Hlavní obsah

Stávková pohotovost na letišti trvá. Odborům jednorázová prémie nestačí

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Letiště Praha (ilustrační foto).

aktualizováno •

Vedení letiště se v úterý sešlo se zástupci odborových organizací a vyhovělo pouze požadavku na letní odměnu. Stávková pohotovost jedné z odborových organizací tedy zatím nekončí.

Článek

Letiště Václava Havla v Praha se letos v letní špičce potýká s přetížením leteckého provozu a odbavovací společnost Czech Airlines Handling s nedostatkem zaměstnanců. To na začátku července vedlo k problémům s odbavováním zavazadel cestujících. Následně kvůli podcenění počtu zaměstnanců, nespokojenosti s úrovní mezd a dalším požadavkům vyhlásila 8. července největší odborová organizace na letišti stávkovou pohotovost.

Stávkovou pohotovost vyhlásila základní organizace Odborového svazu pozemní a letecké dopravy. A pohotovost zatím nekončí, po jednání s vedením letiště to oznámili odboráři ve zprávě pro média. Vedení totiž zatím přistoupilo pouze na jednu z jejich podmínek. Desetitisícovou letní odměnu pro zaměstnance, která by se měla zaměstnancům vyplatit v září.

Odbory vedené Markem Sedlákem jsou s několika stovkami členů největší odborovou organizací na letišti. Sdružují hlavně zaměstnance z provozu, jako jsou například pracovníci z bezpečnostní kontroly. Tedy ty, kteří jsou na letišti v nejintenzivnějším kontaktu s cestujícími, a tudíž čelí největšímu tlaku.

Na letišti působí ještě tři další odborové organizace. Ty se k stávkové pohotovosti nepřipojily a s letní odměnou se spokojily. Šéf Odborového svazu pozemní a letecké dopravy Marek Sedlák si po schůzce vzal čas na rozmyšlenou, odměna byla totiž pouze jedním z mnoha požadavků jeho organizace. Situaci probral se svými kolegy a rozhodl se ve stávkové pohotovosti setrvat.

Redakce měla možnost nahlédnout do interního vyjádření odborářů. Podle toho vedení letiště vyplacení letní odměny původně podmiňovalo ukončením stávkové pohotovosti, což redakci Sedlák potvrdil s tím, že takovou podmínku nelze přijmout. Zároveň podle odborů vedení letiště porušilo oboustrannou dohodu, že ani jedna strana nebude zveřejňovat konkrétní detaily, částky a požadavky, dokud nebudou jednání ukončena.

Požadavky odborů prý bere vedení v úvahu, ale podle člena představenstva pražského letiště Pavla Východského se špatně realizují v průběhu finančního roku. Příští rok by se podle něj měly například zvyšovat platy, na konkrétních číslech se měly jednotlivé strany původně dohodnout v září.

Zhoršení podmínek na letišti

„Po covidové pandemii se na letišti výrazně zhoršily pracovní podmínky. Během pandemie musela spousta lidí odejít, ale pak je zpátky do provozu už nikdo nevzal. Místo nich jsou hlavně brigádníci bez zkušeností a často i bez potřebného pracovního nasazení,“ řekl pod podmínkou anonymity jeden ze zaměstnanců letiště.

„Řekne se, že člověk v handlingu jen hází kufry. Ten člověk má ale nějakou zodpovědnost, musí zavazadla dovézt bezpečně k letadlu, tam kufry opět vykládá. A toto dělá celý den dvanáct až šestnáct hodin,“ dodal pracovník letiště.

Kromě brigádníků se Letiště Praha a Czech Airlines Handling snaží v kritických časech vypomoci při odbavování i zaměstnanci z jiných částí podniku. O minulém víkendu tak například s kufry pomáhali i letištní hasiči.

Kromě nedostatku lidí pálí odboráře také odměňování. Po covidové pandemii totiž zaměstnanci přišli o nadstandardní příplatky za přesčasy. Od pandemie dostávají jen tolik, kolik určuje zákoník práce.

Odborová organizace vedená Markem Sedlákem proto na začátku vyjednávání požadovala mimo jiné zvýšení mezd od září o deset procent, vrácení příplatků za víkendové a noční směny na předcovidovou výši a garanci růstu mezd od ledna 2025 o inflaci a k tomu tři procenta navíc.

Odboráři rovněž požadovali speciální odměnu za práci v létě, kdy letiště čelí největšímu náporu cestujících. „V letní sezóně čelí zaměstnanci obrovskému psychickému tlaku. Co si někteří cestující dovolí, je až šílené,“ řekl jeden ze zaměstnanců.

Odbory proto vznesly požadavek na letní odměnu ve výši deset tisíc korun, tedy stejně jako v minulém roce.

V pondělí Letiště Praha oznámilo, že letní odměnu v uvedené výši dostanou zaměstnanci při splnění podmínek v zářijovém výplatním termínu. Dosáhnout by na něj měli i někteří pracovníci na DPP.

„Jsme si vědomi, že letošní sezona je mimořádně náročná,“ uvedl v pondělí předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Kvůli problémům s odbavováním kufrů musel na letišti skončit Tomáš Svoboda, dosavadní šéf dceřiné firmy Letiště Praha nazvané Czech Airlines Handling. Tato společnost má na starosti mimo jiné právě odbavování zavazadel.

Upřesnili jsme informaci, že problém s nedostatkem zaměstnanců se týká společnosti Czech Airlines Handling.

Doporučované