Hlavní obsah

Tržby oděvní skupiny, do které patří Zara, loni atakovaly bilion korun

Foto: testing, Shutterstock.com

Nejvíce se ve skupině Inditex daří značce Zara. Ilustrační foto.

Světový prodejce oblečení Inditex, jenž vlastní například značku Zara, loni vydělal téměř bilion korun. Řadí se tak mezi lídry na trhu, který bojuje s konkurenčními prodejci rychlé módy, jako je čínský Shein.

Článek

Celosvětovému prodejci oblečení Inditex, pod který patří například značky Zara, Bershka, Massimo Dutti nebo Pull & Bear, v roce 2024 vzrostly tržby o 7,5 procenta na 38,6 miliardy eur, v přepočtu zhruba 965 miliard korun. Čistý zisk se zvýšil o devět procent na 5,9 miliardy eur.

Tržby z online prodeje napříč značkami dokonce vzrostly o 12 procent na 10,2 miliardy eur. Nejvíce se přitom v celkovém prodeji dařilo značce Zara a její spřízněné Zara Home, jež nabízí doplňky do domácnosti.

„Vynikající údaje o tržbách a zisku ukazují pevnost ziskového růstu skupiny Inditex, který je založen na kvalitě obchodní nabídky všech našich formátů, efektivitě všech operací a neustálé inovaci, s níž naše týmy řídí obchodní model, který i 50 let po otevření prvního obchodu prokazuje své ambice a sílu,“ uvedl generální ředitel skupiny Oscar García Maceiras.

První prodejna značky Zara vznikla už v roce 1975 ve španělském městě A Coruña. Za skupinou stojí španělský podnikatel Amancio Ortega, jehož Forbes loni na žebříčku nejbohatších lidí světa zařadil na 13. místo. Hodnota jeho majetku dosahovala 103 miliard dolarů.

Firma také oznámila několik plánovaných investic, které mají její silné místo na trhu udržet. Téměř dvě miliardy eur například utratí za zdokonalení online prostoru a technologické inovace.

V rámci dvouletého mimořádného investičního programu pro roky 2024 a 2025, jenž je zaměřen na rozšíření obchodu, firma dále vyčlenila 900 milionů eur ročně na zvýšení logistických kapacit.

Společnost také otevřela 257 prodejen, na konci roku 2024 tak provozovala celkem 5563 prodejen na 47 trzích.

Inditexu se daří navzdory rostoucí konkurenci levných maloobchodních prodejců, třeba čínské značky rychlé módy Shein. Pomaleji rostly tržby řetězci H&M, za finanční rok 2024 se zvýšily o jedno procento na 234,6 miliardy švédských korun, což je asi 531 miliard Kč.

Nižší poptávce čelí například německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Puma, který se v rámci snahy snížit náklady rozhodl celosvětově zrušit 500 pracovních míst, jak uvedla agentura ČTK.

Roční tržby firmy bez zahrnutí vlivu změn směnných kurzů loni stouply o 4,4 procenta na 8,82 milionu eur, což je zhruba 220,4 milionu korun. Provozní zisk zůstal meziročně téměř beze změny a činil 622 milionů eur.

Doporučované