Článek
Žádná fronta, žádné zdržování s vybíráním a platbou u pokladny, žádné čekání, než kávu připraví. Zákazník přijde, vyzvedne si kelímek a zaplatí u turniketu.
Kavárenský gigant Starbucks otevřel první pobočku nového formátu v New Yorku ve spolupráci s e-shopovým gigantem Amazon. Ten spravuje druhou, speciální část společného provozu, kde je i posezení a regály s občerstvením či typickými jídly od Starbucksu, uvádí magazín Forbes.
Jak nová pobočka funguje?
Zatímco káva k vyzvednutí se objednává přes aplikaci kavárenského řetězce, do části s posezením a malým obchodem už zákazník potřebuje aplikaci internetového prodejce, protože tam už plynulý provoz zajišťuje systém bezpokladnových obchodů Amazon Go: čtečka u vstupu identifikuje QR kód z aplikace a kamery a senzory u polic pak sledují, které zboží si kupující bere, a to mu účtuje. Použít lze i kreditní kartu či otisk ruky, které ale stejně musí být uložené v systému pomocí jiné aplikace.
Obě firmy zatím plánují zkušebně otevřít jen tři takové pobočky. Druhá má stát také v New Yorku a lokaci pro třetí bude teprve upřesněna. Obě ovšem mají zprovoznit příští rok. Další budoucnost konceptu je nejistá, alespoň pro Amazon je to už ale i tak úspěch.
Systém Amazonu je zatím moc drahý
Chytrou technologii účtování zboží nakupujícímu prostřednictvím kamer, senzorů a patřičného programu s aplikací zatím kvůli vysokým nákladům na provoz i neochotě propagovat produkt e-shopu, který je pro ně vlastně konkurencí, zakoupilo pouze sedm dalších prodejců.
Amazon proto plánuje provozní cenu systému do roku 2023 snížit o 75 procent, píše agentura Bloomberg, což by zřejmě napomohlo i rozšíření nového formátu poboček Starbucksu i za hranice USA. Kavárenský řetězec podle vlastního vyjádření chce, aby jeho nabídka byla co nejpřizpůsobivější. V Česku začátkem letošního roku zpřístupnila firma už na druhém místě možnost Parking Pickup, tedy vyzvednutí objednávky z auta.