Článek
Jedním z problémů letecké dopravy je její uhlíková stopa. Podle generálního ředitele francouzského výrobce letadel Airbus bude letectví čelit velkým potížím, pokud se ho nepodaří dekarbonizovat.
Jednou z oblastí, na kterou se Airbus podle serveru CNBC nyní zaměřuje, je spalování menšího množství paliva a nižší produkce oxidu uhličitého. Kromě toho měla letadla, která firma dodávala, v nádržích kapacitu na 50 procent udržitelného paliva.
„Do konce desetiletí se dostaneme na 100 procent. Potřebujeme, aby se odvětví udržitelného leteckého paliva posunulo kupředu, aby se rozvíjelo, aby rostlo, aby sloužilo leteckým společnostem,“ řekl generální ředitel Airbusu Guillaume Faury.
Střednědobé a dlouhodobé řešení vidí ve vodíkových letadlech. „To je skutečně konečné řešení,“ uvedl s tím, že je k tomu zapotřebí úsilí ve vývoji i financích.
V září 2020 zveřejnil Airbus podrobnosti o třech hybridně-vodíkových letadlech, která by mohla být uvedena do provozu do roku 2035. Předloni v září také dokončilo svůj první let letadlo na vodíkové palivové články, které může přepravovat cestující.
Přestože vodíková letadla a jejich schopnost potenciálně snížit emisní stopu v letectví vyvolávají v některých kruzích nadšení, za jejich komercializací a uvedením do provozu ve velkém bude ještě hodně úsilí.
Nevidím příchod vodíkových paliv, nevidím příchod udržitelných paliv, nevidím příchod elektrických pohonných systémů, rozhodně ne před rokem 2030.
Například ředitel společnosti Ryanair Michael O'Leary je poměrně opatrný, pokud jde o vyhlídky nových a vznikajících technologií v tomto odvětví. „Myslím, že bychom měli být opět upřímní. Neexistuje žádná technologie, která by nahradila proudová letadla,“ uvedl.
„Nevidím příchod vodíkových paliv, nevidím příchod udržitelných paliv, nevidím příchod elektrických pohonných systémů, rozhodně ne před rokem 2030,“ dodal.
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví tvrdí, že jednotná mezinárodně dohodnutá definice udržitelného leteckého paliva neexistuje.
Udržitelné letecké palivo se na rozdíl od leteckého petroleje nevyrábí z ropy, ale z udržitelných zdrojů, jako jsou odpadní oleje biologického původu.
„Udržitelná paliva jsou zhruba dvakrát dražší než běžný letecký petrolej, takže to představuje významné zvýšení nákladů. A v konečném důsledku to budou muset zaplatit cestující,“ řekl generální ředitel Mezinárodního sdružení letecké dopravy (IATA) Willie Walsh.
Světový fond na ochranu přírody označuje leteckou dopravu za „jeden z nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů, které způsobují globální změnu klimatu“. Zároveň je podle něj nejnáročnější činností, kterou může cestující vykonávat s ohledem na emise uhlíku.