Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Většinový vlastník kopřivnické automobilky Tatra Trucks, zbrojní skupina CSG Michala Strnada, odvolala v srpnu z pozice předsedkyni dozorčí rady Denisu Materovou, generální ředitelku společnosti Promet Tools, která v Tatře vlastní 35procentní podíl. Na událost v pondělí upozornily Hospodářské noviny.
Materová je dcerou Reného Matery, který spolu s otcem Michala Strnada Jaroslavem zachránil Tatru před krachem, když ji v roce 2013 koupili. Podle zatím nejnovější výroční zprávy za rok 2022 vykázala automobilka čistý obrat ve výši přes 8,3 miliardy korun při více než půlmiliardovém hrubém provozním zisku (EBITDA).
Když René Matera loni v říjnu ve věku 61 let zemřel, řízení firmy Promet Group spolu s podílem v Tatře po něm převzala právě dcera Denisa, kterou nechal Michal Strnad v srpnu z vedení dozorčí rady odvolat.
„Šlo o předem vzájemně nediskutovaný krok majoritního akcionáře, který navíc proběhl bez uvedení důvodů. Proto jsme přirozeně tento krok na valné hromadě rozporovali a žádali vysvětlení, které jsme zatím nedostali,“ napsal SZ Byznys mluvčí Promet Group Pavel Barvík.
„Nyní analyzujeme a diskutujeme všechny naše možnosti dalšího postupu s cílem maximálně ochránit naši investici a podpořit další úspěšnou cestu Tatry,“ dodal.
Mluvčí CSG Andrej Čírtek změnu v dozorčí radě a její důvody už komentovat nechtěl. „CSG zpravidla nekomentuje změny v orgánech členských firem skupiny a platí to i v tomto případě. Stejně tak nekomentuje vztahy s menšinovými akcionáři v členských firmách,“ uvedl Čírtek pro SZ Byznys.
Nespokojenost s armádní zakázkou
Podle informací SZ Byznys může odvolání Materové souviset s obchodními vztahy mezi CSG, společností Tatra Trucks a českým Ministerstvem obrany. To v červenci uzavřelo rámcovou dohodu na dodávku až 872 vozů Tatra T-815 různých typů celkem za 13,35 miliardy korun.
Smlouvu ale neuzavřelo s výrobcem těchto vozů, společností Tatra Trucks, ale s firmou Tatra Defence Systems, která je výhradním dodavatelem vozidel Tatra pro český trh a na rozdíl od výrobce Tatra Trucks ji stoprocentně vlastní CSG. O provize ze zakázky se tak CSG nemusí dělit se žádným menšinovým akcionářem.
„Paní Materové se to nelíbilo a ptala se na důvody. Důvody sporu v Tatře bych hledal tam,“ řekl SZ Byznys zdroj obeznámený s pozadím obchodu, který si nepřál být jmenován.
Podle zmíněné zprávy Hospodářských novin se může skupina CSG pokusit získat od společnosti Promet Group její podíl ve firmě Tatra Trucks. Na dotazy týkající se tohoto záměru ani jedna z firem neodpověděla.
Zdroje SZ Byznys hovoří o tom, že mezi zástupci většinového vlastníka a minoritního akcionáře probíhají v současné době jednání o budoucnosti společného podniku.