Článek
Stovky dveří do aut denně a každé jsou jiné. S francouzskými kůžemi, křišťály značky Swarovski, vyhřívanými opěrkami na ruce či hi-tech zvukovou aparaturou.
O výrobu těchto částí automobilů se v pardubické továrně Forvia Faurecia starají zaměstnanci v bílých úborech a s rukavicemi na rukou. Druhý den už musí být dveře v přesně určený čas na lince automobilky BMW v bavorském Dingolfingu. Každá minuta zpoždění tak může znamenat tisíce eur pokuty.
Roční obrat našeho závodu dosahuje v letošním roce více než jedné miliardy korun. To je více než trojnásobek loňského výsledku.
Honosné dveře se montují do elektromobilů BMW iX a limuzín nové série 7. Německý koncern navýšil objednávku těchto elektrických vozů, které v základní výbavě začínají na 2,5 milionu, resp. 3,5 milionu korun. Před koncem roku totiž potřebuje splnit emisní limity.
Nejen díky BMW má továrna práci na pět let dopředu. Rekordní rok čeká také díky výrobě interiérů pro kolínskou Toyotu, konkrétně do vozů pro střední třídu, jako jsou modely Yaris a Aygo.
„Roční obrat našeho závodu dosahuje v letošním roce více než jedné miliardy korun. To je více než trojnásobek loňského výsledku. Je to dáno hlavně náběhem nových projektů, které jsme implementovali v nové hale,“ říká Jiří Vaverka, ředitel závodu Forvia, jenž se zkolaudoval v říjnu 2021.
Pardubická továrna je jednou z osmi tuzemských závodů francouzské skupiny, která je sedmým největším dodavatelem automobilek na světě a jedním z pěti největších v Evropě. Faurecia se loni postarala o jeden z největších obchodů v autoprůmyslu za posledních několik let, když se jí podařilo ovládnout německého výrobce světlometů Hella. Hodnota transakce se odhaduje na 5 až 8 miliard eur, tedy zhruba 125 až 200 miliard korun.
Obě firmy prodávají dál pod vlastními značkami, ale vystupují pod obchodním názvem nově založené skupiny Forvia. Společnost pak v dalších továrnách v Česku vyrábí vybavení do interiérů vozidel, autosedadla nebo výfukové systémy.
Evropský autoprůmysl je přitom letos v útlumu, současný spěch ve Faurecii tomu ale neodpovídá. „Automobilka Toyota jede na maximální kapacitu, stejně jako BMW,“ říká Vaverka.
V celé Evropské unii poslední dva měsíce prodeje nových vozů rostly, ale celkově se za uplynulého tři čtvrtě roku trh propadá o desetinu, v případě Škody Auto dokonce o 15 procent, vyplývá z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Podle dřívějšího vyjádření Sdružení automobilového průmyslu v oboru hrozí propouštění, zatím přišly o práci stovky lidí a na loňské výsledky není šance se dostat.
V pardubické Faurecii je však všechno jinak. V posledním roce se významně navýšil počet pracovníků ze 476 na téměř 950. Bez investic do robotizace by byl současný stav ještě vyšší.
Solární elektrárna stačit nebude
Jak vypadá dobře zvládnutá automatizace, je vidět právě v pardubické továrně. Robotické paže za plexisklem, jež ořezávají nepotřebný materiál z vylisovaných přístrojových desek, zvládnou za 80 vteřin práci, která ještě loni člověku trvala 7 minut.
Další inovací jsou automatické vozíky, jež ve výrobní hale autonomně přivážejí na linku prázdné obaly od zákazníků a odvážejí boxy naložené zase novými díly do automobilů. „Díky těmto vozíkům se nám podařilo snížit počet zaměstnanců přibližně o šest až osm na směnu,“ shrnul Vaverka.
Dodavatelský řetězec se dnes potýká s problémy inflace a zdražování energií, takže velmi často se stává, že nejsou schopni dodat včas a my musíme tyto věci řešit krizovým managementem.
Továrna pracuje v módu „just in sequence“, tedy s minimální skladovou zásobou. Režim, který vyžaduje naprosté sladění dodavatelsko-odběratelských vztahů a dodávku načas přímo do automobilek, se přitom v současnosti potýká s obrovskými problémy. V pandemii měly totiž automobilky odstávky kvůli nedostatku čipů z Asie, letos zase chyběly kabelové svazky z Ukrajiny, devastované válkou.
„Dodavatelský řetězec se dnes potýká s problémy inflace a zdražování energií, takže velmi často se stává, že nejsou schopni dodat včas a my musíme tyto věci řešit krizovým managementem,“ popsal Vaverka. „Nejužším místem v dodavatelském řetězci jsou dnes polovodiče a dodávky polovodičů,“ dodal.
Největší spotřebu elektřiny, jejíž ceny nyní rekordně rostou, představuje obří vstřikolis, který z plastových granulí každých šedesát vteřin vylisuje přístrojovou desku. I kdyby to asi bylo úspornější, jeho spotřeba je taková, že provoz by neutáhla ani vlastní solární elektrárna. Forvia Faurecia je poměrně dost závislá také na plynu, a to v oblasti termoformátování neboli úpravy povrchu pomocí plynových hořáků.
„Naše firma má ceny zafixované do konce roku a aktuálně připravujeme rozpočet na příští rok, kdy cena elektrické energie a plynu není úplně jasná. A to způsobuje určitou nejistotu v našich plánech na příští rok,“ řekl bez dalších podrobností šéf fabriky.