Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Mnoho lidí si v době energetické krize a prudkého růstu cen zvýšilo zálohy na energie a nevědomky, nebo možná i vědomě tak podporují svého dodavatele energií.
„Ceny energií klesají, což je dobře. Dalším faktorem je fakt, že lidé snižují svou spotřebu, a snaží se tak šetřit. Přeplatky by neměly být pravidlem, seriózní dodavatelé nemají zájem, aby zákazník zbytečně přeplácel. Dodavatel průběžně upravuje zálohu, při velkém přeplatku by mělo dojít k úpravě záloh,“ řekl výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor.
Také dodává, že někteří odběratelé se raději drží lehce v přeplatcích. „V případě, kdy jsou zálohy až moc vysoké, by si měl dát zákazník pozor a případně by si měl peníze vybrat. Pokud je přeplatek přiměřený, tak většina zákazníků nedělá nic. Pro dodavatele je výhodné zadržovat cashflow tím, že by nevrátil přeplatek,“ upozorňuje.
Přeplatky se vrací pravidelně
„Přeplatek vzniká, když je spotřeba klienta nižší, než na jakou má nastavené zálohy,“ vysvětlila mluvčí společnosti ČEZ Alice Horáková. „Tomu může zákazník předejít tím, že si pravidelně zadává samoodečty do aplikace Můj ČEZ,“ dodala.
„Většina zákazníků, přes 60 procent, měla ve vyúčtování za loňský rok přeplatek, a to v průměru okolo 5600 korun. O rok dříve činila průměrná výše přeplatku 4000 Kč. Většina zákazníků, zhruba 70 procent, preferuje vrátit přeplatek na účet,“ řekla. Další možností pak je „rozpuštění“ přeplatku do předepsaných záloh na další období.
V případě ČEZ jsou přeplácející zákazníci mnohem častější úkaz než ti s nedoplatkem, doplnila ještě Horáková. „Průměrná výše nedoplatku činila loni zhruba 5100 korun.“
Pražská plynárenská přeplatky na úhradu budoucích záloh nepoužívá, obvykle je vrací klientům. „Pokud nejde o nízké částky,“ doplnil tiskový mluvčí Pražské plynárenské Miroslav Vránek. „Zálohy se dají upravit na webu nebo v aplikaci, případně to jde i přes zákaznickou linku,“ uvedl
„Když skončí vyúčtování zákazníka přeplatkem, peníze mu zasíláme zpět, a to formou, na kterou je zvyklý. To znamená buď složenkou, nebo na bankovní účet. Jedinou výjimkou jsou přeplatky do výše 100 Kč, když má klient nastavenou výplatu složenkou. V tomto případě mu těchto 100 Kč strháváme z dalšího období a složenkou neposíláme,“ uvedl také tiskový mluvčí E.ON Roman Šperňák.
„Co se týče poměru počtu přeplatků a nedoplatků při konečném vyúčtování, tak aktuálně nevidíme dramatické změny ve srovnání s minulými obdobími,“ dodal.