Hlavní obsah

Velké plány pro Zbrojovku: tréninkové centrum i dvojnásobný rozpočet

Foto: Petr Nečas, FC Zbrojovka Brno

Fanoušci Zbrojovky se mohou těšit i na rebranding slavné značky, který by měl proběhnout před příští sezónou. Ilustrační foto.

Fotbalová Zbrojovka Brno se trápí na chvostu druhé ligy, nové vedení ale slibuje velký obrat. Investoři chtějí klub finančně stabilizovat, postoupit do první ligy a do osmi let se zařadit mezi domácí fotbalovou elitu.

Článek

Majoritní podíl ve Zbrojovce v září koupila Regionální obchodní komora Brno s podporou investorů v čele s Jaroslavem Havlem, Kateřinou Zychovou a Janem Mynářem. Ten se zároveň stal generálním manažerem klubu a v rozhovoru Seznam Zprávy nastiňuje budoucnost fotbalové Zbrojovky.

Máte zkušenosti z byznysu od financí po řízení průmyslových podniků a působil jste i jako krizový manažer. Je to pro fotbalový byznys dobrá průprava?

Tak to úplně není. V principu jsem byl investiční manažer investičního fondu, měl jsem na starosti všechny investice v rámci portfolia, ale když se někde vyskytl problém, tak jsem ho většinou jel řešit já.

V čem se to podobá řízení fotbalového klubu v potížích?

Velký rozdíl spočívá v tom, že ve Zbrojovce jde o veřejný statek, který je vidět a všichni o něm mluví, jste strašně na očích, rozebírá se každá chyba. Když máte strategii, kterou chcete uskutečňovat, aniž by to ostatní věděli, to ve fotbale nejde. Je to velmi otevřený typ byznysu, to je myslím hlavní rozdíl. A další spočívá v nekontrolovatelnosti produktu.

Co tím myslíte?

Můžete mít všechno výborně nastavené podle plánu, zdravé, perfektně trénované hráče se super tréninkovými čísly, ale produktem je fotbal, který nemáte úplně pod kontrolou. Když máte ve firmě super produkt, marketing a distribuci, tak ta firma většinou funguje. Ve fotbale má ale na konečný výsledek velký vliv to známé sportovní štěstíčko.

Foto: FC Zbrojovka Brno

Generální manažer FC Zbrojovky Brno Jan Mynář.

Jak se s tím dá podnikat?

Stejně jako ve firmě musíte mít strategii a systematicky a dlouhodobě ji plnit a neopouštět ji. Nesmíte být takový ten majitel, který když se nedaří, tak vyhazuje trenéra a dělá podobné neuvážené kroky. Podle mě jde o systematickou, dlouhodobou práci, a to platí všude stejně.

Poučil jste se nějak od dalších čerstvých majitelů fotbalových klubů? Teď se hodně mluví o motivačním proslovu vlastníka Slovanu Liberec Ondřeje Kaniy, který některým pozorovatelům připadl nešťastný.

Každý člověk je jiný a musí si držet svůj styl komunikace a managementu. Já jsem se toho vždycky držel a jdu svou vlastní cestou. Video Ondry Kaniy po té těžké porážce s Jabloncem jsem viděl a myslím, že neřekl nic špatně. Možná to lidem připadalo arogantní, ale já bych řekl, že to tak nemyslel. Někdy je potřeba dodat impuls, a ten může být i důraznější.

Vy už jste s hráči Zbrojovky v kabině mluvil?

Ano, byl jsem v kabině a pohybuju se občas na tréninku, snažím se proniknout do nového prostředí, ale do sportovních věcí vůbec nezasahuji. Na to máme tým, který se stále rozrůstá. Martin Jiránek se stal sportovním ředitelem, druhým asistentem trenéra je brněnská legenda Pavel Zavadil. Spolupracujeme se společností Sport Invest a Viktorem Kolářem, máme širší poradenský tým zaměřený na mládež, na kondiční přípravu a technologie. Je to osmičlenný tým, který se snaží co nejrychleji zlepšit fungování klubu, protože stav, ve kterém jsme Zbrojovku převzali, nebyl úplně dobrý.

Jaký typ manažera jste vy sám?

Mám rád data a informace, s čísly dlouhodobě pracuju a rád věcem rozumím. Teď se třeba zabýváme klubovým informačním systémem, který Zbrojovka neměla. Systém má pro kouče sbírat informace o hráčích, má sloužit ke komunikaci a podobně, a já tomu chci rozumět, abych věděl, proč jsme vybrali zrovna tuto variantu a ne nějakou jinou. Rád ale dávám lidem kolem sebe velkou důvěru, nejsem typ člověka, co běhá a řve na lidi.

