Hlavní obsah

Velká moravská expanze. Košík chce vozit nákupy každé druhé domácnosti

Generální ředitel Košíku Tomáš Jeřábek popisuje pro SZ Byznys plány dvojky na trhu v Ostravě a Brně a mluví o podmínkách kurýrů.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

Dvojka na trhu online nákupů, Košík, spouští své služby na Ostravsku a během dvou týdnů také v Brně. SZ Byznys to oznámil generální ředitel Košíku Tomáš Jeřábek s tím, že na Moravu se vrací po 4 letech. Přibudou i Olomouc a Zlín.

Článek

Loni Košík vyrostl o 35 procent. Očekávali víc, ale potýkali se s malou kapacitou skladů. Do rozšíření provozů výrazně investovali, aby mohli dosáhnout až trojnásobku výkonu.

Letošní cíl je jasný. Největší expanze v historii Košíku. Kromě největších českých měst pokrývat i Moravu, kterou před 4 lety z ekonomických důvodů „zavřeli“. Nevyplácela se jim.

„Chtěli jsme se tam vrátit dřív, ale v době covidu se nám to nepodařilo. Dnes už jsou zákazníci na Ostravsku úplně jiní, proměnilo se to. Nebojí se nakupovat online, nakupují dobré kvalitní věci,“ říká k návratu po 4 letech Tomáš Jeřábek, generální ředitel společnosti.

Už jsme spustili pilotní provoz v Ostravě, zákazník může vybírat ze 14 tisíc položek. Zaměřujeme se hodně i na lokální produkty.
Tomáš Jeřábek, generální ředitel Košíku.

„Už jsme spustili pilotní provoz v Ostravě, zákazník může vybírat ze 14 tisíc položek. Zaměřujeme se hodně i na lokální produkty, je tam spousta lokálních pivovarů, pekáren, uzenin,“ doplňuje šéf dvojky na trhu.

Košík se vrací do Ostravy po dlouhé odmlce, tentokrát však hodlá pokrýt výrazně větší území. V první fázi budou moci služby využívat domácnosti v Ostravě, Havířově a Frýdku-Místku – tedy oblasti, ve které trvale žije více než 400 tisíc obyvatel.

Košík.cz

Funguje od roku 2015.

V roce 2017 fúzoval s Koloniálem.

Vlastníci: MFresh Holding 1 s.r.o., Vehikl EC Investments (EHP) a Rockaway Jakuba Havrlanta.

Většina zákazníků je stále z Prahy a středních Čech, postupně podíl roste i v dalších městech – v Českých Budějovicích, Plzni, Liberci, Hradci Králové nebo Pardubicích.

Průměrný nákup: 1 500 korun, 20–40 položek.

Dopravu zdarma má zákazník u všech nákupů nad 1000 korun. V případě menších nákupů nad 500 korun nabídne Košík bezplatné doručení, pokud si zákazník zvolí čtyřhodinový nebo vybraný dvouhodinový interval dodání. Při doručení v intervalu jedné nebo dvou hodin se pak bude cena lišit podle konkrétního termínu. Objednání s přesností na hodinu ve špičce vyjde maximálně na 59 korun.

Konkurence se o Ostravu „tahá“

Expanzi v severomoravském regionu přitom oznámila koncem roku i jednička na trhu, Rohlík. „Myslím, že si Ostrava a celý region zaslouží lepší službu než dovoz potravin za několik hodin. Měli by ho mít do hodiny a půl jako jinde,“ řekl k tomu tehdy v rozhovoru pro Byznys Seznam Zpráv generální ředitel Rohlíku Olin Novák.

Upřesnil, že expanze přesáhne sto milionů korun. Plány totiž doprovází vybudování nového skladu, což na rozdíl od lídra trhu jeho konkurent Košík v první fázi neplánuje.

Nejdeme tam proto, že tam jde Rohlík, máme jiný typ zákazníků. Chceme pokrývat celou republiku.
Tomáš Jeřábek, generální ředitel Košíku

„Nejdeme tam proto, že tam jde Rohlík, máme jiný typ zákazníků. Chceme pokrývat celou republiku. Nesoupeříme s naší online konkurencí,“ reaguje na dotaz Seznam Zpráv šéf Košíku.

Brno, Olomouc a možná Zlín vzápětí

Do 14 dnů v podobném nastavení spustí Košík i doručování pro Brno a okolí. „Takže jsme to vzali z jedné vody načisto a chystáme se do dalších moravských měst, do Olomouce a zvažujeme Zlín,“ odhaluje plány firmy její generální ředitel.

Zatím ale s dovozem nákupu do 4 hodin. „Podle naší zkušenosti není potřeba až takové rychlosti. Pro většinu zákazníků to není limit. Na doručování zboží do 60 minut tady vzniká spousta jiných firem, které ale zase třeba nenabízejí takové množství věcí včetně těch čerstvých,“ argumentuje Tomáš Jeřábek na otázku, zda nebude konkurence rychlejší.

To všechno plánují v době, kdy čelí razantnímu zdražování vstupů. „CNG o desítky procent, zdražuje se nám elektřina, energie, hledáme všichni cesty, jak to zefektivnit,“ říká Jeřábek pro SZ Byznys.

O kolik letos zdraží potraviny a co říká Košík k diskutovaným podmínkám, za jakých jezdí pro společnosti kurýři? Celý rozhovor si poslechněte v úvodním videu.

Doporučované