Článek
Když streamovací služby vtrhly na scénu, přislíbily spotřebitelům nepřerušeovaný proud obsahu, tedy vítaný únik ze světa televizních reklam. Služby jako Netflix způsobily revoluci ve způsobu konzumace médií, protože poskytly svěží zážitek na vyžádání, který se obešel bez reklamních přestávek.
Nyní však streamovací společnosti podle analýzy webu BBC v touze po zvýšení příjmů do svých produktů začínají vkládat reklamy. Například koncem září společnost Amazon oznámila, že v roce 2024 začlení reklamy do své služby Prime Video na nejméně 10 světových trzích, a připojila se tak k mnoha dalším streamovacím společnostem, které již tento krok učinily.
Motivace k této změně spočívá ve značném dluhovém zatížení, kterému čelí mnoho streamovacích služeb, jak britské stanici vysvětlil Anthony Palomba, profesor na Darden School of Business na University of Virginia v USA.
Důvodem jsou rostoucí náklady a investice do obsahu, licenční poplatky a další výdaje, které tyto společnosti vynaložily na rozšíření svých knihoven. Vzhledem k potřebě získat tyto peníze zpět streamovací společnosti přenášejí náklady na své předplatitele.
Podle BBC krok zanechal v mnoha předplatitelích pocit, že se vrátili do začarovaného kruhu, protože reklamní přestávky a zvýšené ceny připomínají kabelové televize, které kdysi opustili.
Přečtěte si
V psaní zákonů a v politickém vyjednávání je Evropa dobrá. Takže na rozdíl od USA a Číny bude mít paradoxně – jako nejslabší hráč – na summitu o umělé inteligenci špičkové zastoupení.
Například platforma Peacock společnosti NBC Universal získala v uplynulém čtvrtletí čtyři miliony předplatitelů, takže celková základna dosáhla 28 milionů, což představuje 80% meziroční nárůst. K tomu došlo i přesto, že společnost začala zpoplatňovat svou dříve bezplatnou verzi podporovanou reklamami a zvýšila ceny za varianty bez reklam.
Podobně platformy Hulu a Disney Plus zvýšily ceny za předplatné bez reklam. Disney Plus zavádí možnost produktu s reklamou a zvyšuje cenu varianty bez reklam. Dokonce i Netflix, kdysi průkopník streamování bez reklam, zavedl v mnoha zemích světa reklamy.
Dave Simon, vedoucí růstových iniciativ ve společnosti Moloco, americké reklamní společnosti založené na strojovém učení, pro BBC vysvětlil, že tyto kroky představují změnu původních obchodních modelů těchto společností. Původně viděly příležitost přejít přímo ke spotřebiteli, obejít tradiční distribuční místa, jako jsou kabeloví operátoři, a jako hlavní zdroj příjmů měly příjmy z předplatného.
Chování spotřebitelů se však podle BBC změnilo. Ačkoli počet předplatných obecně roste, v září byla v USA zaznamenána 6% míra rušení streamovacích služeb.
Změny sice předplatitele frustrují, ale streamovací společnosti dávají přednost zisku před spokojeností zákazníků, jak poznamenává BBC. Investoři stále častěji vyžadují návratnost svých investic, což společnosti nutí hledat možnosti nových zdrojů příjmů.
Například Netflix nedávno zavedl omezení sdílení hesel a zvýšil ceny za předplatné. Společnost oznámila, že jí přibylo téměř devět milionů nových předplatitelů, což poukazuje na její výjimečné výsledky. Tento růst nejenže zvyšuje základní příjmy z předplatného, ale otevírá také významnou příležitost pro příjmy z reklamy.
„Budou spotřebitelé nakonec sledovat více reklam než dříve, nebo zatnou zuby a zaplatí si nejvyšší úrovně předplatného bez reklam?“ ptá se BBC v analýze a zároveň odpovídá, že ekonomické problémy a rostoucí životní náklady mohou znamenat, že mnoho diváků nakonec zvolí více reklam.
Liz Duffová, vedoucí obchodního a provozního oddělení agentury Total Media, která se zabývá behaviorálním mediálním plánováním, říká, že spotřebitelé, kteří si uvědomují náklady, hledají způsoby, jak snížit výdaje. Volba levnějšího streamování podporovaného reklamou je cenově dostupnější a v konečném důsledku může zvítězit. „Úspora nákladů u možností podporovaných reklamou diváky nesporně přitahuje,“ říká.