Hlavní obsah

Spojené státy našly spojence v boji za stabilní energetickou síť: autobusy

Foto: SEALANDSKYPHOTO, Shutterstock.com

Nabíjení školních autobusů. Ilustrační foto.

Americká společnost Zum představila plán, podle kterého by měly tamní elektrické autobusy ráno vozit děti do školy a večer pomáhat vyrovnávat přenosovou soustavu. První vozy už vyrazily na cesty v Kalifornii.

Článek

Města si lámou hlavu, jak co nejlevněji udržovat vyrovnanou energetickou soustavu. Zatím totiž neexistuje jednoduchý způsob, jak akumulovat obří přebytky elektřiny, které vznikají, když se do solárních elektráren opře polední slunce či když ve tři ráno i poslední nespavci vypnou televizi, zatímco klasické plynové, jaderné či uhelné elektrárny dál běží. A naopak hrozí problémy, když v pět večer celé bloky najednou připojí své elektromobily do nabíječek a zapnou troubu i klimatizaci.

Balanc by měly přinést elektrické školní autobusy, které provozuje americká společnost Zum. Ty se svou obří baterií, až čtyřikrát větší, než mají elektromobily značky Tesla, mají ráno a odpoledne rozvážet děti do škol a domů. Nabíjet se budou v momentě, kdy je elektřiny dostatek, a naopak v krizových chvílích budou část elektřiny ze svých akumulátorů do sítě vracet. Mezi jejich další výhody patří dobře plánovatelná trasa, kdy nehrozí, že by vozy neplánovaně musely ujet stovky kilometrů navíc, na což by jim nemusela stačit baterie.

V rozhovoru pro CNBC svou vizi představila ředitelka firmy Ritu Narayanová s tím, že Oakland se stal první americkou školní oblastí, která využívá ze sta procent elektrické autobusy. Školáky tam nyní vozí 74 autobusů, do budoucna by však americké silnice měly brázdit tisíce takový vozů.

Ve Spojených státech je dle společnosti Statista necelých 940 tisíc autobusů, přičemž většina jezdí na naftu. Zhruba 450 000 z nich jsou dle Úřadu pro energetickou účinnost a obnovitelné zdroje školní. Elektrické autobusy od Zumu jsou dvakrát až třikrát dražší než tradiční, vydělat si na sebe mají nižšími náklady a právě díky poplatkům od státu za pomoc se zajišťováním stabilní sítě.

Myšlenka vozu jako pojízdné baterie, která umí elektřinu nejen přijímat a užívat, ale v případě potřeby také dodávat, není přitom nová. Bloomberg před časem popsal stejnou funkci například elektrického pick-upu Ford F-150 Lightning. Vůz je možné připojit do sítě třeba po blackoutu, způsobeném hurikánem, kdy baterie auta zajišťuje základní chod domácnosti.

Doporučované