Článek
Česko zasáhla vlna veder a lidé skupují nejrůznější spotřebiče, které jim během vysokých venkovních teplot pomohou se doma schladit.
Zákazníci tak nyní typicky nejvíce sahají po klimatizacích. „S nástupem horkých letních dnů se každoročně zvýší zájem o výrobky, které slouží k ochlazení. Meziroční nárůst u klimatizací je zhruba sedm procent,“ popisuje mluvčí prodejen s elektronikou Datart Olga Dolínková a potvrzuje tak, že letošní vedra jsou opravdu extrémní.
Čísla ohledně prodejů společnosti Electro World také ukazují, že segment klimatizací roste. „V červnu stoupl v meziročním srovnání prodej klimatizací cca o 25 procent,“ říká Michal Navrátil, obchodní ředitel Electro Worldu.
Kvůli tropickým dnům v červenci prodeje ještě vystřelily. „Přinesly v meziročním porovnání růst klimatizací o více než 100 procent a u ventilátorů růst cca o 60 procent,“ počítá Navrátil.
Ochlazovače vzduchu v posledních dnech vykazují obrovský nárůst zájmu ‒ o 256 procent.
Za posledních 30 dní je vysoký nárůst zájmu o klimatizace a větráky i na nákupním rádci Zboží.cz. „Zajímá se o ně o 93 procent více lidí než ve stejně dlouhém období předcházejícím. U domácích ventilátorů aktuálně evidujeme nárůst zájmu o 197 procent. Ochlazovače vzduchu v posledních dnech vykazují obrovský nárůst zájmu, o 256 procent,“ říká Kateřina Nejedlá, datová analytička Zboží.cz.
Také internetový obchod Alza.cz eviduje zvýšený zájem o klimatizace. „Z našich dat vidíme, že měsíce květen až srpen tvoří 99 procent z prodejů klimatizací, zbylé jedno procento prodejů klimatizací se odehrává v zimě, kdy je možné zařízení využít i místo topení,“ říká Eliška Čeřovská, PR manažerka Alza.cz.
Poptávka po nich vzrostla především v posledních sedmi dnech, kdy teploty stoupaly nad 30 stupňů Celsia. „Evidujeme 167procentní růst. Za posledních 30 dní je to 88procentní růst. Meziročně jsme v červnu zaznamenali mírný pokles cca o desetinu a celkově letos při srovnání stejného období jako loni evidujeme snížení zhruba o pětinu,“ popisuje mluvčí srovnávače Heureka Lucie Dlouhá.
Když už lidé klimatizaci kupují, tak na ní nešetří. „Při výběru často upřednostňují kvalitnější a dražší výrobky. Moderní klimatizace mají funkci jak chlazení, tak ohřevu vzduchu, jsou proto využitelné celoročně,“ popisuje Dolínková.
Příznivý vliv mají i atraktivnější ceny, které se meziročně snížily v průměru o 20 procent.
Vyšší zájem však může být způsoben i pořizovací cenou, která je u kvalitních strojů sice vysoká, ale oproti loňskému roku je nižší. „Příznivý vliv mají i atraktivnější ceny, které se meziročně snížily v průměru o 20 procent,“ popisuje Charvát.
Cena běžné klimatizace s vnitřní i venkovní jednotkou se pohybuje kolem 25 000 Kč. Mezi zákazníky jsou však oblíbené především levnější mobilní klimatizace, které zákazník může přenášet nejen do jiných místností, ale může si je odvést například i na chalupu. „Cena těchto klimatizací začíná od 5499 Kč,“ doplňuje Čeřovská.
U mobilních klimatizací podle rádce Heureka narostl zájem jen za poslední týden 3,5násobně. V uplynulých třiceti dnech jde pak o růst zájmu o 121 procent.
Poptávka po klimatizacích a větrácích je však velice sezónní a jejich prodeje táhnou hlavně právě letní měsíce. „Jsou tak větší i ve srovnání tohoto měsíce s předchozím,“ říká mluvčí e-shopu Mall.cz Jakub Charvát.
Naopak o větráky už takový zájem není a ten naopak meziročně klesl. „Evidujeme pokles o pětinu, ale za poslední týden rostly 2,5násobně a za poslední měsíc se zájem o ně víc než zdvojnásobil,“ uvádí Dlouhá.
Přechod ke dražším způsobům ochlazení potvrzuje také Electro World, kde nyní v létě sice prodej ventilátorů roste, ale oproti loňsku je nižší asi o 30 procent.
Zatím jsou zákazníci o něco zdrženlivější při nákupu zmrzlinovačů, které jsou rovněž typickým letním zbožím. „Toto chování se ale ještě může změnit s příchodem silných veder, protože už tento týden jsou prodeje značně silnější ve srovnání s týdnem předchozím,“ říká Čeřovská.
Další obchodníci ale už nárůst zájmu evidují. „U zmrzlinovačů jsme v minulém týdnu zaznamenali čtyřnásobně vyšší zájem v porovnání s předešlými týdny,“ říká Dolínková za Datart.
A na výrobnících zmrzliny zákazníci také příliš nešetří. „Nejčastěji se prodávají zmrzlinovače v cenovém rozmezí od 500 Kč do 2000 Kč. Průměrná útrata za výrobník zmrzliny se pak zvýšila o téměř 10 procent,“ srovnává Čeřovská letošní a loňský rok.
Nákupní rádce Heureka v červnu evidoval pokles meziroční prodeje výrobníků zmrzliny o 40 procent. S příchodem teplého počasí je však patrné nárůst poptávky. „Konkrétně téměř o 25 procent a za posledních 30 dní se jedná o více než třetinový růst,“ říká Dlouhá.
Největší zájem o výrobníky zmrzliny je i kolem Vánoc, kdy je lidé kupují jako dárky pod stromeček. „Hlavní sezona zmrzlinovačů již několik let po sobě začíná přicházet v dubnu, největší zájem o ně je pak v květnu a červnu, postupně pak začíná klesat,“ popisuje Dlouhá.
Vlna nákupu přímotopů už skončila
Loňské léto s sebou přineslo nečekaný trend. Kvůli vysokým cenám energií a obavám z nedostatku plynu, k němuž nakonec nedošlo, lidé nakupovali přímotopy a elektrické vařiče. A to i v letním měsících, kdy byly nákupy tohoto zboží neobvyklé.
„Růst prodejů elektrických vařičů a přímotopů v loňském roce způsobily růsty cen energií, ale také hromadné vybavování ubytovacích zařízení pro ukrajinské uprchlíky a odesílání materiální pomoci přímo na Ukrajinu,“ říká Charvát.
Oslovení obchodníci a srovnávače se shodují na tom, že trend zájmu o elektrické přímotopy a plotýnky už pominul. Toto zboží bylo podle Heureky dokonce propadákem minulého čtvrtletí.
„Absolutně nejhůř na tom byla krbová kamna s propadem 68 procent, následují kotle (-47 procent), ohřívače vody a bojlery (-28 procent), varné desky a elektrické pečící trouby (-25 procent),“ popisuje Dlouhá s tím, že zájem o tyto výrobky, o které se strhla poptávka během energetické krize, již netrvá.