Článek
Firma Uber se chce svézt na vlně úspěchu konopného průmyslu. První krůčky společnost podniká v Kanadě – ve které je užívání marihuany legální od roku 2018 – konkrétně v Ontariu. Tamní obyvatelé si teď mohou prostřednictvím platformy Uber Eats objednávat, kromě jídla, i konopné produkty.
Aby si zákazníci mohli svou objednávku „vychutnat“, musejí si pro ni ale osobně dojít. I když je totiž v Kanadě užívání marihuany legální, rozvoz konopných výrobků už přípustný není, informoval server BBC.
Čtyři miliardy v konopí
Uber zatím spolupracuje pouze se sítí obchodů Tokyo Smoke. Jejich produkty si zákazníci mohou objednat prostřednictvím aplikace a do hodiny si je vyzvednout na jednom z 50 míst řetězce v Ontariu. Uber se tak v Kanadě rozhodl těžit především z toho, že finanční instituce a poskytovatelé platebních služeb mohou legálně přijímat transakce s marihuanou.
Z pohledu spotřebitele budou platby za produkty fungovat stejně, ať už si objednají misku polévky ramen nebo vaporizační pero, s platebními údaji uloženými ve svém profilu, řekla pro Forbes mluvčí společnosti.
Kanadský konopný trh má podle Forbesu hodnotu kolem čtyř miliard dolarů, v přepočtu jde zhruba o 90 miliard korun.
Uber si je příležitosti vědom a sleduje i vývoj konopné situace ve Spojených státech. Dara Khosrowshahi, generální ředitel Uber Technologies, během rozhovoru pro CNBC v dubnu řekl, že společnost čeká na federální legalizaci, aby mohla vstoupit na americký trh. „Až do hry vstoupí federální zákony a cesta pro konopí bude volná, rozhodně se na to podíváme,“ řekl Khosrowshahi.
Uber sleduje vývoj v dalších státech
A „cesta pro konopí“ se možná brzy opravdu otevře. Alespoň o to se snaží republikánská kongresmanka Nancy Mace, která minulý týden představila návrh zákona o ukončení federální konopné prohibice.
Uber tak bude mít možná brzy šanci spustit rozvoz konopných produktů i ve Spojených státech, kde je momentálně užívání marihuany dospělými lidmi legální v 18 státech. Ve 36 státech je pak možné užívat marihuanu ze zdravotních důvodů.
Lola Kassim, generální ředitelka Uber Eats Canada, uvedla, že partnerství je o nabízení „bezpečných a pohodlných možností pro lidi v Ontariu k nákupu legálního konopí“. Podle společnosti BDSA, která se zabývá údaji o konopí, představuje nelegální trh s marihuanou asi 40 procent veškerého prodeje konopí v zemi.
Podle mluvčího Uberu není momentálně jisté, zda společnost rozšíří svůj online objednávkový program po celé Kanadě a případně i ve Spojených státech.
„Z partnerství v Ontariu se učíme pečlivě sledovat předpisy a příležitosti na jednotlivých trzích. I nadále budeme zkoumat příležitosti u obchodníků z jiných regionů. Vše ale závisí na vývoji místních a federálních zákonů,“ řekl tiskový mluvčí Uberu pro Forbes.