Článek
Všichni zaměstnanci se budou od pondělí 17. ledna povinně testovat dvakrát týdně antigenními testy. Dohlížet na ně bude zaměstnavatel, který průběh musí povinně evidovat. Začátkem ledna o tom rozhodla vláda.
Dosud se povinné testování týkalo jen určitého okruhu zaměstnanců, zejména těch, kteří nebyli očkovaní. Od pondělí se ale povinnost rozšíří na všechny zaměstnance. Pro některé podniky, jako jsou ty, které mají několik pracovišť rozmístěných na různých místech, nebo zaměstnávají stovky až tisíce zaměstnanců, bude organizace testování náročná. Testování tak může zasáhnout i do produktivity, upozornila Hospodářská komora ČR (HK).
„Pro některé podniky bude organizace testování náročná. Testování rovněž snižuje produktivitu ve výrobě, protože je realizováno v pracovní době,“ řekl pro SZ Byznys Miroslav Diro, tiskový mluvčí HK.
Testování se bude od pondělí týkat všech zaměstnanců soukromých i státních firem a organizací, živnostníků, jednatelů společností a také pracujících vězňů. Zaměstnavatelům s tímto nařízením vzniká nová povinnost - vést evidenci provedených testů.
Co musí obsahovat evidence testovaných zaměstnanců?
- datum testování, jména a příjmení osob, které k danému datu podstoupily test, včetně uvedení jejich data narození, čísla pojištěnce a názvu zdravotní pojišťovny, u které jsou pojištěny, a výsledky testů
Zdroj: MPO
Na ní a další novinky je podle Terezy Skrbkové, manažerky korporátní komunikace připravena i společnost Nestlé. V hladký průběh doufá zejména v závodech, ve kterých pracují stovky zaměstnanců na směnný provoz.
„Organizace celofiremního testování pro trojici českých závodů, obchodní zástupce i pražskou centrálu je komplexní a vyžaduje značnou přípravu. Například v jednom z našich závodů máme okolo 600 kolegů, kteří pracují na směny a pro všechny musíme zajistit hladký průběh testování,“ říká za společnost Nestlé Skrbková.
Firmy vyvíjí k evidenci vlastní aplikace
Zavedením povinné evidence se zabývala také ČSOB, která k zápisu dat začala využívat vlastní aplikaci.
„Tyto informace jsou nezbytné pro následnou refundaci ze strany pojišťoven. Překážkou to pro nás není, máme vyvinutou interní aplikaci, kam zaměstnanci tyto údaje vkládají,“ říká Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB.
Celý systém funguje podle jeho slov jednoduše - zaměstnanec se otestuje, zadá data do aplikace, čímž manažer získá hlášení, kde u vše svých zaměstnanců vidí, zda mohou vstoupit na pracoviště nebo ne.
Největší zátěž podle Madleho bude testování v pobočkové síti banky, kde pracuje přibližně tři tisíce zaměstnanců a možnost čerpat home office je omezená. Naopak na ústředí až devadesát procent zaměstnanců pracuje z domova.
Aplikaci k reportu z průběhem testování zaměstnanců využívá také společnost Unipetrol, potvrdil Pavel Kaidl, vedoucí odboru externí komunikace.
Hlášení hygieně
Další z povinností, která připadá na zaměstnavatele, je v případě pozitivního výsledku u některého zaměstnance, zaslat informaci hygieně, a to formou elektronického hlášení nejpozději následující den po testování.
Stejně jako pozitivní případy bude muset zaměstnavatel také nahlásit hygieně pracovníka, který se odmítne testovat. Podle pravidel, které zveřejnilo minulý týden ministerstvo průmyslu a obchodu bude muset zaměstnanec nosit po celou pracovní dobu respirátor, od ostatních dodržovat odstup 1,5 metru a stravovat se na odděleném místě.
Podle vyjádření oslovených firem pro redakci SZ Byznys se ale většina zaměstnanců k testování na pracovišti staví zodpovědně a problémy, kdy by někdo test odmítal nebo systém obcházel, řeší jen zřídka.
„Pro nikoho to není veselá doba, ale drtivá většina našich zaměstnanců přistupuje k těmto opatřením odpovědně. Kontrolu provádí jen manažer, na základě reportu z poskytnutých dat z interní aplikace, kam data zadává sám zaměstnanec. Nemáme žádné případy zneužívání takto nastaveného procesu,“ řekl Patrik Madlé, tiskový mluvčí ČSOB.
Naopak testovat se nemusejí pracovníci, kteří měli negativní PCR test v posledních třech dnech nebo negativní antigenní test provedený zdravotníkem v posledních 24 hodinách.
1719 povinností živnostníka
Naprosto stejná povinnost platí i živnostníky, pouze s výjimkou, že za hlášení odpovídají oni sami. Podle vyjádření Hospodářské komory by to pro naprostou většinu z nich ale neměl být problém.
„Podnikatelé jsou všeobecně zvyklí dodržovat zákony, nařízení a vyhlášky, protože jim v mnoha případech hrozí sankce za jejich nedodržení nebo zákaz podnikání. Ostatně každý živnostník, který nezaměstnává další osoby, má podle Právního elektronického systému, který vyvinula Hospodářská komora, dnes vůči státu na 1719 povinností, jednoduchá jedna povinnost otestovat je v tomto množství mnohdy i složitě realizovatelných povinností zanedbatelná,“ okomentoval povinnost Miroslav Diro, tiskový mluvčí komory.
Zaměstnavatelé už před zavedením nové povinnosti často dobrovolně navázali na testování z minulého roku. Například Škoda Auto v pravidelném týdenním rytmu otestovala kolem 30 000 osob. Náklady na testování se v tomto režimu vyšplhaly na jednotky milionů korun, potvrdila pro SZ Byznys tisková mluvčí.