S jakou strategií jste do Zbrojovky přišli? Chcete spíš žít z pohárů, nebo ze skautingu a prodeje hráčů?

Podívejte, máme aktivum a značku Zbrojovka Brno. To má velkou spádovou oblast a už dnes má velmi dobrou mládežnickou akademii, takže máme potenciál dostat naše hráče do evropských klubů.

To má být hlavní zdroj příjmů?

Zdroje příjmů jsou tři. První skupinou jsou marketing, partneři, fanoušci, stadion a vstupenky. Pak výchova hráčů a jejich prodej, ideálně rovnou do ciziny. Hráči budou v prvním mužstvu do 17 až třeba do 20 let a pak mohou jít dál. Když se ukážou v evropských pohárech, můžeme v nejlepších případech mluvit o ceně šest až 10 milionů eur. A účast v pohárech je třetí zdroj, ze kterého může klub získat dalších 10 až 20 milionů eur. To pak přinese více sponzorských peněz, vyšší návštěvnost a podobně. Brno má velký potenciál s velkou základnou, ale bavíme se o časovém horizontu zhruba osmi let.

Jako plán to zní dobře, jak toho ale chcete dosáhnout? Jaké budou vaše první kroky?

Od našeho příchodu uplynuly teprve tři týdny, takže jsme pořád ve fázi zjišťování, co všechno tam chybí nebo nefunguje. Hodně se zabývám i financemi a jejich stabilizací, protože něco teď musíme do klubu vložit a chceme to vynaložit smysluplně. Zatím nerozumím všemu, co se ve Zbrojovce dělo a z čeho vznikly dluhy. Komunikujeme také s městem a dalšími partnery, protože jednou z priorit je nové tréninkové centrum a akademie.

Plánujete zcela nové centrum?

Chtěli bychom v Brně nebo v okolí postavit moderní západoevropské tréninkové centrum, které bude mít třeba osm hřišť, zázemí včetně jídelny a šaten pro všechny ty kategorie, měla by tam být i základní a střední škola. Chceme se skutečně stát spádovou oblastí pro talenty ze širokého okolí včetně části Maďarska, Slovenska a Rakouska.

To zní velmi ambiciózně.

Chceme opravdu krásnou, moderní akademii, která bude vychovávat talenty podobně, jak to dělají v Dánsku nebo Norsku. Třeba akademie v Salcburku funguje zhruba dvanáct let a podívejte se, co dokázali.

Už máte vybrané místo, kde akademie vznikne?

Ve čtvrtek se na některá místa pojedu podívat. Zbrojovka má teď nulovou infrastrukturu, půjčuje si draze různá hřiště v okolí, hráči jsou pořád v autobuse, nemají fitcentrum, takže bychom to chtěli urychlit, i kdyby to mělo celé probíhat na etapy. Chceme hlavně postavit hřiště a fitcentrum se šatnami a pak k tomu dostavět jídelnu a další zázemí, a školu třeba až nakonec.

První etapu bychom chtěli mít hotovou tak do dvou let, protože bez toho je těžké se posunout v kvalitě tréninku a výchově hráčů. Vzhledem k tomu, jak to funguje dnes, je v podstatě zázrak, že je naše mládež na tak dobré úrovni.

Rozpočet Zbrojovky se letos pohybuje kolem 80 milionů. Pokud chcete do osmi let dosáhnout pozic v přední části první ligy, odkud půjdou peníze na rozpočet, který je na této úrovni v řádu stovek milionů?

Kromě Sparty a Slavie má většina prvoligových klubů rozpočty do 200 milionů a podle mě se strašně zkresleně chápe, co to znamená. Když máte rozpočet 200 milionů, tak to neznamená, že je dává majitel. Ten zaplatí třeba 20 procent a zbytek musíte sehnat z ostatních příjmů, z pohárů, televizních práv, dotací, sponzoringu, vstupenek, merchandise a tak dále. Rozpočet pro první ligu ve výši 150, 180 milionů je zcela reálný.

S jakou návratností svých investic do Zbrojovky počítáte?

Máme zhruba desetiletý horizont, protože počítáme i se sportovními výkyvy. U firem je to jednodušší, tady musíme započítat řadu dalších faktorů, jako je stadion, tréninkové centrum a podobně. Samozřejmě ale máme představu, kolik peněz do toho vložíme, kolik by se nám mělo vrátit a kdy.

Připravujete i rebranding Zbrojovky?

