Článek
Nejlidnatější kanadské město Toronto podporuje zavádění elektromobilů zakoupených jako vozidla k pronájmu. Řidičům a majitelům poskytuje do konce roku 2029 slevu na licenčních poplatcích a na poplatcích za jejich prodloužení. Pomáhá tak snižovat emise. Vozidla Tesla ale od 1. března už nemají na tyto pobídky nárok, uvedla starostka města Olivia Chowová na tiskové konferenci.
„Vozidla na pronájem, stejně jako taxi, si budou muset najít jiný druh vozu,“ řekla starostka po skončení tiskové konference. „Existují jiné elektromobily, které by si mohli koupit,“ dodala s tím, že omezení bude platit až do vyřešení obchodních sporů s USA.
Chowová zdůraznila, že cílem kroku bylo zaměřit se na generálního ředitele společnosti Tesla Elona Muska, který je hlavním poradcem amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten vyzval k anexi Kanady a uvalil cla na kanadské výrobky, čímž Kanaďany rozzlobil.
„Řekli jsme si, že pokud si chcete koupit teslu, klidně si ji kupte, ale nepočítejte s tím, že ji budete dotovat z peněz daňových poplatníků,“ řekla starostka. Je si přitom vědoma, že finanční dopad na firmu amerického miliardáře nebude velký. „Je to spíše symbolické,“ dodala.
Co je to clo a jak funguje
Clo (neboli celní poplatek) je částka vybíraná státem při přechodu zboží přes celní hranici. Stát nebo skupina států jej používají jako tzv. ochranářský prostředek (země tak chrání svůj vnitřní trh před zbožím z okolních zemí). Vybírání cla kontroluje celní správa daného státu a upravuje je celní zákon.
- Dovozní – platí se za dovezené zboží. Právě tato cla zavádí Donald Trump. Cílem je zvýšit cenu importovaného zboží, a chránit tak domácí odvětví.
- Vývozní – platí se za vyvezené zboží. Není příliš běžné, týká se např. vývozu strategických komodit (ropa) a často je uvaleno za fiskálním účelem.
- Tranzitní – platí se za zboží procházející územím státu.