Hlavní obsah

Špion na palubě Air Force One. Scénář jak z filmu režíruje Elon Musk

Foto: Profimedia.cz

Model návrhu Air Force One v barvách Donalda Trumpa. Kritiku Boeingu a boj o něj s Joem Bidenem shrnuje video na konci článku.

Nový americký prezident měl svého důvěrníka a šéfa týmu pro efektivitu vlády podle několika zdrojů pověřit, aby našel způsob, jak uspíšit dodání nového prezidentského letounu. I za cenu rozvolnění pravidel tajných služeb.

Článek

Air Force One je pro drtivou většinu lidí synonymem pro dvojici širokotrupých letadel Boeing 747-200B, která technici v Boeingu speciálně upravili, aby sloužila jako prezidentská kancelář v oblacích. Dokonce by nemusela ani přistát, coby vojenské stroje je lze tankovat i za letu.

Letadla už však operují od roku 1991, tedy přes 30 let, a byl to právě Donald Trump, kdo v roce 2018 ve svém prvním období rozhodl, že stroje nahradí za nové, větší. A ještě ušetří. Původně měla obě stát pět miliard dolarů, ale on vyjednal 3,9 miliardy dolarů a u toho se nezastavil.

V roce 2019 představil vlastní design pro nové modely Boeing 747-8i. Ty podle něj měly být delší a šetřit emise a další peníze na provozu. A také je chtěl přemalovat ze světle modré a bílé, kterou vybral už JFK, do svých, agresivnějších barev - červené, bílé a tmavě modré.

Jeho nástupce Joe Biden však v roce 2022 tento návrh  zrušil. Tmavší barvy by letadla přehřívaly a to by vyžadovalo úpravy jejich dílů kvůli chlazení, což by je naopak zase prodražilo. Výrobu v tu dobu zasáhla inflace a problémy dodavatelského řetězce, takže se i přes úsporu po návratu k původnímu designu celá akce prodražila o dvě miliardy dolarů a k tomu se prodloužila i lhůta dodání – původně měly stroje létat už loni.

Dnes by měl být první stroj ve vzduchu v roce 2027 a druhý pak v roce 2028, kdy Donaldu Trumpovi končí druhé funkční období. Boeing však brzdí i nedostatek zaměstnanců s bezpečnostní prověrkou na práci v utajované výrobě. Mluvčí společnosti to odmítli komentovat.

Do boje se pouští Elon Musk

Nový americký prezident však vnímá Air Force One jako symbol moci i prestiže. Fakt, že svůj mandát začíná ve 30 let starých letadlech, ještě po Georgi Bushovi starším, jej velice rozčílilo. Toto úterý proto třeba v rozhovoru na Fox News znovu Boeing ostře kritizoval. „Jsou vlastně v platební neschopnosti,“ řekl Trump a dodal, že to „staví celou věčnost. Nevím, co se děje.“

Při interview seděl vedle Donalda Trumpa jeho důvěrník, šéf týmu pro efektivitu jeho vlády, zkráceně DOGE, a také nejbohatší člověk planety Elon Musk. Toho měl podle listu The New York Times (NYT) s odkazem na pět nejmenovaných, avšak informovaných zdrojů Trump pověřit nalezením radikálního způsobu, jak přimět Boeing, aby stroje dodal co nejdříve.

Elon Musk údajně trvá na tom, že má Boeing dodat do konce roku alespoň jeden stroj, což se lidem zapojených do práce na Air Force One podle zdrojů NYT zdá nereálné. Letadla totiž patří k nejstřeženějším tajemstvím, mají být například schopná úhybných manévrů při raketovém útoku nebo ochránit prezidenta i posádku před jaderným výbuchem.

O takové vychytávky se budou nepochybně zajímat i tajné služby cizích států a agenti nebudou váhat kvůli jejich prolomení navléct montérky s logem Boeingu.

Dosud měl na výsadky „tajných“ v nejhlídanější vzdušné pevnosti monopol Hollywood, ale Američané nyní údajně zvažují, že by přísné bezpečnostní prověrky zaměstnanců kvůli uspíšení výroby zmírnili. Podle NYT se tento krok zvažuje u těch, kteří nepracují s těmi nejkritičtějšími částmi strojů.

Uvažuje se i o koupi a přebudování luxusního soukromého letounu, který by Donald Trump mohl v mezičase používat místo Air Force One. To však pokládá za nepraktické i Pentagon, protože by to mohlo kvůli bezpečnostním požadavkům trvat roky.

Problematické je i samotné zapojení Elona Muska do řešení projektu, protože jde o další v řadě z jeho střetů zájmů. S americkým letectvem má kontrakty v objemu více než 2,4 miliardy dolarů jen za poslední dva roky a také jedna z jeho firem, vesmírný podnik SpaceX, přímo konkuruje Boeingu.

Donald Trump chce letadla stále přebarvit

Americký prezident pak navíc britskému listu Daily Mail ve středu řekl, že Air Force One chce do své bílé, červené a tmavě modré přebarvit doslova, „nehledě na cokoliv.“ Otázkou tak zůstává, do jaké míry i tento jeho požadavek o změnu designu možná opět zamíchá kartami s termínem a cenou za dodání. Podle dřívějšího vyjádření českého politologa Kryštofa Kozáka z Univerzity Karlovy by k přebarvení dojít mohlo.

„Dobré vztahy firmy Boeing s Donaldem Trumpem mají mnohem vyšší hodnotu než pár desítek milionů za nějaké přebarvení. Firma Boeing má i svůj zbrojní segment, vojenskou část. A tato druhá část Boeingu je závislá na federálních kontraktech, které budou plně pod palcem nynější republikánské administrativy,“ uvedl amerikanista loni v listopadu pro SZ Byznys.

„To znamená, že pokud si Boeing bude nějakým způsobem moci udělat v uvozovkách dobré oko u Donalda Trumpa, tak se to velmi vyplatí, protože washingtonská politika teď zřejmě bude hodně spočívat v tom, kdo si dokáže udělat u Donalda Trumpa dobré oko a proč,“ dodal ve videoreportáži, kterou si můžete prohlédnout níže.

Jak chtěl Donald Trump přebarvit Air Force One a proč se nové stroje opozdily. Reportáž z listopadu 2024.Video: Jan Marek

Doporučované