Článek
Jaké problémy dnes řeší podniky a kdo jim má pomoci z nich najít cestu ven, řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Pavel Přikryl, jeden ze zakladatelů programu DoToho! a šéf pražského byznysového hubu Opero.
Na jakém principu je tato pomoc založena?
Jde o nefinanční podporu. Je to zjednodušeně řešeno byznysová univerzita na čtyři měsíce, na jejímž konci by měla vzniknout nová vize, strategie společnosti, která se do programu zapojila. Průvodcem je jí zkušený mentor, který jednotlivým firmám věnuje poměrně dost času.
Kdo jsou ti zkušení mentoři?
Podařilo se nám získat velké podnikatele a vysoce postavené manažery z korporátních firem. Snažíme se je propojit s firmami tak, aby spojení dávalo logiku. Současně s individuálním poradenstvím běží i školení a řada workshopů, celkem jich je připraveno kolem osmdesáti. Hlavní témata byla z oblasti marketingu, online, obchodu nebo provozních a procesních věcí.
Je to tedy cesta pro firmy zasažené pandemií koronaviru, jak se dostat z problémů zaručeně ven?
Je to spíše příležitost k tomu, aby na sobě firmy pracovaly. Osvědčilo se nám, že krize může být i příležitost, což považuji také za étos tohoto programu. Firmy se musí i vzhledem k okolnostem rozvíjet. I velcí podnikatelé, které znám, si prošli velkými krizemi. Ti, kteří se s tím dokázali popasovat, z ní vyšli silnější a budují firmy dál. Stejná situace je pro mnoho firem také dnes.
Program DoToho!
- Program vznikl z iniciativy pražského byznysového centra Opero, za kterým stojí bývalý manažer poradenských firem a investor Pavel Přikryl spolu s úspěšným českým podnikatelem Pavlem Bouškou (VAFO) a Pražským inovačním institutem v čele s Bohumilem Kartousem.
- Program je pro firmy zdarma díky podpoře hl. m. Prahy, projektu Prague Smart Accelerator hrazeného z fondů EU a vybraných firem jako Google, Pražská energetika, Česká spořitelna, ABRA Software, Havel & Partners či Arbol Capital.
Jaký úspěch mělo první kolo? Kolik lidí se přihlásilo a jaké to byly firmy?
V prvním běhu prošlo programem přes 120 firem. Byly to podniky ze všech možných oborů činnosti. Zvenčí to během covidu mohlo vypadat, že problémy mají hlavně restaurace a další uzavřené podniky, ale tato krize měla i sekundární dopady. Například se nemohlo příliš cestovat, proto se prakticky zastavil celý byznys výrobců tašek a kufrů. Nebo se nepořádaly koncerty, proto se špatně prodávaly hudební nástroje.
Byla to celá plejáda firem, které byly různých velikostí od tří do tří set milionů obratu, a každému jsme se snažili individuálně pomoci. Je to vlastně takové menu, ze kterého si sestaví vlastní univerzitu.
Příklad úspěšných řešených projektů v prvním kole DoToho!:
Veselá Veverka, majitel firmy Alexander Kozin se spojil s mentorem Martinem Kasou z Pilulka.cz
- Veselá Veverka se zaměřuje na maloobchodní prodej sušeného ovoce, oříšků a cukrovinek. Vyrábí oříškové máslo a chystají se pořídit linku na pražení ořechů.
- obrat 64 mil. Kč
- 43 zaměstnanců
- problém: tržby klesly
- výchozí stav při vstupu do programu: Hodně jim poklesly obraty v obchodních centrech a v centru Prahy
- cíl/záměr: Rádi by se více zaměřili na online prodej v kombinaci s expanzí do zahraničí a rozšířením vlastní výroby. Chtějí se přehoupnout z kamenného retailu více do online.
- aktuální stav: intenzivní spolupráce s mentorem, stanovili si společně cíl, na jaký počet denních objednávek z e-shopu by se chtěli dostat, vybírají společně platformu a poskytovatele e-shop řešení, zaměřují se primárně na e-commerce, jak zpopularizovat Veselou Veverku
- reálný cíl: nové řešení e-shopu, popularizace Veselé Veverky a zvýšení tržeb
S jakými problémy se na vás v důsledku té první pandemie obraceli podnikatelé nejčastěji? Na čem bylo nejvíce potřeba zapracovat?
Obecně to byl hlavně marketing, odbyt a distribuce. Největší téma byly ale e-shopy a obecně e-commerce. Do programu se zapojila celá řada firem, které měly síť vlastních obchodů, ale neměly vůbec vybudovaný online kanál. Byla to pro ně příležitost, jak se na tuto otázku podívat.
