Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tenistka Barbora Krejčíková, která v sobotu vyhrála ve dvouhře v anglickém Wimbledonu nejstarší tenisový turnaj, pomohla s Kateřinou Siniakovou, jež vyhrála čtyřhru, českému byznysu. Už o víkendu se z jejího úspěchu radovaly sázkové kanceláře, které zaznamenaly zvýšený zájem o tipování. A to i přesto, že wimbledonské šampionce nejprve čeští sázkaři moc nevěřili.
„Na Wimbledonu excelovaly dvě české hráčky – Barbora Krejčíková a Kateřina Siniaková, což se projevilo příznivě na nárůstu zájmu o sázení. Naši sázející Krejčíkové nejdříve příliš nevěřili. V semifinále proti Rybakinové byl nabízen počáteční kurz přes 5:1 na její vítězství a po prohře v prvním setu se kurz vyšplhal až na 15:1. Když Krejčíková zápas otočila a vyhrála, projevil se v Češích patriotismus a ve finále proti Italce Paoliniové pro ně byla již mírnou favoritkou a 75 procent veškerých sázek bylo vsazeno na její vítězství,“ říká Aleš Lehovec, manažer kurzových specialistů společnosti Sazkabet. Čerstvě skončené fotbalové Euro však podle něj přineslo zájem o sázení ještě asi čtyřikrát vyšší.
Z většího zájmu sázejících se radovala i sázková společnost Chance. Ta zaznamenala stejný, tedy zhruba 30procentní vzrůst zájmu o její byznys, jako loni u wimbledonské šampionky Markéty Vondroušové, a to navzdory již popsanému trendu, že tipaři jejímu vítězství zpočátku spíš nevěřili.
„Účast a úspěchy českých sportovních hvězd mají na sázení vliv vždy. Obvykle přivedou k sázení i klienty, kteří nesází pravidelně, nebo je to dokonce jejich první sázka. U Barbory Krejčíkové je zajímavé to, že i když kurzově byla Barbora jen velmi mírnou favoritkou (kurz 1,75), tak na ni směřovalo přes 80 procent objemu sázek na finálové utkání,“ říká Markéta Světlíková, mluvčí sázkové kanceláře Chance, která patří pod skupinu Tipsport.cz.
I podle zkušeností této sázkové kanceláře je však tenis v porovnání s dalšími sporty méně aktivizující činností. „Mistrovství světa v ledním hokeji má ve srovnání s celkovým náběrem na Wimbledon asi třikrát větší objem sázek. Mistrovství Evropy ve fotbale je čtyřikrát větší,“ konstatuje Světlíková.
A co z toho měl stát? Sázkové kanceláře samozřejmě platí daně a v případě vyšších výher je pak odvádějí i výherci.
Češi se víc potí na kurtech, ukazují prodeje
Že měl konkrétně Wimbledon vliv i na jiný byznys, než je sázení, hlásila již v předstihu také společnost Alza. „Za první půlrok letošního roku jsme zaznamenali více než 80procentní nárůst zájmu zákazníků o tenisové vybavení. Největší poptávka je po tenisových míčích a raketách. Dále jsou velmi oblíbené omotávky, tenisové tašky a potítka,“ říká Eliška Čeřovská, manažerka vnějších vztahů Alzy.
Největší zájem je podle ní například o značky Head, Wilson, Dunlop, Babolat či Tecnifibre. Stejné značky mají v oblibě i lidé porovnávající si ceny na srovnávači Zboží.cz (portál patří do technologické skupiny Seznam stejně jako Seznam Zprávy). Nejčastěji si přitom prohlížejí rakety za cenu 3000 korun a vyšší, zájem však projevují i o ty nejlevnější za 500 korun pro děti či 800 korun pro dospělé.
Aktuální úspěch Krejčíkové se však podle Čeřovské z Alzy do prodejů oblečení či tenisového vybavení promítne naplno zřejmě až následující dny.
Okamžitá reakce na úspěch českých sportovců je totiž podle Jana Skovajsy, zakladatele a šéfa digitální agentury myTimi, v oblasti nákupu zboží opožděná. „Wimbledon a podobně aktivity mají obrovský dopad na byznys. Obvykle den po akci se výrazně sníží návštěvnost webu i množství poptávek, a to z důvodu oslav spojených s vítězstvím. Lidé, kteří rozhodují o nákupech, se aktivují obvykle až o několik dní později. Není to samozřejmě 100 procent všech kupujících, ale řekněme 20 až 30 procent. V případě hokeje to je i významně více,“ popisuje Skovajsa.
Podobně se na vliv sportu dívá i Jan Vašík, jednatel kreativní agentury Fairy Tailors. „Významné sportovní události mohou mít komplexní a významný dopad na různé aspekty ekonomiky a spotřebitelského chování, a to jak na lokální, tak na globální úrovni. Wimbledon, jako jeden z nejprestižnějších tenisových turnajů na světě, má vedle kurzového sázení bezesporu značný vliv na nákup elektroniky a sportovního zboží. S úspěchem českých hráčů, jako nyní v případě Barbory Krejčíkové, se tato poptávka pak ještě více zvyšuje,“ říká.
Konkrétně už vyšší zájem o zboží spojené se sportem a tenisem registruje společnost Shoptet, která pomáhá hlavně malým a středním podnikatelům v rozjezdu i provozu vlastního e-shopu a drží v Česku téměř dvoutřetinový podíl v tomto oboru podnikání.
Anketa
„Mimořádné výkony ve sportu fungují jako inspirační zdroj pro zákazníky. Tudíž asi nepřekvapí, že aktuální úspěchy v českém tenise se pozitivně projevily i na prodejích vybraného zboží, jako jsou tenisové rakety a sportovní oblečení a obuv. Celkově je tato sportovní kategorie v meziročním srovnání o 13 procent více žádaná,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Na své si přišlo ale i prodejci elektroniky. „Sportovní fanoušci mají letos vysloveně žně, protože od jara je program nabitý šampionáty. Nejprve šlo o hokejový, posléze fotbalový, přičemž souběžně s ním běžel Wimbledon a následovat bude olympiáda. Zvýšenou poptávku o televize je tak možné sledovat právě od začátku jara. Aktuálně jsou prodeje ve srovnání s loňskem o devět procent vyšší,“ popisuje aktuální vývoj Huba.
Že se obchody mohou těšit na vyšší objednávky fanoušků spojených s tenisem a později i olympijskými hrami naznačuje růst popularity samotných sportovců, kteří uspějí. Zatímco v posledním roce si informace o tenistce Krejčíkové vyhledávaly nízké tisíce fanoušků, za posledních pár dnů se tento zájem takřka zestonásobil.
„Za posledních 14 dní byly výrazy spojené s Barborou Krejčíkovou hledané na službě Seznam.cz Vyhledávání více než 200tisíckrát. Hledaly se výrazy jako například: cena pro Krejčíkovou, životopis Krejčíková či Wimbledon výsledky Krejčíková. Výrazy spojené s tenisem lidé zadávali celkem 134tisíckrát. Jedná se o výrazy jako například: tenisportal, livesport tenis nebo tenis online,“ říká k tomu Michal Sedláček, produktový manažer Seznam.cz (Seznam Zprávy jsou dcerou Seznamu).
U olympijských her, které začnou 26. července, se dá podle Tomáše Vacka, partnera reklamní agentury Contexto, očekávat nárůst zájmu o koupi zboží, jako jsou větší televize a sportovní oblečení, dokonce ještě větší než u individuálních sportů.