Článek
Americký řetězec Starbucks, který má i v Česku přes padesát kaváren, sní o vietnamském trhu. V zemi, kde žije téměř 100 milionů lidí, otevřel ale teprve svou 92. pobočku a na dotaz BBC, zda v této zemi vydělává, či naopak prodělává, neodpovídá. Přesto je ale podle britské stanice odhodlaný na místním specifickém trhu zůstat. Například v Thajsku má provozoven sedm a v Indonésii dvě. Pro srovnání v Německu je poboček v provozu přes 150, ve Spojených státech přes 16 tisíc.
Firmě se totiž zřejmě nedaří trefit do chuti a stylu místních. Lidé zvyklí na levnou černou kávu od prodavačů na ulici nevidí v pití horkého nápoje v příjemné atmosféře žádný luxus jako lidé v Evropě či Severní Americe. Zároveň zde není zájem o jemnou kávu s řadou sladkých příchutí a vůní. Jinde oblíbené cappuccino je podle oslovené herní designérky slabé a málo aromatické. Sama dodává, že kávy přitom denně vypije alespoň tři šálky.
„Přítomnost Starbucksu zůstává omezená kvůli tomu, že spotřebitelé dávají přednost místním kávovým příchutím,“ řekl BBC Nathanael Lim, analytik společnosti Euromonitor International. Řetězec totiž ve všech svých prodejnách nabízí kávu Arabica, která je jinde oblíbená pro svou jemnou chuť. Naopak Vietnam jako druhý největší exportér kávy na světě vyváží statisíce tun silnější a lehce nahořklé Robusty.
Specifický trh ale netrápí pouze Starbucks. Po patnácti letech zde má otevřeno jen 15 poboček konkurenční americký řetězec The Coffee Bean & Tea Leaf. A neúspěch zažil i čínský Mellower Coffee, který se po čtyřech letech rozhodl ze země odejít.
A Vietnamcům na cappuccinu s mandlovým mlékem a příchutí slaného karamelu vadí také cena. Káva zde vyjde na zhruba sto korun, tedy podobně jako v Česku. Místní průměrná mzda však činí zhruba 7500 Kč.