Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Tržby celého gastrooboru během čtyř let vzrostly o 32 procent. „Přesně to odpovídá míře zdražení, zdánlivě se tedy současná situace od dob před pandemií příliš neliší,“ vysvětluje Petr Menclík, šéf Dotykačky.
Jenže jen u restaurací odpovídá 32procentní navýšení tržeb celkovému průměru. Kavárny a bistra zažívají ohromný boom v podobě 115 až 127 procent nárůstu tržeb. Otloukánkem jsou pak tradiční hospody, které jsou obratově o 30 procent níž než před pandemií.
Roli hraje také to, jak lidé vnímají konečnou cifru na účtence. „V kavárně dáte za kávu s dortíkem nebo croissantem běžně 150 nebo 200 korun, u piva hledí zákazník doslova na každou korunu,“ uvedl Menclík v Agendě SZ Byznys.
Dotykačka
- Vznikla v roce 2014.
- Nyní působí na čtyřech trzích, kromě Česka také v Německu, Polsku a na Slovensku.
- V Česku ji používá čtvrtina gastropodniků. Gastrobyznys představuje pro společnost zhruba 60 procent zákazníků, zbytek tvoří nezávislý retail a služby.
- Druhým největším hráčem v oboru je společnost Storyous. Na trhu kromě těchto firem působí také tradiční pokladní systémy, například Septim nebo ABX.
Pokud by prošel návrh na zvýšení DPH u točeného piva, jak uniklo během Velikonoc z Ministerstva financí, přineslo by to hospodám další ránu, míní Menclík. „Zdražení piva by představovalo velký zásah do poptávky.“
Za první dva měsíce roku si restaurace tržbami polepšily o 16 procent, což je o tři procenta lepší, než je průměr celého oboru. „Čísla odpovídají míře zdražování. Jinými slovy tržby rostly úměrně tomu, jak podniky zdražovaly.“
Podle aktuálního srovnání pak meziročně nejméně rostly tržby podniků na jihozápadě a severovýchodě Čech, a to zhruba o pět procent. Jde také o regiony, v nichž nejvíce podniků zaniklo.
Celkově se výrazně rozevírají nůžky mezi velkými městy a venkovem – nejhůře jsou na tom hospody v malých obcích.
Nejvyššími tržbami se můžou pochlubit podniky v Praze a krajských městech. Pražským provozům stouply podle údajů Dotykačky tržby meziročně o 23 procent. V obcích do pěti tisíc obyvatel však gastro zvýšilo tržby za uplynulý rok jen o tři procenta.
A data potvrzují, že covidový zvyk dát si pivo doma nebo se sousedy si řada lidí ponechala.„Část spotřeby piva se přesunula domů, část spotřeby se přesunula k prémiovějším produktům, dražším pivům a speciálním pivům,“ uzavírá Petr Menclík.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v úvodním videu nebo v oblíbené podcastové aplikaci.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.