Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na první pohled to vypadalo jako objevení zlatého dolu v podobě kynutého těsta obaleného v cukru a skořici. Tuzemská skupina Twistcafe Group se chlubila tím, jak ze svých stánků s trdelníky a dalšími produkty udělala velký byznys expandující do Evropy, Ameriky i Asie. Skupina prodávala franšízy typu Trdlokafe nebo Bubblify jako na běžícím páse a vypadalo to, že bude jen zrychlovat. To však už neplatí.
Ještě v prvních měsících letošního roku představitelé skupiny mluvili o otevírání nových poboček v USA, Brazílii či Mexiku. Aktuálně však firma místo expanze po Americe řeší uzavření jediné fungující prodejny, kterou na druhé straně Atlantiku má.
Twistcafe Group v současnosti šlape na plyn a hovoří o „strategické stabilizaci“. Zbavila se poloviny obchodníků nabízejících franšízy, ze zahraničních trhů se soustředí hlavně na Německo a franšízantům kvůli slabým výkonům přestane nabízet jednu ze svých značek Rio.
Krátké insolvenční řízení
- Se změnou strategie přichází holding Twistcafe Group v době, kdy má za sebou krátkou zkušenost s insolvenčním řízením v jedné ze svých klíčových firem.
- Insolvenční návrh podal v březnu jeden z dodavatelů prodejen. Podle Twistcafe Group však dodavatel jen zneužil insolvenční právo v běžném obchodním sporu.
- Konflikt s dodavatelem skupina rychle urovnala a insolvenční řízení skončilo.
„V roce 2023 jsme podepsali kolem 70 franšíz, loni to bylo 480 franšíz, takže nárůst byl dramatický. Samozřejmě takto růst dál bylo neudržitelné. Podle prvních tří měsíců letošního roku to vypadalo, že za letošek budeme na tisíci prodejnách. Tolik provozoven bychom však s našim týmem nezvládli postavit, takže jsme museli začít brzdit. Budeme tedy spíše dodávat prodejny, na které jsme již uzavřeli smlouvy, než dramaticky podepisovat nové,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys spolumajitel Twistcafe Group Radek Klein.
Místo tisícovky nových prodejen plánuje Twistcafe Group letos prodat přibližně 530 franšíz. I to však bude překonání loňského čísla. Šéf Twistcafe Group Klein však připouští, že aktuálně je pro něj prioritní dodání poboček franšízantům, kteří si sice pořídili licenci, avšak na provozovnu stále ještě čekají.
„Zadání je především soustředit se na klienty, které už máme uzavřené. Pokud třeba čekají delší dobu na pobočku, tak pracovat spíše s nimi a nabídnout jim jinou provozovnu, než tuto pobočku prodat dalšímu klientovi,“ popsal Klein.
Podle šéfa Twistcafe Group si zájemci jejich franšízy pořizují s vědomím, že budou muset chvíli čekat. Klein připouští, že v některých případech si klienti pořídí franšízu, aniž by pro ně Twistcafe Group měla zajištěnou lokalitu. Přesto se podle spolumajitele skupiny počet lidí nespokojených s čekací dobou na otevření franšízy pohybuje pouze v jednotkách klientů.
„V takovém případě můžeme buď vrátit zpátky bez jakékoliv sankce desetiprocentní rezervační poplatek, nebo nabídnout jinou prodejnu. Drtivá většina klientů si vezme jinou franšízu,“ tvrdí Klein.
Co je franšízing
- Franšízing je způsob podnikání, při kterém jedna strana (franšízor) poskytuje za úplatu druhé straně (franšízantovi) právo používat svou značku, obchodní model a celkový způsob fungování. Franšízant si musí koupit vstupní licenci. Zpravidla pak franšízorovi odvádí i další poplatky.
- Výhodou franšízingu je, že podnikatel může hned na startu začít s osvědčenou značkou a dostává například marketingovou podporu.
- Držitelé franšíz však musejí kromě odvádění poplatků počítat také s tím, že musejí dodržovat pravidla franšízora. Současně závisejí na celkovém prospěchu a reputaci značky, s níž spolupracují.
- Mezi nejznámější světové franšízové značky patří například restaurace s rychlým občerstvením McDonald’s nebo Subway. Na bázi franšízingu fungují též realitní kanceláře Re/Max nebo Century 21.
Skupina za loňský rok prodala 483 franšíz. Z tohoto počtu bylo nakonec 125 rezervací zrušeno. Celkem 85 objednávek bylo zrušeno ještě před úhradou rezervačního poplatku. Deset klientů zrušilo rezervace kvůli zpoždění s dodávkou poboček ze strany holdingu.
Z loňských rezervací je ve zpoždění 23 poboček, tedy zhruba šest procent z celkového počtu nezrušených rezervací. Tato čísla prezentuje samotná firma.

Spolumajitel Twistcafe Group Radek Klein
V rámci Twistcafe Group je aktuálně v provozu 322 prodejen. Nejvíce z nich tvoří značka Trdlokafe, v zahraničí vystupující jako Twistcafe. Druhou nejpočetnější skupinou značek je Bubblify a Oxo prodávající bublinkové čaje. V letošním roce skupina do své sítě přidala ještě květinářství Kytky od Pepy.
