Hlavní obsah

Spacáky, powerbanky i střelivo. Češi nakupují Ukrajincům, někteří i sobě

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Češi se významně zapojují do humanitárních sbírek pro Ukrajince a nakupují pro ně drogerii, potraviny a další potřebné zboží.

Češi se významně zapojují do pomoci ukrajinským uprchlíkům. Nakupují pro ně potraviny a drogerii a další potřebné zboží. Část obyvatel se také sama zásobuje.

Článek

Češi se ve velkém vrhli na pomoc Ukrajincům utíkajícím před válkou v jejich zemi. Pro různé charitativní organizace, nebo i sami za sebe jim nakupují věci základní potřeby a věci na spaní.

Jedním z těch, kdo nakupuje zboží pro lidi poškozené válkou napřímo, je například Josef Beneš z Duchcova. Ukrajincům pracujícím ve společnosti Stav-idea, kterou zakládal, a jejich přijíždějícím rodinám nakupuje základní potřeby – pleny, sunar pro děti, cukr a další potraviny. „Slouží to i nám. Přivezu potraviny, oni z toho uvaří jídlo a nají se i naše rodina,“ říká Beneš.

Zatím tak utratil zhruba 20 tisíc korun a říká, že raději pomáhá adresně než přes veřejné sbírky, protože má přesný přehled o tom, koho podporuje. Většina dělníků pracujících na stavbě podle něj dostala povolávací rozkaz, a tak je dostatek místa i na ubytování přijíždějících rodinných příslušníků.

K nákupu potravin, drogerie a speciálního dětského zboží ve zvýšené míře nyní podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy skutečně dochází, ve skladech nákupních řetězců ho je však dostatek. „Pokud někde dochází k větším nákupům, jsou to jednorázové nákupy na charitu a dary pro Ukrajinu, nikoliv předzásobení domácností. Stále totiž běží programy darování potravin pro sociální účely potravinovým bankám i průběžné dary pro Ukrajinu prostřednictvím Člověka v tísni,“ vysvětluje Prouza.

Billa například eviduje v souvislosti s humanitární pomocí na Ukrajinu zvýšený zájem o nákup zejména paštik, masových a zeleninových konzerv, luštěnin v plechovkách a dalších trvanlivých potravin. Kaufland registruje vedle trvanlivých potravin vyšší zájem o pleny a drogerii a online tržiště s potravinami Everli zaznamenává dva protichůdné jevy.

„Porovnáme-li období od vypuknutí invaze se stejným obdobím před vypuknutím invaze, vidíme nárůst prodejů v kategorii dětské výživy o 145 procent, v přísadách na vaření, což je například mouka, rýže, cukr a sůl zaznamenáváme nárůst o 63 procent. Naopak prodeje chlazených produktů klesly o 30 procent,“ popisuje za Everli Oliver Fecko.

Foto: Stav-idea

Potravinová pomoc pro Ukrajince v Duchcově.

Velká onlinová tržiště prodávající široký sortiment zboží také evidují nárůst prodaného zboží související s poptávkou humanitárních organizací. „Za poslední týden vidíme skokové nárůsty u všech těchto kategorií, které se vybírají ve sbírkách. Mezi tři nejvíce rostoucí patří kanystry, elektrocentrály a vysílačky. Prodeje spacáků vzrostly o téměř 900 procent a matrace a karimatky o 600 procent. Zákazníci také ve velkém pořizují dětské pleny, jejichž prodej vzrostl dvojnásobně. Velmi často k těmto objednávkám přihazují také dětská mléka,“ říká mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Podle ní je velkou vlnu solidarity s Ukrajinou vidět nejen v Česku, ale ve všech zemích, kde společnost působí. „Co se týče zaměření zákazníků, je z prodejů vidět, že mnohem více motivací k nákupům je vyvoláno solidaritou s utečenci z Ukrajiny. Co s nákupy udělá útok na jadernou elektrárnu, to uvidíme až s odstupem,“ dodává mluvčí.

Alza zase eviduje největší zájem o powerbanky, jejichž prodeje za posledních 14 dní vzrostly více než sedminásobně. Na druhém místě se umístily datové kabely, ale ty se kupují ve velkém dlouhodobě, a na třetím skončily jednorázové baterie.

„Velmi vysoké prodeje vidíme také u trvanlivých a snadno připravitelných potravin (sušená masa typu „jerky“, hotové omáčky s masem jako rajská, boloňská, svíčková nebo zbojnické kuře, ale i sladká hotová jídla jako rýžový nákyp se švestkami nebo žemlovka s jablky), které v posledních dvou týdnech rostou v řádech stovek procent, ale týká se to také kojeneckého mléka nebo proteinových tyčinek. Výrazné růsty prodejů vidíme i u campingového a outdoorového vybavení, jako jsou čelovky a baterky, spací pytle a karimatky, kartuše a plynové vařiče, podpalovače, svítilny nebo křesadla,“ říká mluvčí české e-shopové jedničky Daniela Chovancová.

Největší dynamiku růstu pak podle ní Alza eviduje kromě charitativních projektů v kategorii myslivost u nočního vidění a termovizí, a to o tisíce procent. Obrovské nárůsty jsou u jodových tablet, spacích pytlů a karimatek, ale i u kanystrů, energetických tyčinek a lékárniček. Ve stovkách procent pak rostou prodeje přenosných rádií, vysílaček, nabíjecích stanic, plynových topidel i elektrických radiátorů a ohřívačů nebo konvektorů.

