Hlavní obsah

Utahuju kohoutky a možná budeme propouštět, říká šéf největšího výstaviště

Rozhovor s Tomášem Moravcem, novým generálním ředitelem Veletrhů Brno.Video: Seznam Zprávy

Veletržní byznys kvůli hrozbě omikronu skomírá. Podpůrné programy skončily, veletrhy se ale stejně nekonají. Někteří ani nemají co vystavovat, zboží chybí.

Článek

Ve funkci je něco přes měsíc, už teď ale bojuje za celé první pololetí. Areál brněnského výstaviště vstoupil do nového roku v nepříliš dobré kondici, říká otevřeně nový generální ředitel Veletrhů Brno Tomáš Moravec.

„Připadá mi, že se celý veletržní svět vrací opět na začátek roku 2020. Všeobecná nejistota v plánování veletržní průmysl těžce zasahuje,“ říká Tomáš Moravec a vyjmenovává hned několik už připravených akcí, včetně vánočních trhů, které před koncem roku musel zrušit.

„Snažíme se uhájit naše dvě nejvýznamnější akce tohoto pololetí, Techagro a Motosalon,“ zmínil události, na jejichž přípravu se jeho tým teď soustředí nejvíce.

Tomáš Moravec

  • Od 1. 12. 2021 generální ředitel společnosti Veletrhy Brno, největšího výstavního areálu v Česku.
  • Ve firmě strávil více než 20 let, mimo jiné jako obchodní ředitel.
  • Akcionářem Veletrhů Brno je město Brno, od roku 2016 drží 100 % akcií.

Manažeři výstaviště ale momentálně řeší problémy, které tu nikdy předtím nebyly. „Je to absence exponátů. Tak jako se porušila celková logistika světa a dodavatelské řetězce, tak někteří vystavovatelé nemají exponáty, které by vystavili, a nabízet jim tím pádem účast na veletrhu, když nemají co vystavit, je nesmyslné,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys. Nadnárodní společnosti také ruší už dohodnuté účasti kvůli obavě o zdraví svých zaměstnanců.

Výstaviště přesto chystá nové akce, které by přitáhly zájem zákazníků. Například veletrh Future Mobility, který počítá s tematickým propojením českého předsednictví EU, nebo Truck show, jež má zase silnou fanouškovskou základnu.

Hospodářsky končil areál už druhým rokem záporným výsledkem. Za rok 2021 jsme něco pod 15 milionů korun v minusu, uvedl Tomáš Moravec.

„Je to v podstatě dobrý výsledek při zohlednění faktu, že výstavy běžely jenom v druhém pololetí, očekávali jsme ten výsledek ještě podstatně horší,“ přiznává s tím, že firmě velmi pomohly covidové podpůrné programy, například Antivirus nebo kompenzace nepokrytých nákladů. Ty ale nyní chybí.

„V tuto chvíli programy nejsou. Veletrhy sice nejsou zakázány, ale situace a podmínky ve společnosti nám reálné pořádání veletrhů znemožňují,“ říká. A připomíná, že ač téměř bez lidí, areál potřebuje stálou údržbu.

První prosincová faktura za otop mi vyrazila dech a utvrdila mě v jistotě, že je potřeba s tím veletržním areálem něco dělat.
Tomáš Moravec, generální ředitel, Veletrhy Brno

„Každoročně, a to i v dnešní době, investujeme sedmimístné částky do udržení chodu areálu, do malých i velkých oprav. Letos plánujeme rozsáhlou opravu pavilonů G1 a G2 v rozsahu 40 milionů korun. Ke stému výročí firmy bychom rádi zrekonstruovali srdce celého výstaviště, pavilon A1, A2 a rotundu. Budovy, které nejsou využívány, nabízíme ať už k prodeji nebo dlouhodobému pronájmu,“ vyjmenovává Moravec.

Náklady ženou nahoru také drahé energie. Jak moc drahé budou, zatím analyzují. „Můj předchůdce, vždy, když dostal vyúčtování, tak měsíc chodil a utahoval kohoutky s topením, a já jsem ve stejné fázi. A první prosincová faktura za otop mi vyrazila dech a utvrdila mě v jistotě, že je potřeba s tím veletržním areálem něco dělat.“

Plán, co přesně, předloží Tomáš Moravec představenstvu Veletrhů v polovině února. Za pandemické období firma však už znatelně zeštíhlela.

„Byli jsme nuceni optimalizovat počty zaměstnanců zhruba o třetinu, a pokud se situace nezlepší do budoucna, budeme nuceni v tomhle pokračovat,“ uvedl pro Seznam Zprávy.

Související témata:
Tomáš Moravec

Doporučované