Hlavní obsah

Sami v samoobsluze. Česká prodejna budoucnosti porazila Albert i Ikeu

Záznam předávání ceny Inovace roku 2022.Video: Seznam Zprávy

Futuristická prodejna Coop bez lidí vyhrála cenu inovace roku 2022. Konkuroval jí Obchod Albertu, kde nevzniká odpad, a bazar nábytku v podání největšího nábytkáře Ikea.

Článek

Obchodník roku 2022

V soutěži Mastercard Obchodník roku vybírají odborníci i veřejnost už 20 let nejlepší místa k nakupování. Loni a předloni zvítězila největší lékárenská síť v zemi Dr.Max, sedm let předtím pomyslný trůn opanoval švédský výrobce nábytku Ikea. Vedle hlavní ceny vybírá porota nejoblíbenějšího obchodníka také v různých kategoriích sortimentu. Veřejnost mohla od 17. října do 15. ledna 2023 hlasovat na www.obchodnik-roku.cz.

Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže.

První hybridní automatická prodejna s non-stop provozem v Česku se otevřela na jaře 2022 v jihočeských Strakonicích. Od té doby jich Skupina Coop představila už šest. Zavírací doba tady neexistuje, zákazník se obslouží, namarkuje i zaplatí za zboží zcela sám poté, co se do obchodu dostane pomocí aplikace, napojené na bankovní identitu. A může si tak užít nakupování uprostřed noci, kdy je sám v celé „sámošce“.

Síť družstevních prodejen s tímto novátorským konceptem, který je v Evropě unikátní, nejvíce zaujala odbornou porotu i návštěvníky konference Retail Summit a získala cenu za Inovaci roku v soutěži Mastercard obchodník roku 2022.

„Strakonice se spoustě lidí díky tomuto konceptu dostali na mapu. Když mají lidé popsat, co je ve městě, tak je to pivovar, náměstí a automatická prodejna,“ říká Lukáš Němčík, marketingový ředitel společnosti Coop.

Podobných konceptů je už ve světě několik, ale žádný není podle Němčíka stejný jako ten český. Coop musel hledat technologické řešení od píky a jak tvrdí, neměl moc kde se inspirovat.

„Loni vznikly první čtyři prodejny. Největší odměnou je pro nás velký ohlas zákazníků a reálné výsledky provozu,“ řekl Němčík s tím, že nejde jen o marketing. Nakupují podle něj lidé všech věkových kategorií i sociálních vrstev. Družstevní síť už nemůže být chápána jako dinosaurus, v posledních letech pravidelně přichází s inovacemi.

V pondělí otevřel Coop už šestou prodejnu futuristického střihu. „V příštích měsících budou následovat další, není to jen něco ukázkového, ale je to životaschopný projekt,“ dodal.

Podle něj je to zároveň do budoucna řešení, jak zachovat obchod na venkově a zaměstnanost. Prodejny fungují v hybridním režimu. Po klasické otevírací době, kdy obchody opustí zaměstnanci, přepnou do automatického módu.

„Na dnešním dynamickém trhu maloobchodu jsou inovace klíčové pro udržení konkurenceschopnosti a úspěchu. Společně s odbornou porotou jsme chtěli proto vyzdvihnout jejich důležitost pro úspěšné podnikání v rámci kategorie Inovace roku – Sázka na změnu,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko.

Dalšími finalisty byla společnost Ikea, která soutěžila s bazarem nábytku a řetězec supermarketů Albert, jehož inovace má podobu první prodejny s nulovým potravinovým odpadem.

Albert si dal za cíl výrazně snížit emise, které obchodníci vytvářejí hromaděním potravinových přebytků. Jeho prodejna v Praze v Nových Butovicích je unikátní tím, že nevytváří odpad, a má tak nálepku první „zero waste“ prodejny s potravinami mezi nadnárodními řetězci. K analýze poptávky využívá velká data, zpracovává přezrálé banány na chléb a prodlužuje život ovoci a zelenině suchou párou.

Řetězec Ikea soutěží s cirkulárním projektem svého bazaru nábytku. Od zákazníků zpětně vykupuje použitý nábytek „made in Ikea“ a na oplátku jim dává slevové vouchery. Loni službu digitalizoval a rozšířil mezi více lidí. V uplynulém finančním roce Ikea vykoupila 6057 výrobků od 3222 zákazníků. Řetězec má v plánu být do roku 2023 klimaticky neutrální.

Inovace roku je jednou z vedlejších kategorií soutěže Mastercard Obchodník roku. Vybrané projekty v sobě odráží snahu o technologický pokrok a zároveň udržitelnost. Letošním podtitulem soutěže je „Sázka na změnu“.

V roce 2021 v kategorii „Inovace roku – lidskost v obchodě“ zvítězil e-shop s erotickými pomůckami Růžový slon. V závěsu se umístila síť Coop a internetový prodejce parfémů Notino.

Absolutní vítěz celé soutěže bude vyhlášen dnes večer. V předešlém ročníku soutěže podruhé za sebou přední místo ovládla síť lékáren Dr.Max. Veřejnost s více než 57 tisíci hlasů zvolila diskontní řetězec Lidl.

+1

Doporučované