Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Online svět je plný velkých ryb, které polykají ty menší. Akvizice v takových případech přináší oběma stranám obchodu řadu výhod včetně efektivnějšího prodeje a většího množství zákazníků, jak popisuje pro Byznys SZ odborník na online obchod a generální ředitel PPC Profits Tomáš Čupr.
„V českém i mezinárodním internetovém prostředí vidíme trend slučování a vzniku velkých silných hráčů. To přináší pozitivní efekty nejen směrem k nižším nákladům, ale i k růstu tržeb. Nese to s sebou rozšíření produktové nabídky i cílové skupiny klientů,“ popisuje trend Čupr.
K těmto efektům došlo podle poslední tiskové zprávy skupiny Smarty Brands i poté, co Smarty převzala největší řetězec kamenných prodejen s hrami v zemi, skupinu JRC, na Slovensku působící pod jménem Brloh.
Společnost se před pandemií soustředila především na prodej her v kamenných obchodech. Tam podle šéfa skupiny Smarty Brands Petra Syrůčka potřeboval posílit zase Smarty.cz.
„Bez JRC by se Smarty.cz nikdy úspěšně nepřeneslo z online prostředí do fyzického retailu. Mohlo by i nadále úspěšně fungovat v online prostředí, ale prodejny v obchodních centrech nám otevřely další cestu k zákazníkovi,“ vysvětluje Syrůček pro Byznys SZ.
Kvůli uzavření kamenných obchodů v rámci covidových opatření JRC během pandemie finančně trpělo. Před pandemií v roce 2019 překročily její tržby 500 milionů korun, o dva roky později nebyly ani poloviční.
V tu dobu dostal tehdejší majitel Michal Šnobr nabídku od podnikatele Petra Syrůčka, aby JRC prodal jeho skupině – a majitel JRC souhlasil. Tři roky po uzavření obchodu to vypadá, že spojení nese své ovoce. Návštěvnost webů JRC se podle tiskové zprávy zvýšila o 40 procent. Obrat skupiny letos vzroste ze 4,9 z loňska na 5,5 miliardy korun. Akvizice prospěla také oběma značkám.
Syrůček totiž při koupi herního prodejce nechtěl, aby JRC zaniklo, naopak ji hodlal posílit. To potvrzuje i obchodní ředitel Smarty Brands Rudolf Konečný.
„Když jsme před třemi lety oznamovali převzetí sítě, říkali jsme, že JRC nezanikne. Chtěli jsme ho dál rozvíjet a začlenit do naší skupiny. A to jsme dodrželi. I díky akvizici JRC jsme mohli rozšířit množství nabízeného zboží a služeb, například jsme podle plánu uvedli na trh novou značku herních počítačů TIGO včetně možnosti konfigurace herních PC sestav na míru, abychom silný konzolový svět JRC rozšířili i o PC hráče. Vidíme, že jsme nešlápli vedle, její prodeje jen v posledním roce rostou trojciferným tempem,“ uvádí v tiskové zprávě.
Zmíněné herní počítače TIGO a další hardware jsou co do obratu nejúspěšnějšími produkty na nových prodejnách. V počtu prodaných kusů vedou merch a sběratelské kartičky. Ačkoliv nejde o primární zboží skupiny, merch spoluvytváří zážitek z návštěvy prodejny a právě pro zážitek si zákazníci do kamenných obchodů podle Čupra chodí.
„Obecně u nákupů platí, že zákazníci očekávají více než samotný produkt. Hledají inspiraci a zábavu. Důležitá je také unikátnost konceptu prodejny, správně stanovená cílová skupina, příjemné a inspirativní prostředí i technologie,“ vypočítává aspekty, které zákazníky dovedou do prodejen.
Síť těch ze skupiny Smarty Brands roste. Aktuálně jich mají zhruba 30, příští rok plánují otevřít pět dalších. Řadu z nich ve velkých obchodních centrech, protože podle Konečného zde mají šanci podchytit silnou část zákaznické skupiny, na kterou cílí.
„Nové prodejny ve spojení obou značek už necílí jen na pravověrné hráče, ale na širokou zákaznickou bázi. Chodí k nám rodiče, prarodiče, rodiny. Obchodní centrum je pak nejsnadnější způsob, jak zasáhnout všechny cílové zákaznické skupiny. Počítáme naše návštěvníky v milionech ročně,“ říká pro Byznys SZ Konečný.
Vše na jednom místě
Po koupi sítě herních obchodů investovala skupina Smarty stovky milionů do rozvoje kamenných prodejen, kam patří také síť prodejců zařízení od americké značky Apple. Další investice šly do inovace webových obchodů. Jejich společná návštěvnost vyrostla o 50 procent.
„Růstu tržeb nelze dosáhnout bez inovací a investic do marketingu. Pro budoucí úspěch bude důležité, jak se jim podaří využít to nejlepší z obou brandů i na tomto poli,“ komentuje přerod JRC Čupr. Skupina je evidentně i na tento krok připravená. Má v plánu všechny obchody sjednotit do společného konceptu, kde budou obě značky vystupovat bok po boku.
V prostředí online shopů dominují mezinárodní hráči, kteří často kupují českou konkurenci, jako k tomu došlo například u českého CZC, které vstoupí na obří tržiště polské společnosti Allegro. Trend však může být v případě Smarty.cz opačný.
„I když se trh konsoliduje, může to nahrát i středně velkým domácím značkám. Obecně trh začínají ovládat velká nadnárodní tržiště a levné čínské e-shopy, část klientů přesto bude chtít hledat silné domácí hráče, ze kterých se budou moci stát lovebrandy,“ vysvětluje Čupr.
Šéfové JRC a Smarty.cz se i proto snaží, aby se z jejich sítě nestalo obří tržiště nabízející zboží všeho druhu. Podle Konečného je specializací skupiny IT, elektronika, mobily a gaming. Toho se chtějí držet.
V obecném měřítku však podle Syrůčka platí, že online trh přebírají velké korporace a malí hráči zanikají. „V dlouhém horizontu nemají menší značky našeho odvětví velkou šanci na přežití. Nedávná historie toto potvrzuje příklady jako JRC, CZC a tak dále. Je tedy dost možné, že v jeden moment v budoucnu by obdobná situace nastala i vzhledem ke Smarty, které by bylo bez JRC o řád menší firmou,“ popisuje.
Skupina se snaží trendu předejít. Jejich cílem je stát se českou dvojkou na trhu. První místo v tuzemsku náleží Alze. Odborník na herní průmysl Petr Poláček si myslí, že má skupina Smarty Brands šanci časem zaútočit i na první příčku. „Podle mě vede cesta přes merch okolo her, čehož dobře využívá například Xzone Martina Schovance. Prodejem fyzických kopií her už si dneska nevyděláte,“ uzavírá pro Byznys SZ.