pokud by USA ještě víc omezily vstup čínských elektromobilů na svůj trh, mohlo by hrozit, že Peking svou nadprodukci nasměruje do Evropy. „Tlak bude sílit a bude to náročnější, než když přicházely japonské a korejské automobilky. Na cla čínské automobilky zareagovaly tím, že staví továrny v EU,“ řekl Špicar.
Podle viceprezidenta Svazu průmyslu by celní krize mohla vyústit i v to, že začnou evropské firmy využívat na sto procent „to nejcennější, co máme – a to je vnitřní trh Evropské unie“.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.