Článek
Spolupráce nápojových gigantů končí. Po deseti letech se Kofola ČeskoSlovensko a Rauch rozcházejí. V rozhovoru pro SZ Byznys, který celý publikujeme v následujících dnech, to potvrdil šéf Kofoly Daniel Buryš.
„Myslím, že obě dvě strany to hodnotí jako velice úspěšnou spolupráci. Teď jsme se ale dohodli, že každý půjdeme vlastní cestou,“ říká Buryš s tím, že se jedná o oboustranný konec spolupráce v přátelském duchu.
Propojení dvou rodinných firem
Kofola a Rauch spolu začaly spolupracovat v listopadu roku 2014. Tehdy výrobce nápojů z Krnova převzal distribuci rakouské firmy v Česku a na Slovensku. Šlo o spojení dvou rodinných firem které Jürgen Rauch, výkonný ředitel Rauchu, označil jako spojení na generace. „Úplně generace to sice nejsou, ale to se v našem oboru stává. Spíš bych řekl, že je to běžné. Některé značky po deseti letech nahrazujeme vlastními značkami,“ dodává Buryš, podle kterého chce i Rauch více posílit působení na českém trhu. „Nechci mluvit za ně, ale český a slovenský trh mají v segmentu strategických trhů, kde chtějí mít svůj tým a nejít přes distributora,“ dodává Buryš z Kofoly, která patří mezi nejhodnotnější firmy v českých rukou a umístila se také v žebříčku Česká elita.
Výrobci nealkoholických nápojů
Kofola
Mattoni 1873
ZON
Coca-Cola HBC Česko a Slovensko
Maspex Czech
Rauch vlastní značky, jako je Happy Day nebo Ice Tea. Kofola přichází se svými novinkami. „Vytvořili jsme vlastní značky, které budeme uvádět na trh. V oblasti džusů je to Curiosa a v oblasti ledových čajů jsme se spojili s Dilmahem, se kterým dlouhodobě spolupracujeme, a uvedeme řadu ledových čajů,“ říká Buryš s tím, že právě budování vlastních značek je silnou stránkou Kofoly.
Do restaurací ano, do obchodů ne
Pro Kofolu je klíčový segment gastronomie – tedy restaurace. Podle dat společnosti Dotykačka tam podíl nesycených nealkoholických nápojů tvoří zhruba deset procent.
„Otázka restaurací je pro nás nejdůležitější. Vratné sklo, vratné džusy, ledové čaje. Dále pak nejrychleji rostoucí segment nápojů, což jsou nápoje na cesty. Tedy plechovky a menší balení PET,“ říká Buryš.
Zatím ale Kofola Rauch nenahradí v tetrapackovém balení větších formátů v obchodech. „Tam také vstoupíme v nějakém výhledu, pokud ty značky budou úspěšné, rozvineme to i tam,“ dodává Buryš a vysvětluje, že to už je ale o investicích. „Řekl bych hlavně, že tato retailová balení jsou vysoce konkurenční a je tam relativně nízká maržovost produktů.“
Žebříček nejhodnotnějších firem Česka
Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.
Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.
Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.