Na internetových stránkách skupiny Twistcafe je přitom stále dohledatelný údaj, že se už na konci roku 2023 síť holdingu rozrostla na více než 330 provozoven. Redakce SZ Byznys proto zjišťovala, jak to jde dohromady s údaji skupiny, že za loňský rok předala klientům 248 poboček a letos 51 poboček. Dohromady by tak holding musel mít otevřeno přes šest stovek provozoven.
„Údaj na webu je součet otevřených a ‚rozestavěných‘ prodejen (tedy prodaných, a to včetně později zrušených rezervací). Ten údaj je platný ke spuštění webu v létě 2024, takže je ta formulace nepřesná. Součet otevřených a rozestavěných prodejen tehdy používala marketingová agentura. Na nových webech, které nyní spouštíme, a ve všech nejnovějších marketingových materiálech již uvádíme pouze otevřené pobočky. Jejich počet bude moci v čase kolísat, protože neperformující pobočky zavíráme,“ vysvětlil Klein. V poslední větě odkazoval na ty prodejny, které například neplní dohodnuté prodeje či zisky.
Kromě zavírání nevýdělečných poboček nyní skupina vyřadila z franšízové nabídky rovněž značku Rio. Koncept nabízející nápoje z plodů palmy euterpe brazilské, známé též pod názvem açaí, spustila skupina v loňském roce.
„Je to náš srdcový koncept,“ říkala ještě v březnu v rozhovoru pro SZ Byznys podnikatelka Andrea Fenn spoluvlastnící značku Rio s tím, že chystá další expanzi.
Šéf Twistcafe Group Klein však v aktuálním rozhovoru popsal situaci s konceptem Rio jinak.
„Výsledky Rio jsou mnohem horší, než jsme čekali. Takže jsme si všechny pobočky Rio vzali pod sebe a řídíme si je sami,“ uvedl šéf Twistcafe Group Radek Klein. Značka Rio podle něj potenciál určitě má, zatím ji však franšízantům nabízet nebudou.
Stejně tak Twistcafe Group překopala plány své zahraniční expanze.
„Přehodnotili jsme strategii, jakým způsobem prodejny v zahraničí otvírat. Trdlokafe v některých zemích zpomalilo růst, nebo se úplně zastavilo. Soustředí se vyloženě na místa, která fungují nejlépe,“ řekl Klein.

Prodejci trdelníků cílí hlavně na turisty. (Ilustrační foto)
Ještě před dvěma měsíci přitom spolumajitelé značek Bubblify a Rio Daniel Ryška a Andrea Fenn líčili zahraniční plány optimisticky, a to včetně Spojených států. Ryška například hovořil o přípravě prodejny v New Yorku na Manhattanu.
„Expanzi ve Spojených státech jsme kvůli horším výsledkům úplně zastavili, úplně jsme zastavili expanzi ve Španělsku a Rakousku. V USA pravděpodobně uzavřeme jedinou pobočku, kterou tam máme,“ řekl nyní s Klein s tím, že se omezení zahraniční expanze týká i značky Bubblify.
„Velmi dobře nám naopak funguje Německo a Polsko,“ dodal naopak Klein s tím, že právě na německý trh se nyní skupina plánuje soustředit.
Obecně podle šéfa Twistcafe Group Kleina platí, že se holding plánuje více orientovat na budování prodejen v místech, kde jednotlivé značky skutečně fungují. V případě trdelníků z Trdlokafe to jsou turistické lokality, v případě Bubblify obchodní centra.
Fungování franšíz v rámci Twistcafe Group
- Franšízy ze skupiny Twistcafe fungují ve dvou základních režimech. Samotný holding je rozlišuje na aktivní a pasivní franšízy.
- „Aktivní“ franšízanti se podílejí na řízení provozovny. Ani v jejich případě však neplatí, že by si pobočku budovali sami. Konkrétní provozovnu vždy rozjíždí samotná skupina Twistcafe. Dohodne místo a nájem, zařídí provozovnu, nabere personál. „Aktivní“ franšízanti nastupují do takové pobočky až po půl roce. V prvních šesti měsících se má ukázat, že pobočka funguje a je zisková. Pokud nevydělává, nabídne skupina franšízantovi přesun jinam.
- Pasivní model spočívá v tom, že i po zmíněném půl roce po startu pobočky se o její provoz za poplatek dál stará tým z Twistcafe. Šéf skupiny Radek Klein to připodobňuje k nákupu investičního bytu, o jehož pronájem a údržbu se dál za poplatek stará specializovaná správcovská firma.
- Zájemce o franšízu na začátku složí rezervační poplatek ve výši 10 procent z celkové částky. Po zajištění lokality a zahájení výstavby provozovny složí dalších 50 procent. Po vytvoření pobočky doplatí zbytek.
- Držitel franšízy si od Twistcafe Group pořídí za miliony korun licenci a pobočku s vybavením. Společnosti dále odvádí pravidelné poplatky ve výši 5-8 procent svých tržeb.