Článek
Největší česká stravenková firma Sodexo má za sebou první rok po zavedení stravenkového paušálu. Podle ředitele firmy Daniela Čapka se rok 2021 z pohledu jejich byznysu odehrál ve znamení odchodů menších firem, které místo stravenek začaly zaměstnancům přispívat na stravování přímo do výplaty.
„Na stravenkový paušál přešly zejména menší firmy s malým počtem zaměstnanců. Část z nich také ukončila činnost kvůli situaci s pandemií. Velcí klienti zpravidla zůstávají u stravenek,“ řekl pro SZ Byznys šéf společnosti Sodexo.
Podle jeho názoru velké firmy u běžných stravenek zůstávají hlavně proto, že jsou z pohledu zaměstnanců lépe vnímaným benefitem. „Samotný příplatek k výplatě s ní po nějaké době totiž splyne,“ dodal.
Stravenkový paušál
- Od ledna 2021 mohli zaměstnavatelé využít nový způsob, jak svým zaměstnancům proplácet příspěvek na stravování. Došlo k zavedení tzv. stravenkového paušálu. Jde o příspěvek na jídlo přímo k výplatě.
- Místo papírových stravenek nebo stravenkové karty zaměstnavatel zasílá příslušnou částku na jídlo zaměstnanci přímo na bankovní účet.
I z tohoto důvodu se podle jeho slov ke spolupráci s firmou některé společnosti v průběhu roku 2021 začaly vracet. Důvodem je nejčastěji právě to, že ve velmi krátké době přestali zaměstnanci vnímat paušál jako benefit, a také zjištění zaměstnavatelů, že se s paušálem zaměstnanci údajně hůře stravují. Tímto argumentem stravenkáři často operovali, když vláda s paušálem přišla.
V některých případech je podle Čapka zase stravenka pro firmy výhodnější z daňového pohledu.
Stravenka vs. stravenkový paušál
Pro rok 2022 platí, že daňově optimální hodnota stravenky je 150 Kč, z čehož 82,60 Kč je příspěvek zaměstnavatele a 67,40 Kč je příspěvek zaměstnance. U paušálu je daňově optimální hodnota 82,60 Kč, jako u příspěvku zaměstnavatele na stravenku. Tuto hranici lze nazvat „limitem“.
Podle daňového experta Petra Frische ze společnosti Pro Factum Consulting se výhody a nevýhody stravenek různí v závislosti na konkrétní firmě.
„Pokud zaměstnavatel přispívá na stravenku nebo paušál do limitu, je daňový dopad obou nástrojů shodný – zaměstnanec ušetří na dani a na pojistném a zaměstnavatel ušetří na pojistném a tzv. si odečte příspěvek ze svých daní,“ vysvětlil pro SZ Byznys.
Rozdíly podle jeho slov vzniknou v okamžiku, kdy se překročí limit nebo se nesplní jiné podmínky. Je tomu tak proto, že příspěvek na stravenku a paušál jsou daňově nastaveny nad limitem přesně opačně.
„U nadlimitní stravenky stále šetří zaměstnanec, jak na dani, tak na pojistném (nejméně tedy 26 %). Zaměstnavatel šetří již jen na pojistném (33,8 %), ale neušetří již na korporátní dani z příjmů (19 %). Naopak u nadlimitního paušálu šetří zaměstnavatel na dani (19 %), ale musí doplatit pojistné (33,8 %), zatímco zaměstnanec o svoji úsporu přijde zcela,“ řekl Petr Frisch.
Shrnutí: stravenka vs. stravenkový paušál
- Do limitu je příspěvek na stravenky stejně výhodný jako paušál.
- Nad limitem je příspěvek na stravenky výhodnější než paušál.
- Při směně delší než 11 hodin je příspěvek na stravenku výhodnější (lze ho poskytnout 2×) než paušál.
- U stravenky i u paušálu je potřeba odpracovat alespoň tři hodiny za směnu.
- V případě práce z domova (home office) je bezpečnější poskytovat příspěvek na stravenku než paušál, protože v případě neprokázání odpracované doby jsou pokuty a penále u stravenek nižší.
