Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Švédský řetězec prodejen s nábytkem IKEA v uplynulém finančním roce v České republice rostl v tržbách o 3,7 procenta na 12,6 miliardy korun. O patnáct procent na 27,1 procenta se navýšil podíl internetových nákupů na obratu. Letos otevře další prodejnu menšího formátu, takzvané plánovací studio.
Navzdory lepším číslům přetrvává tlak na peněženky spotřebitelů. „Situace se zlepšila, ale stále to není jednoduché,“ bilancuje ředitel pro ČR, Slovensko a Maďarsko David McCabe v rozhovoru pro SZ Byznys. „Vnímáme tlak na náklady, materiál i dopravu, a to ve finále ovlivňuje nákupní ceny,“ řekl k makroekonomickým podmínkám. S výsledky je spokojený.
Dvě miliardy do snížení cen
Popsal, že IKEA letos pokračuje ve své kampani, započaté v roce 2023, v rámci níž v uplynulém roce investovala do snížení cen zboží.
„Cenová dostupnost je v naší DNA. Také loni jsme výrazně investovali do snížení cen a zlevnili celkem už 70 procent sortimentu v České republice,“ řekl v rozhovoru, který publikujeme v následujících dnech.
Celkově v loňském a aktuálním finančním roce už prý IKEA v tuzemsku investovala 95 milionů eur (2,38 miliardy Kč) jen do snížení cen. To se dle něj odráží ve vyšších prodejích. „Výrobků s novou nižší cenou jsme v uplynulém finančním roce prodali v průměru o 20 procent více,“ řekl s tím, že letos kampaň pokračuje.
„Součástí IKEA jsem od roku 1996 a je to zdaleka největší investice do snížení cen, jakou jsem u nás kdy viděl. Jde o masivní snížení cen a myslím, že jsme díky tomu získali více návštěvníků,“ uvedl.
Konkurence neotálí. Rakouský řetězec s nábytkem XXXLutz právě oznámil, že trvale o 20 procent snižuje ceny veškerého sortimentu nábytku a bytových doplňků pro majitele věrnostních hit karet. Výhoda však neplatí pro kuchyně.
XXXLutz v posledních letech výrazně akvizičně posílil. V roce 2019 převzal síť prodejen Kika, letos v lednu navíc koupil německou skupinu Porta, která v České republice provozuje 14 prodejen Asko. V tuzemsku provozuje jedenáct obchodních domů XXXLutz a dvacet prodejen Möbelix.
Z dalších konkurentů působí v Česku například skandinávský prodejní řetězec JYSK a síť Sconto. Více konkurenční začal být v posledních letech také internetový trh, kde má silné postavení e-shop Bonami.cz.
Víc se utrácí na internetu
Právě v online světě se IKEA začíná aktivněji prosazovat. Už přes 3,4 miliardy korun (27,1 procent) z celkového obratu generuje z nákupů v digitálním prostředí.
„Do kamenných prodejen loni přišlo o půl milionu více zákazníků, ale zaznamenali jsme také růst trendu online nákupů,“ řekl McCabe s tím, že podíl e-shopu na celkových prodejích se meziročně zvýšil z 24 %.
Obchodní domy loni přivítaly přes 51 milionů zákazníků. Jejich počet stoupl, nicméně nakupují rozvážněji než v minulosti.
„Zákazníci trochu odkládají větší nákupy. Déle jim trvá, než se například rozhodnou ke změně kuchyně. Přicházelo ale stále mnoho těch, kteří chtěli doma provést drobné změny,“ popsal trend. Na druhou stranu, na internetu je průměrná útrata na zákazníka vyšší.
IKEA má v České republice čtyři velké obchodní domy – v Praze na Černém Mostě a na Zličíně, v Brně a v Ostravě. Letos hodlá nábytkář otevřít páté plánovací studio, které je prodejnou menšího formátu, zaměřenou na design kuchyní a interiéru a také prodej nejoblíbenějších doplňků. Stávající studia jsou v Praze na Chodově, v Hradci Králové, v Českých Budějovicích a v Olomouci.
Rozšiřovat se budou také některé externí výdejní sklady, kde si zákazníci vyzvedávají část výrobků, jako jsou skříně a kuchyně. Nově poslouží i jako standardní výdejní místa pro kompletní objednávky. Nové kamenné výdejní místo otevře od února v karlovarském nákupním centru Shopland Fontána.
Z digitálních novinek IKEA chystá spustit službu Kompass, která zákazníkům pomůže s orientací na prodejní ploše a pomocí mobilního zařízení jej rychle dovede k požadovanému zboží. Obchodní domy švédské sítě jsou koncipované jako labyrinty, kterými se musí zákazník proplést a při cestě koupí spoustu „zbytečných“ maličkostí. Do velké míry je byznys IKEA na této strategii náhodných nákupů založen.
Celý rozhovor s Davidem McCabem publikujeme v následujících dnech.