Hlavní obsah

Slovenský GymBeam si jde pro miliardy od investorů. Chce expandovat na západě

Foto: Seznam Zprávy

Dalibor Cicman, zakladatel GymBeam.

Fitness e-shop GymBeam chce výměnou za podíl ve firmě získat od investorů miliardy korun. Chce je použít na expanzi v západní Evropě.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před jedenácti lety začínal zakladatel e-shopu GymBeam Dalibor Cicman s pěti zaměstnanci. Nyní je GymBeam největší a nejrychleji rostoucí fitness e-shop ve střední Evropě, který si nyní jde pro peníze investorů v dalším investičním kole.

Chce získat padesát až sto milionů eur, což v korunách odpovídá částce 1,25 až 2,5 miliardy. Za to získají investoři ve firmě podíl. „Jedná se o minoritní podíl. Máme více oceňovacích modelů, ale i při velikosti investice do sto milionů eur se vždy bude jednat o minoritního investora,“ uvádí pro SZ Byznys Cicman.

Z toho vyplývá, že hodnota firmy je podle zmíněných oceňovacích modelů přes pět miliard korun. V podobných částkách se pohybují i odhady odborníků. „Za padesát milionů eur očekávám podíl deset až dvacet procent,“ uvádí Radim Dohnal, analytik Capitalinked.com. Celá firma by tak stála 250 až 500 milionů eur (zhruba 6,25 až 12,5 miliardy korun).

I další odhady se pohybují ve stamilionech eur. „GymBeam při předchozím investičním kole s Crowdberry dosáhl ocenění na úrovni 1,5násobku tržeb, což je skvělý výsledek a zopakovat ho by byl velký úspěch,“ říká expert na fúze a akvizice poradenské společnosti KPMG Adam Páleníček a dodává: „V roce 2020 byla ovšem společnost valuovaná mnohem agresivněji jako start-up.“ Očekává proto, že ocenění může být nižší.

V minulém roce dosáhla společnost GymBeam rekordního obratu ve výši 201 milionů eur (přes pět miliard korun). Hodnota firmy by při uvedeném 1,5násobku dosáhla výše až 301,5 milionu eur, což by v korunách představovalo částku přes 7,5 miliardy korun. Nejméně optimistický je Tomáš Adámek z Patria Corporate Finance, který hodnotu firmy odhaduje na 3,5 až pět miliard korun.

Získané peníze chce GymBeam použít na expanzi na západoevropských trzích. „Největší část je určena na rychlejší získání tržního podílu v západní Evropě,“ dodává Cicman s tím, že zaměřit se chce na Itálii, Německo, Rakousko a Švýcarsko.

Dál chce koupit výrobce sportovní výživy, tablet, gelů a dalších doplňků v Německu. Společnost jedná podle informační platformy Mergermarket o převzetí s několika možnými firmami. Cílem je dohodnout jednu investici během prvního pololetí, uvedl pro Mergermarket Cicman. Půjde o firmy s tržbami ve výši desítek milionů eur. Investovat hodlá společnost rovněž do logistických skladů v Itálii a Německu.

Experti očekávají, že o investici do GymBeam bude značný zájem. „Očekávám, že bude velké množství zájemců. Je to velmi atraktivní příležitost. Může to zaujmout celou řadu velkých strategických hráčů,“ říká Páleníček s tím, že spíš bude tato příležitost lákat finanční investory. Tomu věří rovněž Adámek. „Může se jednat primárně o venture fondy, ale třeba i o family offices (rodinné fondy, pozn. red.) se zaměřením na investice v regionu střední a východní Evropy,“ odhaduje Adámek.

Vzhledem k podle jeho slov nedostatku kvalitních investičních příležitostí ve střední a východní Evropě mimo nemovitosti očekává i Dohnal, že investice do GymBeam „bude mít velmi dobrou odezvu“.

Společnost GymBeam rozjel Cicman v Košicích, kde stále sídlí, a postupně z ní vybudoval jeden z největších internetových obchodů na slovenském trhu. Dnes působí v celkem šestnácti zemích včetně Česka, které se řadí mezi jeden z jeho nejsilnějších trhů. Fitness e-shop nabízí zákazníkům výživové doplňky, vitamíny, sportovní vybavení nebo například vlastní značky oblečení. V nabídce má jedenáct tisíc položek. Cicmanově firmě se přitom vyplácí sázka na vlastní značky.

V minulém roce dosáhla společnost obratu 201 milionů eur, což představuje meziroční růst o 29 procent. „V roce 2025 předpokládáme tržby 260 milionů eur,“ doplňuje Cicman s tím, že táhnout budou tržby nahoru trhy německy mluvícího regionu a Itálie.

Cílem je vstup na velkou evropskou burzu

Odborníci se shodují, že růst společnosti je mimořádný. „Obecně e-shopy nyní ještě stále nezažívají nejlepší období, na druhou stranu GymBeam díky svému lovebrandu přesahuje hranice běžného e-shopu,“ líčí Adámek. Segment fitness e-shopů navíc těží ze zvýšeného zájmu o zdravý životní styl v posledních letech. V podobné oblasti jako GymBeam působí i brněnský e-shop Aktin, který prodává zdravou výživu pod značkou Vilgain. A v Olomouci vyrábí sportovní výživu a potravinové doplňky společnost Nutrend D.S.

Se společností chce Cicman vstoupit na jednu z hlavních burz v Evropě. „Očekáváme, že by se to mohlo stát po roce 2028, kdy budeme dosahovat optimální velikosti na tuto transakci,“ doplňuje Cicman.

V současnosti jsou vlastníky firmy slovenská investiční platforma Crowdberry s podílem 16,75 procenta a zbytek dál drží Cicman. Právě Crowdberry v minulém roce podíl navýšilo, když vykoupilo minoritního společníka –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ státní Slovak Investment Holding, který měl 4,57 procenta ve fitness e-shopu. Crowdberry využilo opce na nákup podílu od holdingu, který za něj vyinkasoval 3,6 milionu eur.

Doporučované