Zdroj: Pro Factum Consulting
Tržby stravenkové jedničce letos klesly
Přestože velké firmy ve spolupráci se společností Sodexo pokračují a některé se podle slov jejího šéfa dokonce vracejí, Sodexu se z pohledu tržeb dařilo méně než v loňském roce.
„Naše tržby se vrátily zhruba o dva roky zpátky, což je pro nás vlastně dobrá zpráva, protože jsme čekali větší propad,“ říká Daniel Čapek.
V roce 2019 stravenková jednička tuzemského trhu podle dat v obchodním rejstříku dosáhla na tržby přesahující miliardu korun. O rok později tržby zůstaly prakticky na stejné úrovni.
Na stagnaci ve srovnání s roky předchozími nebyla společnost zvyklá. Například v letech 2017 a 2018 rostly tržby Sodexa meziročně o jedenáct procent na 901 milionů korun.
Tržby a zisk Sodexo Pass Česká republika
Rok | Tržby (v mil. Kč) | Čistý zisk (v mil. Kč) |
---|---|---|
2016 | 753 | 318 |
2017 | 808 | 322 |
2018 | 901 | 346 |
2019 | 1047 | 410 |
2020 | 1049 | 376 |
Zdroj: Obchodní rejstřík | ||
Pozn: účetní období končí srpnem |
Na zpomalení se podepsala pandemie koronaviru, na jejíž reakci se v průběhu roku 2020 uzavřela veškerá restaurační zařízení na několik měsíců a velká část zaměstnanců pracovala z domova.
„Se všemi omezeními a lockdowny lidé přestali tolik chodit do restaurací,“ potvrdil šéf Sodexo. Na druhou stranu ale začali více nakupovat v prodejnách potravin nebo objednávat jídlo online, což pomohlo firmě udržet tržby na podobné úrovni jako v loňském roce.
Růst tržeb nehlásil ve stejném období ani největší konkurent společnosti Sodexo a dvojka na českém trhu Edenred. Ta v roce 2020 zaznamenala ve srovnání s rokem pokles – zatímco v roce 2019 utržila 733 milionů korun, o rok později číslo kleslo na 696 milionů korun.
Výsledek za loňský rok zatím společnost nezveřejnila.
Tržby Edenred CZ
Rok | Tržby (mil. Kč) | Čistý zisk (v mil. Kč) |
---|---|---|
2016 | 538 | 119 |
2017 | 578 | 121 |
2018 | 659 | 160 |
2019 | 734 | 166 |
2020 | 696 | 111 |
Zdroj: Obchodní rejstřík |
Ať už z důvodu covidového zmrazení trhu nebo stravenkového paušálu, Sodexo se ve snaze udržet maximum zákazníků rozhodlo inovovat.
„Nyní je možné ke stravenkové kartě připojit bankovní kartu a také využívat zajímavý cashbackový program, v rámci kterého mohou lidé získat až tisíce korun zpět na svoji stravenkovou kartu. Věřím, že i díky tomu se nám podařilo klienty přesvědčit, že stravenky mají budoucnost a přinášejí něco navíc než jen příplatek k výplatě,“ řekl pro SZ Byznys Daniel Čapek, ředitel Sodexo.
Přestože stravenkovým firmám se nedaří tolik jako v minulých letech, černé scénáře o tom, že by stravenkový paušál zcela vytlačil stravenky, o kterých se mluvilo ještě před jeho zavedením, se nenaplnily.
Podle posledního průzkumu Hospodářské komory z loňského června přešlo na stravenkový paušál 38 procent zaměstnavatelů. Po změně stravenkového systému před dvěma lety přitom volalo 93 procent firem. Firmám poskytujícím stravenky vadila hlavně administrativa s nimi spojená, příjemcům stravenek především výše provize nebo doba čekání na jejich proplacení u stravenkových společností.
Stravenkový paušál tak vedle již existujících možností podpory stravování zaměstnanců volí spíše ty podniky, které z různých důvodů nemohly zaměstnancům poskytovat papírové stravenky nebo závodní jídelnu, ukazují data Hospodářské komory.