Obchody zaměřené na elektroniku evidují zvýšené nákupy ze strany firem, které nakupují zboží jako pomoc uprchlíkům nebo přímo jako dary pro Ukrajinu. „Nejvíce stoupl v porovnání s předchozím obdobím prodej baterií, a to o 126 %, velmi podobný nárůst je u powerbank a svítilen – zejména čelovek. Velké nárůsty zaznamenáváme také u elektrických vařičů a vysílaček a topidel,“ říká Lenka Mastešová, mluvčí Datartu. V CZC se zase o stovky procent zvedla poptávka po powerbankách a dronech, zcela se vyprodaly kvalitní vysílačky a zvýšenou poptávku eviduje prodejce i po solárních panelech.

„V těchto dnech patří mezi nejčastěji objednávané produkty zejména vouchery na pomoc Ukrajině, jód v různých formách a také dětská výživa (kojenecká či batolecí mléka). U dětské výživy bohužel nedokážeme určit, zda se maminky zásobují nebo zda kupují výživu pro někoho dalšího,“ uvádí mluvčí online lékárny Pilulka Kateřina Schotliová

Nábytkářský řetězec IKEA zase zaznamenal zvýšený zájem o vybavení pro spaní – největší nárůst prodejů eviduje u přikrývek (o téměř 90 %), dále u postelí a matrací (zhruba o 40 %) a dále u ložního prádla.

Doma máme 50 kg mouky, 15 kg rýže, 10 kg cukru, 20 kg těstovin, 100 litrů nafty a hotovost ve výši 200 tisíc Kč.
Pavel S., Středočeský kraj

Na dračku jdou také věci na obranu: „Zájem o střelivo a zbraně se určitě výrazně zvýšil. Nejběžnější puškové ráže jsme vyprodali už první den. Beznadějně vyprodané jsou ale i balistické vesty, velká poptávka je také po speciálním zdravotnickém vybavení jako jsou škrtidla a vyšší zájem je o vojenské boty nebo oblečení, případně jídlo a spacáky,“ říká Petr Steiner z e-shopu Armed.cz. Zájem zaznamenává i portál Vojenské vybavení, a to hlavně o střelivo, které nyní nestačí uspokojit poptávku všech zákazníků.

Podle společnosti Shopsys, která patří mezi přední hráče ve vývoji velkých e-shopů, je však zajímavé, že onlinové prodeje od invaze v porovnání s průměrnými tržbami výrazně nevzrostly.

„Po 24. únoru, tedy vstupu ruských vojsk na Ukrajinu, návštěvnost klesla zhruba o pětinu a tržby o desetinu, po pár dnech naopak tržby proti průměru stouply o 10 až 15 procent a návštěvnost se vrátila na původní úroveň. Vysvětlujeme si to tím, že první dny byli lidé tak v šoku, že sledovali dění na Ukrajině a neměli zájem se věnovat nakupování a pokud, tak nakupovali ve větším množství. Pak se zapojili do různých sbírek a opět nakupovali větší objemy zboží při stejné návštěvnosti,“ říká Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys.

Ačkoliv většina lidí začala nakupovat ve zvýšené míře vybrané druhy zboží pro uprchlíky z Ukrajiny, část Čechů se začal na horší časy připravovat sama. „Doma máme 50 kg mouky, 15 kg rýže, 10 kg cukru, 20 kg těstovin, 100 litrů nafty a hotovost ve výši 200 tisíc Kč,“ říká například Pavel S. ze Středočeského kraje. „Nakoupil jsme pro rodinu powerbanky, baterky, baterie a mám připravená evakuační zavazadla,“ doplňuje Jan S. z Prahy.

Pohyb na nákupním rádci a srovnávači cen Zboží.cz pak ukazuje, že vedle kojenecké a dětské výživy, paliva, kanystrů a jodových tablet, Češi výrazně zvýšili zájem také o jiné položky zboží. „Lidé na českých e-shopech začali od 23. 2. 2022 hodně poptávat ukrajinské vlajky a odznaky. Později pak vzrostla i poptávka po sběratelských mincích a investičních kovech, zejména pak po zlatých slitcích,“ říká Petr Pavelek, manažer týmu Zboží.cz a Sklik.

Foto: Seznam - Vyhledávání, Seznam Zprávy

Jaká slova lidé nejvíce vyhledávali na Seznam.cz od invaze Rusů na Ukrajinu.

A jaká slova a věty vyhledávali lidé od invaze Rusů na Ukrajinu nejvíce? „Absolutně nejhledanější dotazy jsou ‚Putinova dcera‘ a ‚Romové ukradli tank‘. Jedná se o informace, které tolik neděsí a zároveň vzbuzují zvědavost. Často také Češi hledají to, co se napřímo dotýká běžného fungování: mapy – Ukrajiny, Evropy, NATO, SSSR, Pobaltí, ceny benzínu a nafty – kvůli jejich raketovému zvyšování – a mimořádně často se hledá Tank Ono, protože má údajně nejnižší ceny. Časté jsou také dotazy na polské ceny, které jsou nižší díky nižšímu DPH a na kurzy měn – hlavně eura,“ říká Tereza Fukátková, datová analytička Seznam.cz.

Co se týče jódových tablet, nejvyšší hledanost zaznamenali datoví analytici 1. března. Kryty a bunkry si lidé nejčastěji vyhledávali 28. února. „Lidé hledají více kryty, a to v podobě výrazu ‚protiatomové kryty ČR‘. Dotazy ‚bunkr na prodej‘ registrujeme také, ale v kontextu ostatních dotazů to nejsou závratné četnosti,“ doplňuje podrobnosti Fukátková

Pozitivní zprávou podle ní je to, že dotazy směřující na pomoc pomocí slov Ukrajina a Člověk v tísni sice měly dva vrcholy hledanosti, a to poslední únorový den a první březnový, ale hledané jsou ve vysoké míře i nadále.

Pozn.: Společnost Seznam.cz je vydavatelem Seznam Zpráv.

Doporučované