Hlavní obsah

Smutný pád Zetoru. Ze strojírenského gigantu bude montovna

Foto: Zetor

Výroba traktorů v brněnském Zetoru.

Výroba traktorů se přesouvá do Indie, nová řada strojů se bude v Brně montovat z nakoupených dílů. Podnik stále hledá strategického partnera.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Brněnská společnost Zetor Tractors už zahájila propouštění, které vedení firmy ohlásilo minulý měsíc. Podnik, který v dobách největší slávy zaměstnával kolem 10 tisíc lidí, má do konce července opustit 160 ze současných 300 zaměstnanců.

„Osmnáct lidí už odešlo, v pondělí se má projednávat propuštění dalších 58 pracovníků,“ říká šéf podnikových odborů Alois Kazelle. „Jestli to bude všech 160 zaměstnanců, se teprve uvidí. Zatím to tak vypadá,“ dodává.

Dosud poslední v dlouhé řadě propouštění má pomoci firmu Zetor Tractors zkonsolidovat a vyvést ze ztrát, jejichž součet za posledních šest let přesáhl půl miliardy korun. Ziskový byl Zetor v roce 2021, kdy vydělal přes 200 milionů. V loňském roce vykázal podnik podle ředitele Róberta Harmana ztrátu 272 milionů.

Už dávno také přišel o dominantní pozici na domácím trhu. V roce 2002, kdy podnik zprivatizovala slovenská skupina HTC Investments, bylo z celkového počtu 1055 traktorů prodaných v Česku 213 strojů z Brna, tedy více než pětina. Loni už to byla pouhá dvě procenta.

„Zisk očekáváme po dokončení transformace Zetor Tractors, tedy v roce 2025. Vzhledem k současné situaci v oboru a poklesu na trhu se zemědělskou technikou zároveň neočekáváme zvýšení prodeje v roce 2024,“ napsal Harman SZ Byznys.

Montovna v nájmu

Transformace tradičního strojírenského podniku spočívá ve dvou krocích. V Brně se už od ledna 2025 nebudou vyrábět motory ani převodovky. Místo toho se mají v tamním areálu sestavovat traktory nové řady 6, kterou firma představila na dubnovém veletrhu Techagro.

Čtyřválcový motor s výkonem až 171 koní dodá do nových traktorů německá společnost Deutz, převodovku taktéž německá firma ZF. „Rámy na současné modely se svařují v Maďarsku, ale jak to bude u nových modelů, nevím. Říká se, že by se kabiny měly zase vyrábět tady, ale nemáme už svařovací stolice, na kterých se to provádí,“ uvažuje Kazelle.

Brněnský výrobní areál navíc už Zetoru nepatří. Pozemky postupně rozprodával, na části z nich si Česká televize v roce 2016 postavila nové regionální studio. Zbytek areálu spolu s budovami pak loni získala developerská společnost CTP, která je Zetoru pronajímá.

„Zetor svoje nemovitosti CTP prodal a zároveň podepsal s CTP dlouhodobý 25letý kontrakt na pronájem za velmi výhodných podmínek. Tímto se společnost mimo jiné úplně zbavila bankovních a jiných úvěrů,“ řekl k tomu tehdy České televizi výkonný ředitel Róbert Harman.

Kromě nového modelu, který se má v Brně sestavovat pro evropské a severoamerické trhy s přísnějšími emisními normami, se všechny ostatní modely určené hlavně pro Asii a Afriku mají vyrábět v Indii.

Konec drahého vývoje

Důvodem přesunu výroby do Indie jsou právě stále přísnější emisní normy v Evropské unii a dalších vyspělých trzích. Kvůli nim se firma rozhodla opustit vlastní vývoj a komponenty nakupovat. „Vzhledem k neustálým předpisům EU a změnám emisních norem je pro výrobce naší velikosti ekonomicky nerentabilní neustále vyvíjet motory,“ tvrdí Harman.

Nakupování motorů a převodovek je podle něj levnější než vlastní vývoj, testování a výroba, a Zetor navíc ušetří i na variabilních nákladech – tedy na těch, které rostou s objemem výroby, může jít třeba o kontrolu kvality nebo mzdové náklady. „Například u modelu Major, kde kupujeme motor, převodovku a kabinu, jsou tyto náklady 35 tisíc korun. V případě modelu Forterra, u kterého jsme si tyto komponenty vyrobili sami, jsou variabilní náklady 210 tisíc,“ vypočítává Harman.

Sestavování traktorů z komponent od externích dodavatelů je také méně náročné na výrobní prostory. Příští rok by tak měla zaniknout největší výrobní hala Zetoru, historická ozubárna, v níž se obráběla ozubená kola do převodovek.

„Má být vyklizená údajně do konce letošního roku a po Novém roce má jít k zemi. Developer tam pak asi postaví něco jiného,“ říká odborář Kazelle.

Zetor v Indii

Výrobu levnějších modelů zahájil loni Zetor v Indii ve společném podniku s tamní firmou VST Tillers Tractor. První sérii pětadvaceti strojů vyrobili v Indii podle Harmana loni v říjnu a letos v květnu společný podnik představil novou řadu tří modelů s výkonem od 41 do 50 koní.

„Všestrannost traktorů je klíčovým prvkem, zejména na rozmanitých indických farmách, které čelí různorodým zemědělským potřebám od přípravy půdy až po sklizeň,“ uvedl Zetor Tractors na svých stránkách.

Po dokončení transformace plánuje Zetor podle dřívějších vyjádření třikrát více traktorů než loni, většina z nich má být přitom vyrobená v Indii. Na tamním trhu by chtěl Zetor v příštím roce vyrobit přes 3,5 tisíce strojů, dalších 500 by odsud mělo směřovat do Afriky.

V Brně by mělo zbývajících zhruba 120 zaměstnanců sestavit přes 1,3 tisíce traktorů. Alois Kazelle, který ve firmě působí od roku 1968, ale neskrývá skepsi. „Byl by to malý zázrak. Nebo spíš velký,“ říká.

Hledá se partner

Strategickou chybou podle Kazelleho bylo, že podnik v 90. letech nezískal silného investora podobně jako například mladoboleslavská Škoda. „V Evropě není tak malý výrobce traktorů, který by fungoval samostatně,“ říká šéf odborů.

O Zetor měl v polovině 90. let zájem americký John Deere, s českou vládou se však na privatizaci nedohodl. Další zájemce pak odmítl slovenský vlastník. „Většina zájemců se vyslovila pro zrušení značky Zetor, což je pro akcionáře společnosti Zetor nepřijatelné,“ uvádí Harman.

Po strategickém partnerovi se nicméně brněnský podnik stále poohlíží. „Jednání stále probíhají. Více se k tomu nemůžeme vyjádřit,“ uzavírá ředitel Zetoru.

Související témata:
HTC Investments

Doporučované