Článek
Největší výrobce automobilů v Evropě se už týdny zmítá uprostřed bouře, kterou rozpoutali jeho vlastní zaměstnanci. Vedení automobilky Volkswagen potřebuje najít cestu z krize, ve které se (spolu s některými dalšími značkami starého kontinentu) nachází kvůli upadajícímu postavení na celosvětovém i evropském trhu a nepříliš úspěšné snaze o přechod na elektromobilitu.
Zatím se ale šéfům automobilky nedaří dohodnout ani s vlastními zaměstnanci na podmínkách, které by firmě ušetřily peníze a přitom nevedly k masivním stávkám v továrnách tradiční německé značky. Návrhy VW na propouštění vedly zatím ke dvěma protestům, při nichž vyšly do ulic desítky tisíc lidí. V pondělí začalo další kolo jednání, od nějž si obě strany slibují průlom v zabetonované situaci.
„Jsme připraveni dosáhnout dohody ještě letos,“ nechal se slyšet hlavní vyjednavač německých odborů Thorsten Gröger před zahájením již pátého kola dialogu mezi svazy a představiteli Volkswagenu. Schůze se tentokrát přesunuly z centrály VW v německém Wolfsburgu do hotelu v Hannoveru. Tón posledních jednání mezi VW a nejsilnějším odborovým svazem v zemi IG Metall popsaly strany jako „konstruktivní“. Záruku tomuto přízvisku však vzhledem k rozdílným požadavkům neumí dát ani jedna ze stran.
„Pokud Volkswagen u jednacího stolu neudělá žádné ústupky, dojde v roce 2025 k výrazné eskalaci. Konflikt si nepřejeme, ale jsme připraveni ho v případě potřeby vést s plnou silou. Díky posledním dvěma stávkám jsme se konečně dostali do pozice, kdy bylo s vedením firmy možné se vůbec konstruktivně bavit,“ uvedl pro SZ Byznys mluvčí IG Metall Jan Mentrup.
Redakce oslovila s žádostí o komentář také vedení automobilky, otázky ovšem zůstaly bez odpovědi. Tisková mluvčí VW Maleen Bösenbergová už po první stávce zaměstnanců SZ Byznys řekla, že cílem jednání je v první řadě udržet konkurenceschopnost společnosti na trhu.
„Naším cílem je, aby byl Volkswagen AG spolu se svými značkami konkurenceschopný a odolný vůči budoucnosti. Je zřejmé, že musíme přijmout komplexní opatření, která umožní společnosti realizovat další investice. Za tímto účelem společnost vypracovala několik přístupů, které v současnosti interně projednáváme s IG Metall,“ vysvětlila před časem postoj automobilky SZ Byznys Bösenbergová.
Na první výstražnou stávku navázala 9. prosince druhá, při níž vyšlo do ulic zhruba 70 tisíc zaměstnanců hlavní (stejnojmenné) značky koncernu z devíti závodů. Od té doby k průlomu v pozicích podle všeho nedošlo a Gröger řekl německým médiím, že pokud k němu nedojde nyní, chystají odboráři čtyřiadvacetihodinový protest, který ale může trvat i déle, bude-li to třeba.
Snížit, či zvýšit mzdy
Z vnějšku působí podmínky obou stran jako těžko slučitelné. Volkswagen požaduje desetiprocentní snížení mezd, zatímco odbory si přejí naopak platy o sedm procent zvýšit. Vedení automobilky také hodlá propouštět lidi, uzavřít tři německé továrny a ukončit program jistoty zaměstnání z devadesátých let. Ani jeden z navrhovaných způsobů ušetření se odborům nelíbí.
„Budoucnost lze zajistit pouze s pracovníky, nikdy ne proti nim. Nesouhlasíme s rušením německých závodů, naopak potřebujeme udržitelné perspektivy pro všechny závody. To ukáže páté kolo jednání. Do roku 2024 zbývá už jen několik kalendářních dnů. Hromadné propouštění a uzavírání závodů firma při kolektivním vyjednávání nesundala ze stolu. Je na nich, aby těsně před Vánocemi správně nastavili kurz, jinak nás v roce 2025 čeká masivní eskalace,“ hrozí VW odborář Mentrup.
Podle bývalého předsedy Evropské asociace výrobců automobilů Ivana Hodáče dojde dříve či později ke vzájemné dohodě obou stran. A to částečně tím, že se odbory s vedením VW domluví na nižších škrtech. Aby se tato varianta stala pro tradiční německou značku a největšího zaměstnavatele v zemi ekonomicky únosnou, musí ke zvýšení konkurenceschopnosti upadajícího automobilového obra pomoci podle Hodáče také Brusel.
„Podle mě je v pozadí patové situace mezi odbory a managementem VW částečně taktika obou dvou aktérů, jež má dotlačit Evropskou komisi ke zmírnění emisních limitů plánovaných na roky 2025 a 2035,“ vysvětluje expert pro SZ Byznys.
„Někdo ustoupit musí, jinak může mít současné dění v evropském automotive katastrofální následky. V tomto kontextu doufám, že ustoupí Komise od přísných emisních pokut plánovaných na příští rok. Sníží tak tlak na vedení VW, a tím pádem pomůže odblokovat situaci mezi nimi a odbory,“ vysvětluje druhotné motivace aktérů Hodáč.
Limity, limity, limity
Limity plánované na příští rok stanovují, že každé nové auto jedoucí po silnicích EU bude muset snížit uhlíkovou stopu z letošních 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Pokud je výrobci aut nezvládnou naplnit, zaplatí zhruba 2400 korun za každý vyprodukovaný gram oxidu uhličitého navíc, a to za každé vyrobené auto.
Evropské instituce tak mohou podle Hodáče pomoci nejen Volkswagenu, ale i dalším unijním automobilkám. Většina expertů se totiž shoduje, že jejich konkurenceschopnost upadá, a horší výsledky většiny společností v odvětví to jen potvrzují.
V úzkých se nachází například společnost Stellantis, která v Evropě vlastní značky Opel, Fiat a Peugeot a ve Spojených státech pod ni spadá Chrysler nebo Jeep. Šéf Stellantisu Carlos Tavares skončil nedávno na své pozici, protože nesouhlasí s tlakem západního světa v čele s Bruselem na elektromobilitu.
Právě neúspěšný přechod od spalovacích motorů je jedním z důvodů, proč se evropský automobilový průmysl včetně Volkswagenu nachází v krizi. Čínská konkurence ale i značky Spojených států nabízejí často levnější elektrovozy a tlačí v tomto ohledu tradiční evropské automobilky na druhou kolej.
Evropa navíc zápasí s vybudováním infrastruktury pro elektromobilitu a na asijskou konkurenci marně hledá odpověď. Největší výrobci vozů pak zavírají továrny, škrtají výdaje a to dopadá na zaměstnance. A ti se bouří. Na stranu odborů se během jednání s automobilkou stavěl také německý kancléř Olaf Scholz, jehož kabinet v pondělí čelil hlasování o důvěře.
I v současné krizové situaci evropského automobilového průmyslu se stále najdou světlé výjimky, mezi nimi také například česká Škoda, jež spadá právě pod koncern Volkswagen. Tuzemský výrobce automobilů vykazuje kladné výsledky z hlediska prodejů i tržeb.