Hlavní obsah

V Brně staví simulátory pro letadla i bojová vozidla. Teď se chystají na F-35

Foto: VR Group

Simulátor pro výcvik pilotů L-39 Skyfox dodala firma VR Group i do Vietnamu a Maďarska.

Společnost VR Group vyrábí simulátory pro výcvik vojenských pilotů i posádek obrněných vozidel. Díky armádním nákupům a spolupráci s výrobci vojenské techniky se řadí mezi špičku v oboru simulačních technologií.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Motor už běží, teď je třeba vysunout vztlakové klapky, zvýšit výkon a udržet při tom letoun na startovací dráze pardubického letiště, což není zas tak jednoduché. Letadlo L-39 Skyfox se při pojíždění řídí pomocí pedálů, což není úplně intuitivní, sešlápnutím pravého zatočí doprava, sešlápnutím levého doleva.

Po několika kličkách se konečně podaří srovnat směr a letadlo se chystá vzlétnout. „Až dosáhnete rychlosti tak 120 až 130 uzlů, začněte přitahovat řídicí páku k sobě,“ instruuje Ivo Gamba, technický ředitel brněnské společnosti VR Group, která simulátor vyvinula.

Po přitažení páky začne letoun prudce stoupat. „To je moc, to byste mohl spadnout, musíte pozvolna,“ varuje rychle Gamba a koriguje úhel stoupání. Zároveň zasune podvozek a zatáhne klapky. „A teď budeme zvolna stoupat,“ říká.

Kabina simulátoru je replikou kokpitu L-39 Skyfox s identickými ovládacími prvky. Stojí na podlaze uprostřed kopule, na jejíž vnitřní stěnu promítá osm projektorů velmi věrný obraz okolního světa včetně ulic, domů, stromů a dalších detailů.

„Využíváme velmi kvalitní data od Vojenského geografického ústavu v Dobrušce, který nám dodává jak satelitní snímky, tak výšková data včetně informací o budovách a dalších terénních objektech. Stejnou databázi používáme i v jiných simulátorech,“ vysvětluje Gamba.

Po dosažení letové hladiny přichází pokyn zatočit. „Páku nakloňte doleva a přitáhněte k sobě,“ nabádá Gamba. Letoun rychle reaguje a zemský povrch se na projekci uvnitř kopule dostane do vertikály. Přestože kabina se vůbec nepohybuje, dopad na lidský organismus je citelný. „Pozor, někomu se může udělat špatně,“ upozorňuje.

„Eddie, můžeš tam dát nějaké mraky a jinou denní dobu?“ obrací se Gamba na kolegu a za chvilku už letoun letí na pozadí noční oblohy s mraky, přes než lze občas zahlédnout hvězdy.

První byl Vietnam

Simulátor pro proudový letoun L-39 Skyfox získal počátkem roku certifikaci českého Ministerstva obrany a bude sloužit pro výcvik vojenských pilotů v rámci Centra leteckého výcviku státního podniku LOM Praha, mateřské společnosti VR Group.

„Do vývoje jsme investovali vyšší desítky milionů korun, blíží se to ke stovce. Tyto prostředky se nám postupně vrací,“ říká ředitel VR Group Vít Ryška. Simulátor si zatím vedle mateřské firmy pořídilo i vietnamské a maďarské letectvo, které patří mezi první kupce letounů L-39 Skyfox.

„Simulátor, který teď budeme dodávat do LOM Praha, je v pořadí třetí, ale je to první simulátor s oficiálním certifikátem. Vietnamský zákazník certifikaci nepožadoval a ten maďarský simulátor, který se nyní instaluje na letecké základně v Kecskemétu, bude mít stejnou certifikaci jako tento,“ popisuje Ryška.

Cenu zařízení nechce vedení VR Group prozradit s odkazem na obchodní tajemství, tržby firmy ale v posledních letech rostou. „V roce 2023 to bylo 220 milionů, loni 280 milionů. Hrubý provozní zisk za loňský rok počítáme přes 20 milionů korun,“ říká ředitel VR Group.

Bojová vozidla i stíhačky

Rostoucí tržby dle Ryšky odrážejí vedle zvyšující se vnitřní efektivity podniku se zhruba 80 zaměstnanci hlavně vyšší počet projektů, na kterých VR Group pracuje. Největším z nich je simulátor pro výcvik posádek obrněných transportérů CV-90, jež česká armáda kupuje od společnosti BAE Systems. To je největší evropský zbrojní koncern a zároveň třetí největší zbrojní firma na světě.

„Projekt jsme zahájili v květnu 2023 a nyní finalizujeme vývojovou a výrobní dokumentaci. Po jejím schválení BAE Systems a zástupci české armády zahájíme výrobu,“ popisuje Ryška dosud největší projekt VR Group, která v minulosti vyvinula mimo jiné i simulátor pro výcvik pilotů letadel L-159.

První výcvikové učebny včetně simulátorů CV-90 by se měly v Brně začít vyrábět ještě letos, s dodávkami posledních kusů se počítá na konec roku 2028. „Ještě před čtyřmi nebo pěti lety jsme byli relativně malá firma, ale teď už začínáme být zajímaví i pro větší firmy typu BAE Systems nebo Lockheed Martin,“ říká Ryška.

V Brně nyní doufají, že jim úspěšný projekt simulátoru pro bojová vozidla CV-90 přinese další možnosti spolupráce s jeho výrobcem, jenž vozidla prodává po celém světě. VR Group také jedná o spolupráci v rámci dodávky letounů F-35, které Česká republika kupuje od americké společnosti Lockheed Martin.

Firma zatím ale tento projekt nechce komentovat. „Můžu říct jen tolik, že naším primárním zájmem je zapojit se do modernizačních projektů Armády České republiky,“ dodává Ryška. Firma se uchází také o zakázky na výrobu simulátorů pro producenty civilních letounů, ani o těchto aktivitách ale nechce mluvit. „To prozatím necháme bez komentáře,“ říká ředitel VR Group.

Doporučované