Hlavní obsah

Škodovce se daří, zisk i marže roste. Ale trápí ji soud v Indii

Foto: Škoda Auto

Klaus Zellmer a Škoda Enyaq.

Škoda Auto hlásí úspěšný rok. Loni po celém světě dodala 926 600 aut a dosáhla na rekordní tržby 27,8 miliardy eur. Provozní zisk činí 2,3 miliardy eur. Marže se vyšplhala na 8,3 procenta.

Článek

V loňském roce se evropský automotive dostal do potíží – mladoboleslavská Škoda Auto však hlásí historické úspěchy. Tržby zvýšila o 4,7 procenta na historicky nejvyšší hodnotu 27,8 miliardy eur, provozní zisk vyrostl o 30 procent na 2,3 miliardy eur.

„Přirovnávám to ke sportu – když máte titul a rekord, také musíte dál posilovat a zůstat fit – i my musíme zůstat efektivní,“ řekl při setkání s novináři předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer s tím, že dobré výsledky automobilce pomohou s intenzivní transformací i s investicemi pro zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti.

Ziskovost? Cílíme na 10 procent na konci dekády

Škoda navíc vykázala rentabilitu tržeb ve výši 8,3 procenta „Když to porovnám se západním světem, jsme nejlepší. Je to skvělé číslo, ale stále je prostor pro zlepšování. Na konci dekády cílíme na 10 procent,“ říká Zellmer. Cíl je dle něj reálný i přesto, že kvůli přísnějším CO2 limitům a hrozbě pokut maržovost automobilce letos mírně poklesne.

Česká automobilka rostla v Evropě dokonce rychleji než celý trh a umístila se na čtvrtém místě mezi nejprodávanějšími značkami. Její tržní podíl v Evropě je téměř 6 procent a modelová řada Enyaq patří mezi tři nejžádanější evropské elektromobily – prodalo se celkem 79 500 vozů.

Foto: Škoda Auto

Celosvětové dodávky vozů Škoda Auto.

„Zaznamenali jsme historicky nejvyšší tržní podíly v Německu, Francii, Španělsku, Itálii a Spojeném království,“ dodává člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Sedmimístné SUV na elektriku

Za úspěchem značky dle Klause Zellmera stojí široké portfolio modelů, což automobilce pomůže i do budoucna. Loni Škoda Auto uvedla na trh podle svých slov rekordní počet nových a modernizovaných vozů. Vedle „omlazených“ modelů Scala, Kamiq a Octavia a nových modelových řad Superb a Kodiaq, které mají dokonalejší plug-in hybridní pohony, automobilka představila i elektrický model Elroq. Na ten aktuálně eviduje více než 35 tisíc objednávek. Kromě toho přijdou další elektrické modely – městský crossover Epiq a velké rodinné SUV.

„V roce 2024 jsme také výrazně pokročili v oblasti digitalizace: umělá inteligence pomáhá společnosti zvyšovat efektivitu a dál zlepšovat orientaci na zákazníka,“ říká Holger Peters, člen představenstva Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti.

Plány ve Vietnamu i Indii

Kromě toho automobilka spouští montáž v nově postaveném závodě ve Vietnamu a v Indii podpoří prodej zcela nového městského SUV Kylaq. Cílem značky je v Indii do roku 2026 prodat 100 tisíc vozů.

Právě v Indii ale Škoda řeší problém - soud rozhoduje, zda automobilka na clech doplatí přes 33 miliard korun. „Hodili na nás cla za 1,4 miliardy dolarů. Daleko horší ale je, že jsme tam zhruba tolik investovali a teď bychom o to měli přijít,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys předseda Podnikové rady Odborů KOVO a člen dozorčí rady automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík s tím, že nevěří, že Škoda skutečně bude muset tuto částku platit. „Děláme vše proto, aby to tak nebylo. Teď je soudní proces, máme nejlepší právníky,“ říká s tím, že automobilka se bude bránit až do konce.

Doporučované