Hlavní obsah

Volkswagen by potřeboval propustit 15 tisíc lidí. Odbory ale hrozí stávkami

Foto: Volkswagen AG

Ilustrační snímek.

Problémy největšího evropského výrobce automobilů – koncernu Volkswagen – pokračují. Jednání s odbory o uzavírání továren a propouštění zaměstnanců provází mimořádně napjatá atmosféra. Odbory navíc hrozí paralyzujícími stávkami.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Významný evropský výrobce automobilů, koncern Volkswagen, zahájil ve středu jednání s odbory o rozsáhlých úsporných opatřeních. Jednání se týkají uzavření některých továren a s tím související masivní propouštění zaměstnanců, pro které si vypovězením smlouvy o ochraně pracovních míst vedení firmy připravilo půdu. Jednání popisuje agentura Bloomberg.

S tím zásadně nesouhlasí odborový svaz IG Metall, který bude proti plánu bojovat všemi dostupnými metodami. Hrozí například hromadnými stávkami, které by mohly největšího evropského výrobce automobilů paralyzovat na dlouhé týdny.

„Jednání o uzavírání továren a masovém propouštění zaměstnanců nepřipadá v úvahu,“ nechal se slyšet Thorsten Groger, hlavní vyjednavač odborů. „Pokud bude vedení firmy na škrtech dále trvat, desetitisíce našich kolegů je donutí vrátit se na správnou kolej,“ dodal.

Rozepře o úsporách jsou přitom zásadní výzvou pro generálního ředitele VW Olivera Blumeho. Ten nyní čelí podobným problémům jako jeho předchůdci, kteří kvůli střetům s odbory odešli. Blume dlouhodobě varuje, že náklady na výrobu aut v Německu jsou příliš vysoké a konkurenceschopnost firmy klesá, zejména důsledkem levných vozů z Číny.

Blumeho hlavním cílem je zlepšit konkurenceschopnost a finanční výkonnost značek spadající pod Volkswagen. Nižší zisky jsou zapříčiněny především neochotou lidí platit za drahé a moderní nejen elektrické vozy.

Podle analytiků citovaných Bloombergem by mohlo k uzavření továren dojít ještě letos, přičemž by o práci mohlo přijít až 15 000 lidí. Automobilka zvažuje uzavření dvou až tří továren, ve hře je však uzavření až pěti závodů.

Prosadit propuštění ve firmě Volkswagen je těžší než jinde. Polovina míst v dozorčí radě je totiž obsazena zástupci zaměstnanců a velký vliv mají i zástupci spolkové země Dolní Sasko, která ve většině případů stojí na straně odborů.

Krušné časy

Za prvních šest měsíců letošního roku si elektromobil ze skupiny VW koupilo 317 tisíc řidičů. Meziročně o procento méně. Propad zájmu o vozy Volkswagen je vidět zejména v Číně a v asijsko-pacifickém regionu.

A s klesajícími prodeji nejsou spokojení investoři. Akcie Volkswagenu jsou doposud na nejnižší hodnotě od roku 2011. Lepší byly i v roce 2015, kdy koncern čelil aféře Dieselgate, nebo během pandemie covidu-19.

A situaci nepřispívají ani nařízení Evropské unie. Proti těm šéfové evropských automobilek dlouhodobě bojují. Pokuty za nedodržení požadavků na ozelenění automobilového průmyslu mohou činit podle šéfa Renaultu až 376 miliard korun –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ to je v tuto chvíli pro Volkswagen drtivá částka.

Doporučované