Hlavní obsah

Tichá revoluce v Becherovce. Tradiční značka přichází s vlastní vodkou

Foto: Mino Surkala, Shutterstock.com

Becherovka už není jen značka známého bylinného likéru.

Polský vlastník Karlovarské Becherovky čelí klesající spotřebě lihovin novým produktem. Becherovka Vodka cílí na nové zákazníky v kategorii vodek, která jako jedna z mála lihovin roste.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Karlovarská Becherovka uvedla v tichosti na trh nový produkt, kterým se tradiční česká značka vydává na dosud neprobádané území. V obchodech v Česku a na Slovensku začala být v těchto dnech k dostání Becherovka Vodka.

Vlastník karlovarské likérky, polská skupina Maspex, tak poprvé v novodobé historii vstupuje do jiných kategorií lihovin. „Důvodem je ambice tradiční silné české značky růst a rozšířit své pole působnosti nad rámec výroby tradičních a velmi úspěšných likérů,“ uvedla pro SZ Bynzys ředitelka Maspex Group pro Česko a Slovensko Wioleta Czaja.

Už před několika dny začaly Becherovka Vodku nabízet některé e-shopy a velkoobchody. Například web společnosti Makro nabízí půllitrovou láhev za 119 korun, jeden z pražských supermarketů ji prodává za 239 korun.

webové prezentace vyplývá, že Becherovka Vodka bude k dostání ve třech příchutích – čistá, brusinková a grapefruitová. Podle produktové ředitelky marketingové agentury Taste Anny Mejsnarové chce Maspex novým produktem oslovit nové zákazníky.

„Dle mého názoru to vypadá na taktiku pro zvýšení prodejů. I podle ceny, se kterou jdou na trh, cílí na masový trh a na zákazníky, kteří možná nejsou tak loajální a jsou ochotní zkoušet nové typy alkoholu,“ domnívá se Mejsnarová.

„Nemyslím si, že by nový produkt Becherovky oslovil fanoušky značky nebo stávající spotřebitele Becherovky, protože nemá návaznost na základní prvek značky, což je bylinný likér. Přijde mi to jako úkrok stranou,“ dodává.

Vodka roste

Podle údajů společnosti NielsenIQ, jež se zabývá průzkumem trhu, je vodka po rumu druhou nejprodávanější lihovinou na českém trhu. Je také jednou z mála lihovin, jejíž prodej mírně roste. Loni v listopadu se její prodeje meziročně zvýšily o 1,7 procenta, zatímco prodej bylinných likérů - včetně tradiční Becherovky - naopak mírně klesl.

Marketingový expert Robert Le Veneur se domnívá, že prodej jiného produktu pod stejnou značkou by nemusel fungovat. „Proto má například společnost Coca-Cola Company více než 500 různých brandů. Když se snažila spojit Coca-Colu a kávu ve formě Coca-Cola Blāk, nefungovalo to. Raději se domluvili na akvizici Costa Coffee a získali licenci na Caffè Vergnano,“ popisuje Le Veneur.

„Vybudovat značku je extrémně náročné a drahé. Proto chápu, že výrobci mají někdy tendence rozšiřovat svoje portfolio. Hranice, kdy je to akceptovatelné, je ale často velmi tenká,“ doplňuje.

Maspex Group naopak doufá, že zákazníci začnou Becherovky vnímat více jako značku než jako konkrétní druh alkoholu. „Už před více než sto lety, ve dvacátých letech minulého století, když byl majitelem Becherovky Alfred Becher, se pod značkou Becher prodávalo více než deset druhů alkoholických nápojů - rumy, brandy, pálenky a likéry,“ říká Czaja.

„Různorodost a působení v různých kategoriích provázejí tedy Becherovku od samého počátku, už ve své DNA má rozkročení výroby mezi více kategorií. Zároveň ale značka Becherovka neodklání svou pozornost od tradičních likérů Original,“ dodává ředitelka Maspexu pro Česko a Slovensko.

Nový produkt bez kampaně

Společnost Maspex uvedla Becherovka Vodku na trh bez reklamní a mediální kampaně. „Vodka, na které jsme nešetřili. Kromě reklamy,“ píše se na webu. Firma plánovala vodku představit na tiskové konferenci příští týden, tu ale v pondělí „z interních důvodů“ zrušila.

Becherovka Vodka má vlastní účet na sociální síti Instagram, ještě v úterý ale zatím žádné příspěvky nepublikoval.

„Je to zvláštní. V současnosti je běžné, že se výrobci při uvedení nového produktu snaží využít influencerů a ovládnout sociální sítě. Tady ale nic takového nevidíme,“ říká Mejsnarová.

Článek jsme aktualizovali o vyjádření společnosti Maspex Group.

Doporučované