Vedle distribuce produktů šlo mnohým také o rozšíření portfolia produktů a služeb. Často se tam tak objevovala řešení typu, že firma kromě toho, že něco prodávala, začala nabízet i další služby. Pro ně to znamená, že firma z toho vyjde se dvěma nohama, předtím měla jen jednu.
Sledujete dění ve firmách, které programem prošly? Jak jsou na tom dnes?
Program skončil v létě, takže zatím přesně nevíme. S firmami jsme v kontaktu a řekl bych, že vznikla pěkná komunita. Změny se v tomto případě nemohou stát přes noc, ale těch příkladů, že firma v rámci programu vymyslela novou věc a už ji začala realizovat a nese už nějaké ovoce, je celá řada.
Máte konkrétní příklad?
Příkladem by mohla být společnost Hanibal, prodejny outdoorového oblečení. Za svého mentora měla pana Kokeše, majitele Albi. Společně vymysleli, že kromě sítě prodejen Hanibal začne nabízet pro stejnou klientelu další služby, které s jejich byznysem souvisí.
Dalším příkladem je společnost Veselá Veverka, výrobce oříšků a pochutin a poměrně velká retailová síť řádově s desítkami milionů obratu. Ti neměli vůbec onlinový kanál. S pomocí jejich mentora Martina Kasy, zakladatele Pilulka.cz, vybudovali a stále budují distribuční kanál.
Příklad úspěšných řešených projektů v prvním kole DoToho!:
Společnost Hanibal a její majitel Pavel Láznička se spojil s mentorem Antonínem Kokešem z Albi
- Hanibal je obchod s maloobchodním prodejem sportovního sortimentu, mají 4 kamenné obchody a e-shop.
- 30 zaměstnanců
- obrat v roce 2019: 128 000 000 Kč; v roce 2020 stejně vysoké tržby jako v roce 2019
- výchozí stav při vstupu do programu: velká nákladová zátěž na 4 kamenné prodejny, nikoho nepropustili, museli ale snížit mzdy o bonusy, každý rok se jim zvyšuje množství konkurence (obrovské e-shopy jako MALL a Alza začínají prodávat jejich produkty)
- očekávaní od programu: chtějí se ještě víc odlišit a z jejich lovebrandu pro malou skupinu zákazníků vytvořit lovebrand pro větší skupinu zákazníků; efektivněji expandovat e-shopové objednávky; najít nové produkty/služby – více se odlišit od konkurence
- aktuální stav: s mentorem intenzivně pracují na dvou oblastech: 1. nová identifikace změn, které proběhly – aby je správně odprezentovali, 2. hledání nových produktů, služeb
E-shop jim jde a ten je podržel v době covidu, kamenné obchody nejdou a v budoucnosti nemají potenciál, postupně by se chtěli od kamenných obchodů úplně oprostit a fungovat jen na e-shopu + vytvářet nové produkty (konkrétně služby). Zároveň majitelé našli nový drajv a motivaci. Pod novými službami je možné si představit například sportovní aktivity. Začínají rozvíjet kurzy, jako první například ferraty, lavinové kurzy, lyžařské kurzy, ledovcová turistika.
- reálný cíl: vytvoření portfolia nových služeb, prezentace/komunikace změn (postupná eliminace kamenných obchodů, přechod na služby a jejich prodej)
Co čekáte od druhého běhu? Mění se potřeby firem? Přechod na home office, e-shopy, to vše se řešilo s prvním příchodem pandemie. Na čem potřebují zapracovat firmy dnes?
Myslím, že v segmentu malých a středních firem je potřeba budovat étos toho, že se podnikatelé musí neustále vzdělávat a modernizovat. Marketing před deseti lety byl něco úplně jiného, než je dnes, a to platí také v podnikání. Aby podnik dál rostl a prosperoval, musí inovovat a posouvat se dál.
Z toho vyplývá, že program může fungovat dlouhodobě, ale očekávám, že témata se budou i nadále točit právě kolem marketingu produktu, jeho distribuce či úspor nákladů. Proto čekám, že se i druhé podzimní kolo bude točit kolem stejných problémů, možná s menším zaměřením na online, protože to bylo v té jarní vlně opravdu velké téma.
Jak do současných problémů zasahuje ekonomická situace v Česku?
Je to další negativní zásah do provozu jakékoliv firmy. Je to ale problém jako každá jiná krize. Ti, kteří na sobě budou ochotni pracovat, přežijí. Ve výsledku to bude o tom, že zdraží, optimalizují a inovují produkt, který bude mít vyšší přidanou hodnotu. To by také mělo být cílem českých firem a celé ekonomiky.