Hlavní obsah

Ukrajina místo USA. České firmy mohou po válce vydělat na obnově země

Rozhovor s Ottou Daňkem, předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti Atas. Video: Karolína Štuková

Výpadky zakázek, které mohou českým výrobcům způsobit americká cla, mohou způsobovat i bankroty. Řešení, jak svůj byznys ochránit, Češi mají. Musela by ale skončit válka na Ukrajině.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Světem výroby takřka po celém světě otřásají nově zavedená cla platná na dovoz zboží do USA. Na Evropskou unii se vztahují ve výši dvaceti procent. Podle Otty Daňka, šéfa českého výrobce elektromotorů společnosti Atas, budou dopady pro české výrobce a dodavatele, jejichž zboží putuje směrem na západ, významné.

„Fatální změny v exportu přímo do USA neočekávám. Vyvážíme (do USA) zboží v hodnotě kolem pěti milionů korun ročně. Horší bude situace, kde budeme čelit transferu přes Německo, jehož jsou právě Spojené státy největším obchodním partnerem. Každoročně tam Německo vyváží zboží v hodnotě zhruba 160 miliard eur,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel společnosti Atas Otto Daněk.

Černé labutě české ekonomiky

Konkrétně pro Atas tvoří třetinu exportu objednávky pro německou EBM Papst, která je také majoritním akcionářem společnosti.

„Možná i překvapivě může dojít k jistým problémům také přes Slovensko. To za loňský rok pro celou Českou republiku bylo na třetím místě v žebříčku exportních teritorií, a protože Slováci vyrábějí řadu věcí pro Ameriku, mohlo by být takovou druhou černou labutí pro českou ekonomiku,“ vysvětluje šéf českého výrobce elektromotorů s odkazem na teorii o černé labuti jako nepředvídatelné a důležité události.

Tlak na nejen českou, ale celoevropskou výrobu bude kladen i z druhé strany světa. „Cla dopadla také na Čínu, která se bude snažit svoje zboží, které nebude moci uplatnit v Americe, uplatnit v Evropské unii,“ popisuje Daněk. Vznikne tak velký nápor na evropské výrobce, kteří budou čelit hrozbě v podobě levného čínského zboží.

Ukrajina, příležitost pro český byznys

Variantou je dle šéfa Atas pro české firmy hledat nová odbytiště, ve kterých by svou práci mohly uplatnit. „Snažíme se hledat i další kooperanty i mimo Česko, ale to není žádná masová věc, to je spíš připravování si předpolí potom, až dojde k ukončení války na Ukrajině,“ říká Daněk.

ATAS

  • Společnost Atas se zaměřuje na výrobu elektromotorů.
  • Zhruba 80 procent výrobků Atas exportuje do 60 zemí. Kromě Německa, Francie nebo Itálie vyváží také do Číny, Vietnamu nebo Spojených států.
  • Firmu Atas založil v roce 1928 Antonín Taichman. O dvacet let později byla znárodněna a začleněna do státního podniku Moravské elektrotechnické závody. Po revoluci se stala akciovou společností a v roce 1994 se vrátila k původnímu názvu Atas.
  • V současnosti má společnost přibližně 1400 akcionářů, většinový podíl v roce 2019 získala německá firma EBM Papst, která se zabývá výrobou ventilátorů do počítačů i výrobních hal. Právě jim dodává náchodská firma asi třetinu své produkce.

Na tuzemském trhu působí také další výrobci elektromotorů a související technologie. Příkladem jsou společnosti jako Siemens Czech Republic, ABB Czech Republic, Teco Electric & Machinery nebo MEZ Mohelnice.

„Rádi bychom byli na startovních blocích v okamžiku, kdy se začnou rozdělovat zakázky na zničených územích Ukrajiny. Je to také cesta, jak eventuálně nahradit výpadky dodávek,“ vysvětluje.

České firmy by totiž dle jeho slov měly mít pro získání zakázek dobré startovací pozice. „Ukrajina si váží pomoci, kterou jim Česko poskytuje. Na rozhodnutí, kdo se bude podílet na renovaci Ukrajiny, bude mít tento fakt rozhodující vliv,“ uvedl v pořadu Agenda Daněk.

Potřeba dle jeho slov budou zejména firmy, které nabídnou pomoc s obnovou inženýrských sítí, železnic, letišť a také dodávkou strojů a zařízení. „Továrny jsou tam zničené,“ dodává Daněk.

Ukrajina by dle šéfa ATAS mohla mít potenciál nejen nahradit výpadky dodávek do Spojených států, ale dokonce zajistit export mnohonásobně vyšší.

„Přímý export by bylo možné nahradit mnohonásobně. Do USA jsme loni vyvezli zboží v hodnotě asi 166 miliard korun, což je řádově asi o 60 miliard korun více, než jsme vyváželi do Ruské federace před zahájením války,“ uzavírá šéf společnosti.

Spojené státy americké jsou na českém žebříčku exportních zemí na desátém místě a podíl exportu tam dosud činil asi 2,7 procenta.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované