Článek
Známý výrobce terénních a závodních silničních motorek, rakouská společnost KTM, prodala v loňském roce na světových trzích zhruba 292 tisíc strojů, o 21 procent méně než v roce 2024.
Navzdory klesající poptávce v posledních letech však firma nesnížila výrobu. Ve skladech tak má v současnosti podle rakouského deníku Der Standard 265 tisíc neprodaných motorek.
Kvůli nízkým prodejům a rostoucím výrobním nákladům se KTM dostala do finančních potíží a v listopadu požádala o ochranu před věřiteli v rámci insolvenčního řízení a zastavila výrobu. Podle zprávy insolvenčního správce dluží celkem 2,25 miliardy eur, v přepočtu přes 56 miliard korun.
Šance na přežití
Věřitelé, z nichž většinu tvoří velké rakouské a německé banky, ve středu schválili restrukturalizační plán firmy. Ten podpořil i insolvenční správce Peter Vogl ze společnosti Alpenländischer Kreditorenverband.
„S předpokládanou mírou uspokojení pohledávek věřitelů při rozprodeji ve výši 14,9 procenta považoval správce plán restrukturalizace za ekonomicky přiměřený, protože k tomuto plánu neexistoval žádný reálný alternativní scénář,“ uvedl Vogl.
Plán předpokládá, že KTM splatí věřitelům 30 procent dlužné částky do dvou týdnů poté, co restrukturalizaci schválí soud. Jako zálohu má u insolvenčního správce do 23. května složit zálohu ve výši 750 milionů eur a teprve poté má plán definitivně schválit soud. K obnovení výroby by mělo dojít v polovině března.
Část požadované částky mají dodat stávající majitelé KTM, rakouská společnost Pierer Mobility a její indický partner Bajaj Auto. KTM zároveň vyjednává s potenciálními investory, kteří by měli zajistit zbytek požadované částky a pomoci nastartovat další provoz firmy.
Podle rakouského zpravodajského webu oe24.at by mohl do KTM vstoupit německý konkurent, společnost BMW Motorrad. Zdroje rakouského webu uvádějí, že by BMW značku zachovalo, výrobu by však přeneslo do Německa.
Prodeje běží dál
Prodejní síť značky KTM v Česku zatím problémy výrobce motorek výrazněji neovlivnily. „Na některé modely se musí čekat déle než obvykle, i když bychom chtěli, aby byly k dispozici dřív,“ řekl SZ Byznys Jakub Rybnikář, majitel frýdecko-místecké společnosti Torola Racing. „Jinak se motorky KTM prodávají normálně, žádný dopad na prodejce jsme nezaznamenali,“ dodal.
SZ Byznys požádal o vyjádření také bratislavskou společnost KTM Central East Europe, která je oficiálním zástupcem značky pro Česko a Slovensko. Ta zatím na dotazy ohledně dopadů na český trh neodpověděla.