Určitě. Teď jsme v půlce sezóny, takže nemá cenu něco zásadně měnit, ale na příští ročník něco chystáme. Mluvíme s marketingovými agenturami, které s tím mají zkušenosti, a uvidíme, co z toho vzejde.

Nejdůležitější je teď stabilizace týmu, aby kluci nebyli tak nervózní, trochu se srovnali a začali dávat góly. V zimním přestupovém období chceme mužstvo výrazně doplnit a posílit i realizační tým. Vedle toho se díváme na náklady, běží marketingová práce, jednání s partnery a podobně. Myslím, že první výsledky by mohly být vidět na jaře.

Je v Brně mezi potenciálními partnery zájem o spolupráci se Zbrojovkou? Mluvil jste už o možné spolupráci i s majitelem hokejové Komety Brno Liborem Zábranským?

Zatím na to nebyl prostor, ale snad to stihneme do konce podzimu. Partneři zájem mají, ale je otázka, jestli to povede k reálnému výsledku. Bohužel jsme do toho naskočili v době, kdy už je tato sezóna prodaná.

Jan Mynář (38)

  • Rodák se severní Moravy a absolvent pražské VŠE začínal jako portfolio manažer ve společnosti X-Trade Brokers.
  • Působil také ve Škodě Transportation a jako investiční manažer řídil několik průmyslových firem, například Block CRS ve Valašském Meziříčí nebo německou společnost Kötterman.
  • Od loňského roku je partnerem a výkonným ředitelem investiční společnosti OneCap.

Teď se řeší rozpočty na příští sezónu. Zájem ale vnímáme, vytipovali jsme si vyšší desítky partnerů, které chceme oslovit, a věříme, že se průnik najde, protože marketingový potenciál Brna je obrovský a my uděláme všechno, aby naši partneři byli vidět.

Máte vytipovaného i hlavního partnera?

V tom zatím tak daleko nejsme. Včera jsme k tomu měli první interní schůzku a sestavili jsme prezentaci, kterou chceme představit hlavnímu partnerovi, ale oslovovat je asi zvládneme až někdy koncem října.

Jak se vám daří orientovat se v brněnském sportovním a byznysovém prostředí?

Zaprvé vnímám podporu ze strany města, které myslím chce, aby se v Brně hrál fotbal, a teď musíme najít společnou cestu. Zatím jsou všichni milí a naše přijetí jako nového vedení Zbrojovky bylo velmi pozitivní. Hodně spolupracujeme s Regionální hospodářskou komorou, která je ve Zbrojovce naším partnerem a má velmi dobré kontakty.

Když mluvíme o Regionální hospodářské komoře, mohl byste vysvětlit, proč jste do Zbrojovky vstoupili jejím prostřednictvím a proč jste se o koupi klubu neucházeli samostatně?

Komora se stala akcionářem Zbrojovky někdy loni a součástí smlouvy bylo i předkupní právo. My jsme se to dozvěděli a protože jsme se o vstup do fotbalu zajímali, tak jsme se domluvili. Máme s komorou dohodu, že pokud do konce podzimu splníme určité podmínky, finanční i jiné, tak nám svůj podíl může prodat.

Proč jste ale čekali, až dostane komora možnost využít předkupní právo na akcie klubu, a nešli jste do toho sami?

Protože se zdálo, že dohoda o prodeji je hotová a my jsme do toho nechtěli nějak silově vstupovat.

Nakonec jste do toho ale trochu silově vstoupili, nebo ne?

Ano, ale mělo to určitý právní rámec, byla to předem domluvená dohoda na uplatnění předkupního práva. To mi nepřijde jako nějaký bagr, kterým bychom do toho vjeli.

Jak to vypadá se stadionem? Návrat na legendární stadion za Lužánkami je definitivně ze hry?

Ano, tam je to pryč, vznikne tam nějaký development.

Takže čekáte na nový stadion na Výstavišti?

Teď se chystá rekonstrukce stávajícího stadionu v Srbské ulici. Zboří se část tribun a vznikne tam zázemí, abychom splnili soutěžní podmínky. Na tomto stadionu budeme ještě nějakou dobu hrát, takže to prostředí musíme zkultivovat.

Byli byste ochotni se podílet i na výstavbě toho nového stadionu na Výstavišti?

Pro naplnění našeho plánu je klíčové, aby se město chtělo pustit do stavby nového stadionu. Finanční zdroje lze kombinovat, něco může jít z evropských bank, něco od města, kraje nebo státu. Můžeme se zapojit do nějakého konsorcia, které by stadion stavělo, ale není to úplně naše zaměření. Myslím si ale, že by to mohlo zajímat řadu potenciálních investorů.

Doporučované