Článek
Majitelé mazlíčků za ně neváhají utratit stejně jako za ostatní členy domácnosti, což je vidět hlavně v předvánočním období. Lidé mnohdy vnímají svá zvířata jako nejbližší příbuzné a dbají na to, aby měli dárky pod stromečkem, štědrovečerní večeři či adventní kalendář.
„Stejně jako v klasickém retailu i u segmentu s domácími mazlíčky platí, že Vánoce jsou důležité období, kdy chovatelé více utrácejí. Předvánoční období tvoří zhruba třetinu celkových tržeb,“ říká ředitelka PetCenter Lucie Zdražilová.
Z průzkumu prodejce chovatelských potřeb PetCenter vyplývá, že za své mazlíčky lidé utratí tisíce korun, tedy téměř stejně jako za příbuzné či přátele. Čtvrtina chovatelů investuje do vánočních dárků a pamlsků pro zvířata od 500 do 1500 korun. Více než 1500 korun utratí až 15 procent z nich. Dárky do 500 korun pak kupuje 60 procent lidí.
Vášniví chovatelé své mazlíčky neošidí v ničem, naopak je mnohdy upřednostní i před kamarády nebo dokonce rodinou.
„Vášniví chovatelé své mazlíčky neošidí v ničem, naopak je mnohdy upřednostní i před kamarády nebo dokonce rodinou. Takže pokud se připravují na svátky, domácí zvířata nevynechají,“ přibližuje chování zákazníků Zdražilová.
Obchodník letos zaznamenal meziroční růst tržeb o zhruba 10 procent, oproti roku 2019 jde o 15procentní navýšení. „Během covidového období lidé natolik omezili své sociální kontakty, že mnozí začali pro sebe i své děti nebo blízké pořizovat domácí mazlíčky. Případně měli čas se zvířatům více věnovat,“ vysvětluje důvody Zdražilová.
Zvýšený zájem o potřeby pro zvířata zaznamenali i další prodejci. „Tato kategorie svůj meziroční obrat zdvojnásobila,“ uvedla mluvčí společnosti Alza.cz Daniela Chovancová.
Podle nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz se meziročně počet návštěv v kategorii potřeb pro kočky zvýšil o 50 procent, v případě psů jde o dvoupětinový nárůst. Z toho je patrné, že si lidé navykli nakupovat na internetu i pro svá zvířata.
„Nakupování online využívají zejména tehdy, když potřebují nakoupit větší množství krmiva, rozměrnější výrobky typu pelíšků, škrabadel nebo specifičtější produkty, které by jinak museli shánět v kamenných obchodech v některých lokalitách mnohem déle,“ komentuje analýzu PR specialistka Zboží.cz Kristýna Hořovská.
V období před Vánoci jsou nejvíce prodávané hračky, vybavení pro mazlíčky a doplňky. Momentálně jsou trendem na vzestupu interaktivní hračky. Jde o jakési jednoduché hry či hlavolamy, jejichž vyřešení končí pamlskem. „Aktuálně se poptávka zvyšuje o zhruba 20 procent a lze očekávat, že do budoucna ještě poroste,“ komentuje Zdražilová.
V předvánočním období dále roste zájem o vybavení na zimu, což do velké míry ovlivňuje počasí. Na Zboží.cz vykazují oblečky v meziročním srovnání o 60 procent větší poptávku.
„Jako vánoční dárky zákazníci často pořizují smart produkty – elektronické obojky, GPS lokátory pro sledování mazlíčků, chytré dávkovače krmiva s kamerou a mikrofonem nebo chytré hračky,“ jmenuje Chovancová. Následují pamlsky a prémiová krmiva. Dle průzkumu PetCenter zhruba 30 procent chovatelů zvířatům připravuje speciální štědrovečerní večeři.
Adventních kalendářů pro psy a kočky jsme tento rok již prodali o téměř 70 procent více než loni.
Právě proto jsou krmiva v předvánočním čase výrazným segmentem. „V tomto období tradičně posiluje prémiové zboží. Přeci jen jsou Vánoce svátky spojené s hodováním a u mazlíčků to nebývá jinak,“ říká Zdražilová.
Chovatelé svá zvířata však neošidí ani o vánoční kalendáře. „Prodeje adventních kalendářů jsou ve stovkách a ještě očekáváme další nárůst,“ říká Zdražilová.
„Adventních kalendářů pro psy a kočky jsme tento rok již prodali o téměř 70 procent více než loni,“ uvedla Chovancová. Zájem se však zvyšuje také u dalších produktů s vánočními motivy a dárkových balení.
Přestože je prodej adventních kalendářů vyšší než loni, stále nejde o masovou záležitost. „Tento trend k nám ze zahraničí ještě plně nepronikl. Nicméně vzhledem k boomu, který v posledních letech nastal v oblasti adventních kalendářů s kosmetikou, čaji a podobně se dá očekávat, že v příštích letech budou adventní kalendáře pro domácí mazlíčky velmi oblíbené,“ uvádí Hořovská.
Stejný trend je vidět i v zahraničí. V USA podle agentury Bloomberg bude 56 procent majitelů mazlíčků letos svým zvířecím kamarádům kupovat dárek k Vánocům, což je 47procentní nárůst oproti roku 2019.
To dokazuje snahu majitelů chovat se ke zvířatům stejně jako k lidem. Společnost Pets at Home již prodala přes 70 000 adventních kalendářů pro psy. Ředitel firmy Peter Pritchard přirovnává toto šílenství k babyboomu, neboť prodává hračky pro psy s nápisem „Moje první Vánoce“.
Počet mazlíčků v domácnostech během pandemie narostl a výdaje rodin se tak zvedly. Američané v roce 2020 poprvé v historii celkem utratili za svá domácí zvířata více než 100 miliard dolarů. V letošním roce se očekává, že výdaje dosáhnou nejméně 110 miliard dolarů. Podle společnosti GlobalData roste segment péče o domácí mazlíčky také v Evropě a Asii.