Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Loni si vůz od Škody Auto převzalo 866 tisíc zákazníků. Výrazně méně než v rekordním roce 2019, kdy celosvětové dodávky přesáhly 1,2 milionu vozů. Finanční výsledky největší české automobilky jsou za loňský rok přesto lepší než tehdy.
Skupina Škoda Auto Group hlásí historicky nejvyšší tržby – 26,5 miliardy eur (meziroční nárůst 26,2 %) a provozní zisk 1,8 miliardy eur (meziročně o 182 procent vyšší). To i přesto, že automobilka neprodává v Rusku a mizí z čínského trhu.
„Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky,“ říká Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Automobilce se navíc podařilo dosáhnout rentability tržeb ve výši 6,7 procenta – více než dvojnásobek proti roku předchozímu. „Bez mimořádných výdajů, které byly spojené s ukončením našich aktivit v Rusku, by to bylo dokonce 7,5 procenta,“ dodává Holger Peters, člen představenstva Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti.
Škoda je tak výdělečnější značka než Volkswagen, i když v průměru prodává levnější auta. Její jediný plně elektrický model Enyaq zaznamenal největší meziroční nárůst 52,1 % (celkem 81 700 vozů). Díky úspěšnému roku si tak i zaměstnanci po kolektivním vyjednávání připsali rekordní bonusy. K dubnové mzdě přijde sto tisíc korun.
„Tenhle bonus ještě má výhodu v tom, že je unifikovaný, to znamená, že toto dostane dělník i ten nejvýš postavený tarifní zaměstnanec,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéf odborů a člen dozorčí rady Jaroslav Povšík.
Rok výzev a tlaku na cenu
Letošní rok bude podle šéfa Škodovky Zellmera plný výzev. A to i kvůli většímu tlaku na cenu, ale věří, že Škoda oproti loňsku navýší výrobu a díky novým modelům dosáhne ještě lepších čísel. Po prvních třech měsících navíc podle něj není důvod být pesimistický. Čínské konkurence se nebojí.
„Konkurence je dobrá pro spotřebitele. Je to stejné, jako když přišly japonské a korejské automobilky. Teď tu jsou čínské. My to respektujeme a chceme být součástí této soutěže,“ řekl Zellmer.
Elektromobil od Škoda Auto za 600 000? V roce 2025
Koncem roku 2024 spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou elektromobilu Škoda Elroq.
Škoda zároveň na páteční tiskové konferenci odhalila jméno a studii nového elektrického vozu – malého elektrického SUV, který by měl být představen v roce 2025. V případě Epiq jde o druhý ze šesti nových elektrických vozů, které automobilka uvede na trh v nadcházejících letech. Počáteční písmeno „E“ značí elektrický model Škoda, zatímco písmeno „Q“ na konci řadí vůz do rodiny SUV.
Epiq se nebude vyrábět v tuzemsku, ale ve španělské Pamploně jakožto společný projekt vývoje a výroby značek Škoda, Cupra a Volkswagen.
V Česku má automobilka zatím potvrzenou výrobu tří elektromobilů. Podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka jich ale potřebuje pět. „Když nepočítám Vrchlabí, tak aby nás tady v Mladé Boleslavi a v Kvasinách modely uživily, tak by jich mělo být pět. Rádi bychom sedm, kapacitu bychom na to měli, ale dnes je v koncernu hodně natažených rukou a každý by chtěl, protože ví, že budoucnost je pouze v e-modelech,“ říká Povšík.