Článek
Na výrobu jednoho jediného čipu je potřeba zhruba tisíc úkonů a sedm měsíců. A všechny potřebné materiály při svém putování k finálnímu výrobku překročí 70 státních hranic.
Potřeba těchto polovodičů v automobilovém průmyslu přitom stále roste. Zatímco ještě před 35 lety bylo v jednom autě čipů osm, dnes je jich až osm tisíc a výpadek jediného z nich dokáže zastavit celé výrobní linky obřích automobilek, což se ukázalo poměrně nedávno, kdy právě taková situace ochromila nejen Škodovku, ale i další automobilky ve světě.
Po zkušenostech s „čipomorem“ Volkswagen mění svou globální strategii a proti výpadkům se chce pojistit novým systémem nákupů: zatímco v minulosti mu čipy dodávaly jiné firmy jakou součást konkrétního dílu, například světla, nyní si bude samotné čipy koncern kupovat sám přímo od jejich výrobců a bude je pak dodávat svým subdodavatelům.
Na neformálním setkání s novináři to oznámili Dirk Große-Loheide, člen představenstva pro Nákup značky Volkswagen osobní vozy a člen širšího vedení koncernu Volkswagen, a Karsten Schnake člen představenstva Škoda Auto za oblast nákupu.
Už teď začal koncern napřímo nakupovat od desítky velkých výrobců, včetně společností jako jsou NXP Semiconductors, Infineon Technologies a Renesas Electronics.
Skupina velkých pravomocí
„Vytvořili jsme speciální skupinu, která řeší zejména polovodiče. Pracuje napříč koncernem a má kompetence činit rychlá rozhodnutí. Pracuje na dlouhodobém zajištění bezpečných dodávek,“ vysvětlil Karsten Schnake, který team vede. Skupina pro koncern uzavírá dlouhodobé přímé dohody s výrobci čipů, které jsou pak skladovány v logistických centrech, případně přímo u dodavatelů, kteří je pak montují do svých součástek.
Výrobcům čipů nabízí koncern dlouhodobé smlouvy a jistotu objemů a dodávek, a to až s pětiletými smlouvami – výměnou chce ale mluvit i do samotných polovodičů. Cílem je totiž co největší unifikace a omezení velkého množství používaných variant. Tím pak dojde ke zjednodušení a zefektivnění výroby.
Právě o unifikaci a zjednodušení celé výroby mluví koncern stále častěji. Například i ve výrobě samotných modelů, které mají sdílet více součástek i továren. Díky tomu má dojít k navýšení efektivity výroby. Právě do takto nově „unifikovanějších“ vozů, které budou uvedeny v nejbližších letech, mají jednotné čipy směřovat.
Cestou maximalizace efektivity výroby se v minulosti vydala například i Tesla.
Čipy na míru
„Ještě v roce 2022 jsme neměli ohledně čipů dostatek informací. Měli jsme obrovské množství variant a naši dodavatelé měli vlastní strategii. Ve finále to vedlo k tomu, že existoval velký počet různých typů polovodičů. To se změnilo. Tím, jak vypukla krize, jsme se rozhodli, že chceme sami rozhodovat v koordinaci s dodavateli. Rozhodnout o objemech a mít je pod kontrolou. Dnes už máme veškeré informace. Vidíme řetěz výrobců, vidíme, kde jsou velká rizika, a můžeme rychle reagovat a definovat alternativy,“ říká Schnake s tím, že pro koncern je klíčové snížit právě počet nejrůznějších variant polovodičů.
„Dodavatelům nabízíme jasná pravidla hry. Vědí, jaké objemy požadujeme a jaké rodiny jednotlivých polovodičů chceme objednávat tak, abychom měli zajištěnou výrobu,“ dodal Dirk Große-Loheide, s tím, že svým dodavatelům tak bude automobilka specifikovat, jaké elektronické komponenty mají do jednotlivých dílů instalovat. Distribuce nakoupených čipů k dodavatelům bude probíhat přes zprostředkovatele logistických služeb. Na ty už proběhlo výběrové řízení, kde byli osloveni různí distributoři, kteří do té doby s dodavateli už spolupracovali.
Vlastní čipy ale nebudou
O vlastní výrobě polovodičů Volkswagen sice neuvažuje, ale už loni spolu s francouzsko-italským výrobcem čipů Stmicroelectronics oznámil plány na společný vývoj nového polovodiče. To představuje první přímý vztah VW s dodavatelem polovodičů druhého a třetího řádu.
Na kolik celá nová strategie vyjde, nechtěli zástupci komentovat. Jisté však je, že náklady na případné zastavení výroby kvůli nedostatku čipů jsou mnohem větší. „Hlavní motivací strategie bylo zajistit si dodávky. V minulosti byly polovodiče zahrnuty v ceně objednávaných dílů a teď máme větší transparentnost. Nemůžeme porovnávat nový svět s tím, co bylo předtím. Nazvěme to tak, že to jsou náklady obsažené v byznysu,“ dodal Schnake.