Hlavní obsah

Slovenské továrny na obuv končí, propouštějí i dodavatelé automobilek

Foto: Seznam Zprávy

Výrobci obuvi snižují náklady a stěhují se za levnější pracovní silou. Ilustrační foto.

V uplynulém týdnu ohlásili propouštění tři velcí výrobci obuvi, o práci přijde více než tisíc zaměstnanců. Propouštět budou i někteří dodavatelé slovenských automobilek.

Článek

Jako první ohlásil propouštění dánský obuvnický koncern Ecco, který ve svém závodě ve městě Martin na severozápadě Slovenska vyrábí sportovní i společenskou obuv. Vedení tamního podniku minulé pondělí oznámilo zaměstnancům, že po téměř 30 letech ze Slovenska odchází.

„S ohledem na celosvětový obchodní a ekonomický vývoj se společnost ECCO rozhodla přistoupit ke změně počtu svých výrobních závodů tak, aby odpovídaly potřebám trhu. V důsledku toho dojde během léta k ukončení výroby v závodě v Martině,“ uvedlo vedení firmy podle slovenské stanice TA3. O práci v Martině tak do léta přijde zhruba 650 lidí.

Dalším výrobcem obuvi, který ohlásil propouštění, je německá společnost Lowa. Firma, která ve čtyřech závodech na Slovensku vyrábí především sportovní boty, lyžařskou výstroj či kolečkové brusle, minulý týden oznámila, že do konce léta uzavře svůj provoz v Handlové.

„Společnost Lowa, součást skupiny Tecnica Group, přehodnocuje svou průmyslovou strukturu s cílem zvýšit efektivitu výroby a posílit synergii mezi jednotlivými společnostmi v rámci skupiny. V tomto kontextu závod v Handlové ukončí svou činnost k 31. srpnu 2025,“ cituje zpravodajský web pravda.sk prezidenta skupiny Tecnica Group Alberta Zanattu a ředitele výroby Lowa Branislava Bernáta.

Zatím není jasné, kolika zaměstnanců se toto rozhodnutí dotkne. Celkem Lowa na Slovensku zaměstnává kolem 1,7 tisíc lidí.

Výrobu na Slovensku ukončí také americký nadnárodní koncern Honeywell, který ve svém závodě ve městě Partizánske produkoval pracovní obuv a ochranné pomůcky. Rozhodnutí o postupném odchodu ze Slovenska v důsledku drahé pracovní síly padlo už před třemi lety, tento týden nicméně Honeywell oznámil, že v Partizánském definitivně skončí letos na podzim. O práci přijde 137 zaměstnanců.

Propouští i slovenský automotive

Vedle obuvnických firem se bude propouštět i ve slovenském automobilovém průmyslu. Koncern Volkswagen, který na Slovensku vyrábí vozy několika značek včetně ŠkodyPorsche, propustí ve své bratislavské továrně až sedm set agenturních zaměstnanců.

„Od pondělí jsme v jednom ze tří segmentů přešli z třísměnného na dvousměnný provoz. Důvodem je úprava výrobního plánu na základě požadavků jednotlivých značek, ke které došlo ještě před rozhodnutím USA o zavedení cel,“ řekla v pondělí mluvčí společnosti Volkswagen Slovensko Lucia Kovarovič Makayová TV stanici Markíza.

Více než 400 lidí propustí také topolčanský výrobce světelných systémů ZKW. Dalších zhruba 330 lidí přijde o práci ve slovenském podniku německé firmy Schaeffler, která automobilkám dodává kuličková ložiska. „Od začátku roku máme nahlášených 20 hromadných propouštění. Ohrožených je celkem pět tisíc zaměstnanců,“ řekla TV Markíza mluvčí slovenského úřadu práce Iveta Dorčáková.

Zatímco podle opozice je vlna propouštění selháním vládní koalice vedené stranou Smer Roberta Fica, ministr práce Erik Tomáš uvedl, že Slovensko má v současnosti historicky nejnižší nezaměstnanost a 100 tisíc volných pracovních míst. Každá z firem má podle něj pro propouštění jiné důvody a žádná vládní opatření za to nemohou.

Doporučované