Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Snadno rozložitelné jednorázové příbory českého startupu Refork se staly lákadlem pro množství investorů. Ti do ekologického projektu dali peníze prostřednictvím tokenů, tedy digitální obdoby investičních akcií.
Na webu tokenu nazvaného EFK je uvedeno, že jeho emise vynesla kolem sedmi milionů dolarů. To je podle aktuálního kurzu zhruba 160 milionů korun.
Avšak zatímco Refork získal kapitál, tak investorům nezůstalo téměř nic. Hodnota tokenu EFK se od loňského léta do současnosti propadla o 97 procent, vyplývá z dat platformy CoinMarketCap, která sleduje vývoj hodnoty kryptoměn. Propad nastal v létě 2023 a od té doby se hodnota téměř nezměnila.
„Máme za to, že historicky nastal propad ceny EFK tokenu vzhledem k uvolnění velkého množství tokenů jejím držitelům a na trhu neexistovala dostatečná likvidita pramenící z malého zájmu investorů o ekologii. Výrobní báze Reforku je v Evropě, a tak EFK token nebyl schopen vzbudit globální zájem. Na propad ceny EFK tokenu nebyl schopen emitent tokenu v tak velké míře reagovat možnými výkupy EFK tokenů z trhu,“ uvedl na dotaz SZ Byznys generální ředitel Reforku Josef Žádník.
Podle šéfa Reforku však kdo chtěl, měl možnost se své investice zbavit.
„EFK token je volně obchodované kryptoaktivum na dvou burzovních platformách. Klienti mohli s EFK tokeny volně nakládat a po celou dobu byly v jejich vlastnictví. V minulosti emitent tokenu nad tyto tržní podmínky nabízel držitelům EFK tokenů, že je ochoten vykoupit EFK tokeny, a část z nich tuto možnost využila,“ sdělil Žádník.
Současně podle zástupce Reforku mohli investoři tokeny odprodat i mimo burzy. „Nemalá část klientů již opustila svoji pozici, jak na burzách, tak skrze nabízené produkty, s výrazným ziskem,“ doplnil ředitel Reforku.
Na redakci SZ Byznys se však obrátili držitelé tokenů EFK, kteří si stěžují, že neměli možnost ze své investice vystoupit.
„Tokeny Reforku jsem koupila asi před třemi lety. Ani po slibech firmy nejsem schopna dostat své peníze zpět. Pořád jen slibují a nic se neděje,“ sdělila pod podmínkou anonymity jedna z investorek do Reforku.
Co je to token?
- Tokeny představují digitální obdobu dluhopisů. Vydavatelé tokenů slibují, že se s lidmi v budoucnu rozdělí například o výnosy a zisky z podnikání, které z tokenů financují. Držitelé tokenů nemají právo hlasovat na rozdíl od držitelů akcií na valné hromadě.
- Tokeny však na rozdíl od klasických dluhopisů nepodléhají žádnému dohledu či regulaci. Jsou to proto vysoce rizikové investice. Již dříve před riziky takovýchto investic varovaly Česká národní banka, Ministerstvo financí i Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ).
- V Česku tokeny propagovala hlavně společnost Xixoio. Chtěla vytvořit digitální platformu, kam by si firmy chodily pro kapitál získávaný právě prodejem tokenů. Případ však skončil vyšetřováním ze strany NCOZ a obviněním představitelů Xixoia z podvodu. Ti však jakoukoliv vinu odmítají a tvrdí, že policie jen nepochopila obchodní model firmy.
Jestliže se hodnota tokenů nezmění, tak toho investorům pravděpodobně moc nezůstane.
„Pokud se cena tokenu nezvedne, tak emitentovi zůstane kapitál, který z tokenů získal, a investorům token se sníženou hodnotou. To je ale riziko tohoto investičního nástroje. Je to, jako byste investovali do akcií, které by následně ztratily velkou část hodnoty,“ popsal obecně odborník na kryptoměny Radomír Eliáš.
Refork v současnosti zásah ve prospěch hodnoty tokenu pomocí svých vlastních peněz nechystá.
„Aktuálně používáme finanční prostředky, které máme v současnosti k dispozici, primárně k zajištění chodu a růstu společnosti, abychom neohrozili samotnou podstatu Reforku, a to je výroba a prodej biologicky rozložitelných produktů, kdy zisk z této aktivity bude využit i pro výkup EFK tokenů,“ poznamenal šéf Reforku Žádník.
Refork zatím prodělává. Za minulý rok měla firma ztrátu 61 milionů korun. O rok dříve prodělala 23 milionů. Pozitivní vývoj však vykázaly tržby firmy, které se loni meziročně zvýšily o více než dvojnásobek na 35 milionů korun.
„Ztráta Reforku byla způsobena nižšími než plánovanými tržbami. Daří se nám získávat nové zákazníky a nové trhy, tato rychlost je však nižší, než jsme očekávali, a to především vzhledem ke konkurenci plastových výrobků na trhu, které již měly být několik let zakázány legislativou. Akvizice zákazníků je tedy mnohem zdlouhavější a finančně nákladnější, než jsme očekávali. Stále nám chybí velcí zákazníci typu diskontních řetězců nebo velkých řetězců rychlého občerstvení,“ popsal generální ředitel Reforku Josef Žádník.
Do plusu se firma plánuje dostat v příštím roce.
„Očekáváme, že rok 2025 bude pro Refork ziskový. Což je podmíněno úspěšnou akvizicí klientů na trhu v USA a na Blízkém východě, udržením současných klientů, a to především v České republice a západní Evropě, a získáním nových klientů. V současném roce jsme realizovali úsporná opatření, která nám pomohla především snížit ceny nabízených produktů a zvýšit o ně zájem,“ doplnil šéf Reforku.
Refork spustil výrobu jednorázových biologicky rozložitelných příborů v roce 2019. Kromě zákazníků jedoucích na „zelené vlně“ hrál firmě do karet též zákaz jednorázových příborů z běžného plastu platící od roku 2022.
„Čelíme však nekalé konkurenci. Na trh se dostávají výrobky ze standardních ropných plastů, které nejsou rozložitelné, ale jsou certifikovány jako omyvatelné, nicméně jsou užívány pouze jednou a následně vyhozeny. Tímto dochází k bezprecedentnímu porušení účelu, kvůli němuž příslušná evropská směrnice vznikla,“ stěžuje si šéf Reforku Žádník.
Podpořit rozvoj firmy měl právě kapitál získaný od investorů prostřednictvím tokenů. Na propad jejich hodnoty upozornil jako první deník e15.
Podle posledních zveřejněných informací v obchodním rejstříku má podíl v Reforku společnost PE & VC Partners Group. Vlastnická skladba této firmy však není z veřejných zdrojů zřejmá. Druhým větším akcionářem Reforku je realitní skupina BICZ známá z finančního trhu velkými emisemi dluhopisů.
Problémy s tokeny Reforku přicházejí ve stejné době, kdy se do vážných problémů dostal jiný startup jedoucí na „zelené vlně“, konkrétně stavitel akvaponických farem a technologií Future Farming a na něj navázaná skupina GFF.
Právě plány na inovativní farmy byly hlavním motivem marketingových kampaní holdingu zaměřených na lákání kapitálu od drobných investorů. Těm nyní zůstaly dluhopisy, u nichž v současnosti není jisté, zda svým držitelům ještě někdy něco přinesou.