Hlavní obsah

Svět sleduje Netflix a Amazon, Češi rádi Voyo. Streamovací služby rostou

Foto: Amazon Prime Video

Záběr z natáčení druhé série seriálu Pán prstenů: Prsteny moci

Streamovacím službám rostou tržby i počty předplatitelů. Přesto i ti největší hráči na trhu musí šetřit kvůli stále dražší produkci. V oblíbenosti vede ve světě i v Česku Netflix. Ostatní hráče u nás předhání tuzemské Voyo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

„Walte, musíme zavolat policii, jsi v nebezpečí,“ řekla Skylar svému muži poté, co se dozvěděla, že se z něj stal jeden z největších dealerů metamfetaminu v Novém Mexiku. „Já nejsem v nebezpečí, já jsem nebezpečí,“ odpovídá ženě do vyděšených očí Walter White, v drogovém byznysu známý pod přezdívkou Heisenberg.

Tuto a další ikonické scény nabídla jedna z nejstarších streamovacích platforem Netflix divákům v seriálu Perníkový táta. Právě Netflix si udržuje dlouhodobě první místo mezi podobnými službami z hlediska počtu předplatitelů, jichž má aktuálně zhruba 280 milionů. A rostou mu i tržby. Ve třetím čtvrtletí stouply na 9,83 miliardy dolarů, tedy zhruba 226 miliard korun. Za stejné období loňského roku generovala firma 8,5 miliardy.

„Za jeden z důvodů pokládám širokou nabídku obsahu. Klíčové je také umožnit divákům živě interagovat s oblíbeným obsahem. Jeden z příkladů je nově uvedená funkce Netflix Moments. Ta divákům poskytne možnost označit si oblíbené pasáže v rámci pořadů, řadit si je do seznamu a sdílet se svými přáteli prostřednictvím sociálních sítí,“ popisuje recept na úspěch pro SZ Byznys manažer Netflixu Adam Malczak.

Podle ředitelky distribuční společnosti Axocom věnující se mimo jiné analýzám mediálního trhu, Eriky Luzsiczy, je důležitou složkou úspěchu Netflixu to, že se soustředí na podstatu svého byznysu.

„Netflix byl průkopník celého odvětví. Jeho devízou je šíře obsahu a ambice dosáhnout na globální diváky. Řeší jen tvorbu a nákup obsahu pro svou platformu. U dalších služeb došlo k jisté roztříštěnosti. Například Amazon je primárně marketplace, který má streaming jen jako doplněk,“ vysvětluje expertka pro SZ Byznys.

Právě Amazon Prime se umisťuje celosvětově na druhém místě v počtu předplatitelů s více než 200 miliony zákazníků. Firma Jeffa Bezose reportovala tržby z oblasti streamování za druhé čtvrtletí letošního roku 10,87 miliardy dolarů. Jenže podle analytiků neodpovídá druhý nejvyšší počet předplatitelů Prime realitě streamovacího trhu.

„Počet předplatitelů Amazon Prime Video je diskutabilní. Jde spíše o předplatitele balíčku Amazon Prime, který zahrnuje i další služby. Ne všichni předplatitelé Amazon Prime tedy službu využívají výhradně ke sledování Amazon Prime Video,“ říká pro SZ Byznys analytik ze společnosti Atmedia hodnotící televizní vysílání Petr Müller.

Třetí místo celosvětově obsadilo z hlediska počtu předplatitelů Disney+, jichž má kanál přes 118 milionů. Podle posledního reportu firmy ve třetím čtvrtletí tohoto roku vzrostly tržby streamovacích služeb společnosti, kam spadá Disney Plus, Hulu a také sportovní ESPN+, o 15 procent na 6,4 miliardy dolarů.

Celkově počet předplatitelů platformám podle expertů roste. Navzdory tomu je ale stále těžší i pro ty největší hráče dostat se z červených čísel. Například služba Disney dosáhla letos zisku poprvé. Loni byla ve ztrátě 512 milionů dolarů.

Roli hraje zejména rostoucí konkurence v odvětví a zvyšující se náklady na tvorbu seriálů a filmů. Například nejdražší seriál všech dob od Amazonu, Pán prstenů: Prsteny moci stál dohromady zatím přes 1 miliardu korun. Studia se z výše zmíněných důvodů podle expertů dostávají mezi pomyslné mlýnské kameny, kdy z jedné strany musí kvůli konkurenci a divákům stále přicházet s novou, originální nabídkou. Z druhé strany se naopak snaží šetřit.

„Velká část těch největších platforem stále nevydělává, tudíž musí vehementně šetřit. Některé projekty se škrtají, jinde se zas zpomalilo tempo produkce nového obsahu. Novým trendem je zájem o sport. Všichni velcí hráči a nejnověji i Netflix postupně investují do vysílacích práv za sportovní přenosy. Například služba MAX, což je základ filmového HBO, letos nabídlo například přenosy z olympiády. To by bylo před pár lety těžko myslitelné,“ popisuje Luzsicza.

Česko odporuje trendům

Tuzemská streamovací krajina se celosvětovým trendům vymyká. České Voyo a HBO Max vytlačují Amazon Prime a Disney Plus z medailových příček. První místo ve sledovanosti ale i v tuzemsku stále drží Netflix.

„Čeští diváci jsou specifičtí v tom, že mezinárodní a český obsah je u nich ve srovnatelné oblibě. Proto se také v Česku hodně zaměřujeme na licencování lokálních titulů,“ vysvětluje prvenství na tuzemském trhu manažer Netflixu Malczak.

Stříbrné Voyo dokázalo za tři roky od spuštění platformy získat 850 tisíc předplatitelů a letos cílí podle ředitelky digitálního obsahu, Lucie Oravčíkové, na milion. Platforma sklízí úspěchy s českými mutacemi mezinárodně úspěšných formátů, jako je například Love Island, ale i díky i originálnímu obsahu.

„Výborně si u nás vedou formáty z produkce Voyo Originál, které mají vysokou sledovanost i úspěchy u odborné veřejnosti. Dostali jsme například Českého lva za nejlepší minisérii pro Matematiku zločinu. Naším cílem je stát se lokální jedničkou, ačkoliv zahraniční konkurence má k dispozici mnohonásobně větší rozpočty,“ říká Oravčíková pro Byznys SZ.

Za Voyo jsou v Česku HBO Max a Disney+. Po nich následuje v počtu předplatitelů streamovací platforma skupiny Prima, Prima Plus. Těm se podle ředitele streamovací divize Petra Krále vede hlavně díky reality show Honeymoon a Zrádci.

„V posledních měsících nás velmi mile překvapil nárůst předplatitelů díky reality show Honeymoon – líbánky k nepřežití a detektivní reality hře Zrádci. Věříme, že tento trend bude pokračovat díky dalším titulům, které chystáme,“ říká Král pro SZ Byznys.

Doporučované