Článek
Na začátcích jejich milionového byznysu stála kamera, mikrofon a počítač, nyní oslovují statisíce diváků i světové firmy. To tvůrcům videí na YouTube vydělává miliony korun ročně. Česká mutace časopisu Forbes přinesla žebříček 10 nejlépe placených youtuberů Česka, kteří svůj úspěch na videoplatformě dokázali přenést i na sociální sítě a díky sponzorům proměnit ve výnosný byznys.
Letošní žebříček se změnil hned v čele. Na první příčku vyšplhal dvaadvacetiletý Filip Zima, který natáčí na svůj kanál FIZIstyle. Na YouTube má 745 tisíc fanoušků a vydělává 20 milionů korun ročně. Zima vystřídal loňskou jedničku Tarase Povoroznyka, který se s ročním příjmem 14 milionů korun v roce 2022 posunul na třetí pozici.
Mezi deseti nejbohatšími tuzemskými tvůrci se najde i jméno, které dokázalo prorazit i v zahraničí. Youtuber Štěpán Buchta neboli Baxtrix, má na anglickojazyčném kanále 1,5 milionu odběratelů, na českém 865 tisíc. Jeho 19 milionů korun ročně mu zajistilo druhé místo v žebříčku. V seznamu figurují i dvě ženy – Anna Šulcová a Veronika Horáková, známé spíš jako Anna Sulc a Veronica Biasol.
Přestože sledovanost videí po lockdownovém období mírně klesla, zdrojem financí mladých tvůrců jsou hlavně spolupráce s globálními značkami a prodej vlastního „merche“ (tedy například oblečení a různých suvenýrů). Částky představují roční nezdaněné příjmy od července 2021 do června 2022. Autoři žebříčku brali v potaz zejména příjmy z reklam, partnerství se značkami, placenou propagaci či product placement v příspěvcích.
10 nejlépe placených youtuberů Česka
Youtuber | Kanál | Roční příjem | Počet odběratelů na YouTube |
---|---|---|---|
Filip Zima | FIZIstyle | 20 mil. Kč | 745 tisíc |
Štěpán Buchta | Baxtrix | 19 mil. Kč | 1,5 mil. (ENG)/865 tisíc (CZ) |
Taras Povoroznyk | Tary | 14 mil. Kč | 1 mil. |
Vojtěch Fišar | Agraelus | 13 mil. Kč | 630 tisíc + 115 tisíc |
Jan Macák | MenT | 12 mil. Kč | 1,4 mil. + 390 tisíc |
Petr Jirák | Xnapy | 12 mil. Kč | 100 tisíc |
Erik Meldik | Erik Meldik | 9 mil. Kč | 416 tisíc + 144 tisíc |
Karel Kovář | Kovy | 7 mil. Kč | 885 tisíc |
Veronika Horáková | Veronica Biasol | 6,5 mil. Kč | 100 tisíc |
Anna Šulcová | Anna Sulc | 6 mil. Kč | 485 tisíc |
Zdroj: Forbes
FIZIstyle
Filip Zima těží zejména z vlastního e-shopu, jehož tržby v uplynulém roce dosáhly bezmála 23 milionů korun. Jeho zábavná videa dosahují milionových zhlédnutí.
Baxtrix
Štěpán Buchta upoutal nejen české, ale i zahraniční fanoušky. Na jeho anglickojazyčném kanále se mu podařilo dosáhnout více odběratelů než na tom českém.
Tary
Dříve parkourista Taras Povoroznyk za rok spadnul z první příčky na třetí místo. Tvorba videí mu zajišťuje 14 milionů korun ročně. Podstatná část peněz plyne z e-shopu, kde nabízí vlastní merch a zájemci jsou i o jeho dětské tábory Tary Camp.
Agraelus
Vojtěchu Fišarovi zajistilo přehrávání reklam, prodej předplatného, jednorázové dary od fanoušků, které má nejvyšší na české scéně, ale i prodej vlastního merche, 13 milionů korun. Zároveň je nepopulárnějším mužem českého Twitche (platforma pro živá vysílání), kde má 600 tisíc followerů.
MenT
Byznys Jana Macáka zasáhla 2,5milionová ztráta kvůli celosvětovému ukončení streamovacích kampaní ze strany Facebooku. Věnoval se ale nadále svým YouTube kanálům. Jeho příjmy nakonec dosáhly 12 milionů korun, k nimž mu dopomohla mimo jiné spolupráce s Rolls-Roycem, partnerství s Porsche, Hyundai a BMW.
Xnapy
Youtuber Petr Jirák má na svém kanálu 100 tisíc sledujících, což v porovnání s některými kolegy není příliš výrazné číslo. Přesto oslovuje globální značky jako je Mastercard, Big Shock!, Samsung či Disney + a patří so trojice tří nejsledovanějších tvůrců na platformě Twitch.
Erik Meldik
Za svůj úspěch vděčí kanálu ViralBrothers. YouTube se ale dnes nevěnuje jako dřív. Odhadem devět milionů korun ročně mu zajišťuje spolupráce s výrobcem ořechových másel Grizly a investiční platformou Trading 212 a e-shop se šperky Ushi, který provozuje se svou ženou Dominikou Šťovičkovou.
Kovy
Karel Kovář letos oslavil desáté výročí na platformě YouTube, kde má 885 tisíc odběratelů. Za poslední rok si přišel na sedm milionů korun, které získal také díky příjmům z YouTube a partnerství se značkami Zalando, Adidas či Česká spořitelna. Koncem loňského roku si otevřel vlastní studio v centru Prahy u Prašné brány.
Veronica Biasol
Veronika Horáková má na svém kanálu „jen“ 100 tisíc sledujících. Její příjmy pocházejí hlavně z e-shopů. Provozování tři značek – módní Honey Merch, kosmetická Biasol Beauty, sportovní móda IcyBody. Dále spolupracuje se značkami GymBeam, Disney+, About You, Foreo, Dermalogica.
Anna Sulc
Byznys Anny Šulcové loni zažil otřes kvůli kampani Strakovka, která sklidila vlnu kritiky. Měla vyvracet dezinformace o očkování proti covidu-19 a vláda za nákup reklamního prostoru na sociálních sítích chtěla utratit půl milionu korun. Influenceři Šulcová a Jakub Gulab tyto peníze nakonec nevyužili. Sledující i sponzoři se k Šulcové však vracejí. Spolupracuje například s módními značkami Zalando a Tezenis. Její loňský příjem dosáhl pěti milionů korun, nyní dosahuje šesti milionů.